Gebroken remschijf lag ten grondslag aan crash van Leclerc

Charles Leclerc moest afgelopen zondag opgeven tijdens de Grand Prix van Monaco. De Sauber-coureur verloor de controle over zijn Sauber-bolide nadat het remwerk dienst weigerde. De Monegask nam in zijn uitvalbeurt Toro Rosso-coureur Brendon Hartley zeer onfortuinlijk mee naar de lijst van uitvallers.

Gebroken remschijf lag ten grondslag aan crash van Leclerc
©Sauber F1 Media

De eerste onderzoeken die door het Sauber-team zijn gedaan toonden aan dat de linker remschijf van Leclerc gebroken was. De oorzaak is inmiddels ook achterhaald; Vuil op de baan deed de schijf uiteindelijk in stukken breken, waardoor Charles Leclerc bij het uitkomen van de tunnel niet meer kon remmen en kansloos was om zijn voorganger Brendon Hartley te ontwijken.

Het eufel werd veroorzaakt door vuil op het asfalt in de straten van Monte Carlo, waardoor de remschijf uit eindelijk brak. Leclerc liet achteraf weten dat zijn rempedaal steeds sponziger aanvoelde. Toch bleef de Sauber-coureur er op hopen dat hij de finish kon behalen, helemaal omdat zijn voorganger een tijdstraf van vijf seconden moest ondergaan.

Helaas, het liep allemaal even anders. Leclerc kon zijn Sauber direct aan het eind van de tunnel achterlaten en Hartley kon nog wel de pitstraat bereiken, maar de schade aan zijn STR13 was te groot om de race in Monaco te hervatten.



Formule 1 podcast

Grand Prix Singapore - Lucas Degen, Jeroen Demmendaal, Jeroen Scholte en Charrel Jalving blikken vooruit op de aanstaande Grand Prix, die van Singapore op het Marina Bay Street stratencircuit. We hebben het over de crashgate, de startcrash Verstappen met Ferrari’s en Verstappen says NO!
Klik, beluister en GENIET