Geen best weekend voor Williams F1, maar ook positieven

Geen best weekend voor Williams F1, maar ook positieven
©Williams F1
17 mrt 2019 - 20:17
Ries Boogert
DELEN

George Russell en Robert Kubica zijn als zestiende en zeventiende geëindigd in de Grand Prix van Australië of te wel als laatsten. Meer zat er gewoon niet in. Williams heeft tijdens de race zelfs de tijd genomen om een extra pitstop te gebruiken om nog meer over de banden te weten te komen.

Het eerste GP-weekend van het nieuwe Formule 1-seizoen zit er op. Williams F1 moest door de zure appel heen bijten, want ze wisten vooraf al dat het niets zou kunnen worden. Het enige wat het team rest is zo spoedig mogelijk de boel weer op de rit krijgen en er dit seizoen het beste van maken.

Niettemin en gezien de omstandigheden kan George Russell naar eigen zeggen terugkijken op een redelijke race zonder al te veel problemen. "Ik ben blij dat ik de auto naar de eindstreep heb kunnen rijden, zonder al te veel drama. Ik voel me fysiek uitstekend", aldus Russell vlak na de race. "Het was mijn eerste race en het is uiteraard jammer dat we veel snelheid te kort komen."

"We hebben een extra pitstop ingelast om alle drie de banden compounds te proberen. Het is ronduit jammer dat we niet de snelheid hebben en nu zijn waar we zijn. We gaan vanaf morgen weer verder met het werk en hopelijk kunnen we vanaf nu alleen maar verbeteren. Ik heb trouwens geen zin om met Robert [Kubica] een gevecht te leveren om de laatste plekken, we moeten nu samenwerken om de situatie te verbeteren", aldus de hoopvolle Brit.

Robert Kubica reed voor het eerst sinds 2010 weer een Formule 1-race, maar in de achterhoede rijden was niet het enige wat hij meemaakte. De Pool kreeg ook nog de nodige pech te verwerken. "Het was absoluut geen makkelijke race voor mij, maar dat wisten we al voordat we van start gingen", steekt Kubica van wal. "We stelden voor om op de harde band van start te gaan, zodoende konden we die band beter leren kennen. Ik had een goede start op die banden. Maar bij het uitkomen in bocht 1 kreeg ik een Red Bull op bezoek. Hij probeerde iemand te ontwijken en kwam mijn kant op, we maakte contact en ik beschadigde mijn voorvleugel, dus ik moest de pits in voor een nieuwe vleugel."

Maar daar blijft het niet bij voor de Poolse routinier. "Daar bovenop verloor ik in de derde ronde een van mijn spiegels. Dus de blauwe vlaggen waren niet gemakkelijk. Ik was dus niet op mijn best met alle schade. En ook al kan je je het niet voorstellen met alle problemen die we hebben meegemaakt, er zijn ook positieven te noemen. Daarvoor wil ik iedereen in het team bedanken", aldus Robert Kubica.

DELEN
Meer nieuws
GP van Azerbeidzjan over
dgn uur min sec
F1 GP Azerbeidzjan
vrijdag 26 april 2019
1e Vrije Training11:00 - 12:30
2e Vrije Training15:00 - 16:30
zaterdag 27 april 2019
3e Vrije Training12:00 - 13:00
Kwalificatie 15:00 - 16:00
zondag 28 april 2019