Formule Eens: Een Nederlands Formule 1-team genaamd Spyker

Formule Eens: Een Nederlands Formule 1-team genaamd Spyker

De Formule 1 heeft met Max Verstappen een Nederlandse coureur op het hoogste niveau van de autosportladder en tevens een eigen circuit in Zandvoort. In 2007 bestond er ook een Nederlands Formule 1 team: Spyker. Het werd allesbehalve een succes, maar de oranje bolides gingen niet onopgemerkt de strijd in.

Toen op 9 september 2006 wereldkundig werd gemaakt dat Spyker Cars onder leiding van Victor Muller de renstal van Midland had gekocht, kon het feest gaan beginnen. Met een hoop verwachtingen zou Spyker geschiedenis gaan schrijven en naam gaan maken in de koningsklasse van de Formule 1. Helaas bleek het avontuur maar van korte duur te zijn want eind 2007 verdween de renstal weer net zo snel als het was gearriveerd.

Samen met Michiel Mol stond de trotse Muller in de paddock tijdens de Italiaanse Grand Prix in Monza 2006. Zowel Muller als Mol waren eigenaar geworden van het Formule 1-team van Midland wat daarvoor nog als Jordan door het leven ging. Christian Albers zou als Nederlander een van de twee coureurs zijn met naast hem de Duitser Adrian Sutil. Spyker wist Mike Gascoyne aan te trekken die in het verleden voor Jordan en Renault werkte. Gascoyne wist beide teams races te laten winnen en daarom zou hij een zeer geschikt persoon zijn voor de Nederlandse formatie. Colin Kolles zou de rol van teambaas op zich nemen en Ferrari werd de motorleverancier.

Spyker gaf meteen toe dat het niet de verwachting had om in 2007 meteen te kunnen strijden met de gevestigde orde. In 2007 zou het team ervaring moeten gaan opdoen om zo een fundering te bouwen voor de toekomst. Er was dus geen sprake van onrealistische praatjes en een hoop bombarie. De eigenaren begrepen, maar al te best dat Spyker zich eerst moest gaan bewijzen.

De teleurstellingen stapelden zich echter, helaas op vanaf hun debuut in Australië 2007. Het team was op gebied van resultaten het lelijkste eendje van heel de klas. Scuderia Toro Rosso en Super Aguri waren aan de horizon verdwenen, terwijl Midland daar in het verleden af en toe mee kon strijden. Albers verloor tevens de interne strijd binnen het team. Sutil was sneller en beter dan Albers die veel moeite had om de Bridgestone-banden onder de knie te krijgen. Albers werd door voornamelijk de Nederlandse pers veelvuldig afgemaakt en ook Kolles en Gascoyne konden er wat van. Beide topmannen beschermden hun coureurs totaal niet voor de buitenwereld.

Spyker was bovendien een team met weinig geld waardoor de coureurs sponsorgeld mee moesten nemen. Albers werd op non-actief gesteld toen na de Britse Grand Prix zijn geldschieters niet over de brug kwamen. Wat zeker ook niet meehielp was het feit dat Albers in Frankrijk te vroeg wegreed bij zijn pitstop. De tankslang was door de monteurs nog niet verwijderd of Albers ging weer op pad.

De vervanger van de Nederlander werd Markus Winkelhock die tot verbazing van de buitenwereld juist geen rooie cent meenam. Winkelhock reed in de Grand Prix van Europa eenmalig voor het team waarbij hij zelfs kortstondig aan de leiding ging. Vanwege de enorme regenval ontstond er chaos en Winkelhock kwam mede daardoor aan de leiding te liggen. Het sprookje werd al beëindigd toen na de safety car-fase de Duitser door jan en alleman om de oren werd gereden. Windelhock viel niet veel later ook nog eens uit.

Sakon Yamamoto kreeg het stoeltje van Albers definitief toegewezen. De Japanner reed in het jaar ervoor voor Super Aguri. Ook zijn komst leverde geen verbetering op. Adrian Sutil slaagde er in Japan in om zijn eerste en Spykers enige WK-punt te bemachtigen door als achtste over de eindstreep te komen. De tegenvallende resultaten waren mede de reden dat de Nederlandse formatie zich geen tweede seizoen kon veroorloven. De kosten waren zeer hoog en Spyker zou zich terugtrekken uit de Formule 1. De Indiase zakenman Vijay Mallya nam de renstal over en doopte het om tot Force India. Het team maakte vervolgens jaar na jaar steeds meer vooruitgang en kwam in het middenveld-subtop terecht. Halverwege 2018 werd Force India overgenomen door Canadese investeerders waarvan Lawerence Stroll er heen van is. Force India gaat inmiddels door het leven als Racing Point.

Nieuwe F1-bolides 2020: Klik hier om de agenda te bekijken met onthullingen van de nieuwe F1-bolides.


0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.