George Russell schakelde hulp in om met teleurstelling om te gaan

George Russell deed kortgeleden uitspraken over zijn mentale gezondheid en de rol die deze speelde in zijn voorbereidingen op het huidige Formule 1- seizoen. Hij zegt dat zoeken naar professionele hulp hem heeft geholpen in zijn ontwikkeling als coureur.

George Russell schakelde hulp in om met teleurstelling om te gaan
© Williams F1

De Brit staat alweer drie seizoenen op de Formule 1-grid en heeft in zijn vorige twee seizoenen nogal wat tegenslagen moeten verduren. In zijn totaal niet competitieve Williams wist Russell zowel in 2019 als in 2020 geen punten te scoren voor het team. Hij kwam vorig jaar tijdens de Grand Prix van Sakhir dicht bij zijn eerste overwinning toen hij Lewis Hamilton mocht vervangen, maar pitstop problemen en een lekke band, laat in de race, gooide roet in het eten voor de 23-jarige Mercedes-protegé. Hij legde aan de Britse krant The i (inews.co.uk) uit dat hij een psycholoog heeft ingeschakeld om met deze teleurstellingen om te gaan.

Hij zegt onder andere dat praten met de juiste personen zoals familie en vrienden hem hebben geholpen, en dat hoe meer tijd er overheen gaat hoe sterker hij zich voelt. "Maar professionele hulp is ook erg belangrijk geweest", aldus Russell.

De hulp stelde hem naar eigen zeggen in staat om sterker, fitter en gezonder terug te komen dan ooit. Aan zijn pleidooi voegde hij toe dat er voor vooral mannen een stigma hangt rondom de psychologie. "Ik denk dat zoveel mensen, vooral mannen, psychologie als een zwakte zien, wat absoluut niet het geval is. Je geest is het krachtigste instrument in je lichaam", zei hij.

Russell heeft naar eigen zeggen altijd wel de noodzaak gezien van een goede geestelijke gezond. En wat betreft de pijnlijke Grand Prix van Sakhir? Russell ziet het al een leeroefening. "Als ik races en kampioenschappen wil winnen, kan ik die moeilijke momenten niet bij me laten blijven. (…) Ik kwalificeerde me als tweede in de Grand Prix van Sakhir. En ik was teleurgesteld. Mijn beste kwalificatiepositie tot dat moment was P12, ik was absoluut door het dollen heen. Maar met P2 was ik toch teleurgesteld."

Volgend weekend mag Russell weer aan de bak, dan komt het Formule 1 circus namelijk aan in Imola. Russell hoop verder te kunnen bouwen op zijn P14 van afgelopen race.

Gerelateerde onderwerpen Formule 1F1 nieuws 2021Formule 1 2021George RussellMercedes F1Williams F1
Net binnen
Lees meer racenieuws
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Emilia-Romagna
vrijdag 16 april
Eerste vrije training
11:00 - 12:00
Tweede vrije training
14:30 - 15:30
zaterdag 17 april
Derde vrije training
11:00 - 12:00
Kwalificatie
14:00 - 15:00
zondag 18 april
Race
15:00 - 17:00
Meer Emilia-Romagna GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen

Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.