Gesorteerde startgrid Formule 1 GP China kan voor vuurwerk zorgen

De startgrid in China is vandaag netjes gesorteerd. De eerste startrij is voor Mercedes, daarachter staat Ferrari, dan Red Bull Racing, Renault en Haas F1. Erg netjes zou je kunnen zeggen, maar de start van de duizendste Formule 1-race kan bijzonder spannend worden en misschien zelfs voor wat Chinees vuurwerk zorgen.

Gesorteerde startgrid Formule 1 GP China kan voor vuurwerk zorgen
©Pirelli

In de 336 meter van de startlijn naar de eerste bocht kan er veel gebeuren. Maar ook in de eerste bochten, waar met hoge snelheid gereden kan worden, zullen de coureurs soms wel met drie man naast elkaar om de beste posities knokken.

Valtteri Bottas staat op de beste startpositie, maar zijn teamgenoot Lewis Hamilton zal absoluut zijn eerste Formule 1-race op eigen kracht willen winnen, dus de kans dat de Brit de aanval opent op zijn teamgenoot is erg groot. Maar ook achter het Mercedes-duo is het spannend.

Charles Leclerc, die in Bahrein zo ongelukkig zijn eerste F1-zege door de vingers zag glippen, wil zijn teamgenoot in de tussenstand in het kampioenschap voorblijven en heeft daar ook de capaciteiten voor. Moreel is de Monegask al goed op weg, maar hij zal het ook terug willen zien in de tussenstand van het kampioenschap. Vettel zal er dus keihard aan moeten trekken om zijn jongere teamgenoot van zich af te slaan.

De derde startrij, die door de Red Bulls bezet wordt, zal niet per se voor veel spanning zorgen. Max Verstappen is veel sneller dan zijn teamgenoot Pierre Gasly en heeft ook meer dan overwicht op zijn Franse teammaat. Maar achter de Nederlandse Red Bull-coureur staat zijn voormalige teamgenoot Daniel Ricciardo.

Daniel Ricciardo en Nico Hülkenberg, die voor Renault de vierde startrij wisten te bemachtigen, zijn ook erg aan elkaar gewaagd. Het rijdersduo van het Franse fabrieksteam willen na hun afgang in Bahrein revancheren. Verstappen moet in de eerste ronde dus heel goed in zijn spiegels kijken.

Achter de Renault-rijders staan de Haas F1-coureurs Kevin Magnussen en Romain Grosjean. En ook al kwamen de twee zaterdag niet tot het rijden van een tweede snelle run in Q3, ze kregen daarvoor de tijd en ruimte niet voor, ze zijn er zeer op gebrand om hun rivalen van Renault voorbij te steken.

Vervolgens staat het erg competitieve middenveld. En daar zijn de verschillen enorm klein. Als voorbeeld kan worden aangehaald dat de nummer elf op de startgrid Daniil Kvyat slechts duizendsten van een seconde te kort kwam om in Q3 te geraken. Maar ook achter de Russische Toro Rosso-coureur zijn de verschillend heel erg klein.

De Chinese Formule 1 Grand Prix heeft alle ingrediënten om een spannende race te gaan worden. Laten we hopen dat de voortekenen juist zijn en dat het inderdaad een race wordt die niet alleen de boeken in gaat als de duizendste F1-race ooit, maar ook als een van de spannendste.



Formule 1 podcast GP Hongarije - Max start vanaf pole, een mooi gevecht met Lewis

Iedereen moet op het puntje van zijn stoel hebben gezeten tijdens de GP van Hongarije. Wat een race!
Klik, beluister en GENIET