Formule Eens: De legendarische teambaas Colin Chapman

De Formule 1 bestaat in 2020 70 jaar en daarom blikken we terug naar het verleden. Vandaag beginnen we met ontwerper, uitvinder en oprichter van het Formule 1 team van Lotus: Colin Chapman. Een man die zijn sporen verdiende in auto-industrie en de koningsklasse van de autosport.

Formule Eens: De legendarische teambaas Colin Chapman
© Barry Mikkers

Colin Chapman werd op 19 mei 1928 geboren in East Carleton en was de zoon van een hotelmanager. Chapman studeerde werktuigbouwkunde aan de University College in de Britse hoofdstad. Tijdens zijn studiejaren was hij lid van de University Air Squadron en leerde hij vliegen. Vervolgens werd Chapman in 1948 piloot namens de Royal Air Force. Daarnaast werd hij lid van de 750 Motor Club waar de beste Formule 1-ingenieurs vandaan kwamen.

De eerste bolide die Chapman bouwde was de Lotus I met een chassis van de Austin Seven die in 1930 werd gecreëerd. De Lotus I bouwde hij nog als student, maar ook de Lotus II waarvan het chassis uit buizen bestond, werd in die periode in het leven geroepen. De creaties bleken voor genoeg succes te zorgen waardoor Chapman een stap verder ging. In 1952 kon de Brit geld lenen van zijn vriendin Hazel Williams waarmee hij the Lotus Engineering Company oprichtte. Het bedrijf bouwde kopieën van zijn racebolides, maar de werkzaamheden werden vooral in de vrije tijd van Chapman uitgevoerd. Het duurde echter, niet lang voordat het zijn fulltime aandacht zou krijgen.

Michael Allen en Frank Costin werkten mee aan het bedrijf wat in 1954 ook daadwerkelijk een raceteam uit de grond stampte. Het stel bracht de Lotus Mark IV uit en ook die auto sloeg goed aan. Deze auto werd door de heren al zo licht als mogelijk gebouwd voor die tijd. De kennis die Chapman had opgedaan in de luchtvaart zorgde voor zeer interessante vernieuwingen in de Grand Prix-wereld. Chapman wilde auto's bouwen die erg licht waren, maar waarvan de wegligging ook uitstekend zou zijn. De focus lag dus niet direct op de pk's, maar meer op het stuurgedeelte.

Zijn eerste echte succes als fabrikant in de autosportwereld kwam door de Lotus Mark 8. De volgende uitdaging werd dan ook de Formule 2 waarvoor de Lotus 12 tot stand kwam. In 1958 debuteerde Lotus in de Formule 1. Voor de Grand Prix van Monaco reden Graham Hill en Cliff Allison in de Lotus 12 met Coventry Climax-motoren. De Lotus 12 had in 1957 voor de eerste successen gezorgd, maar werd later in 1958 vervangen door de Lotus 16. 1958 en 1959 brachten het team nog niet het gewenste succes.

In 1960 koos Chapman ervoor om in de Lotus 18 de motoren achterin te plaatsen in plaats van voorin. De eerste zege kwam dan ook al snel namelijk in Monaco. Stirling Moss versloeg de Ferrari's met zijn beroemde Rob Walker Lotus. Het officiële Lotus team won diens eerste race eind 1961 in Amerika. Naast de Formule 1 waren de prestaties in de Formule 2 ook positief te noemen. De zaken op het gebied van de straatauto's verliepen tevens naar wens.

In 1963 won Jim Clark in de Lotus 25 zeven races en mede daardoor ook de wereldtitel. Een jaar later werd de Britse renstal verslagen in de slotrace van dat seizoen, maar in 1965 werd het weer feest. Jim Clark domineerde wederom het seizoen en won opnieuw de wereldtitel. In 1966 verslikte Chapman zich door BRM-motoren te kopen. Dit bleek namelijk geen goede keuze te zijn geweest. Lotus nam dan ook voor 1967 afscheid van de BRM-krachtbronnen en ging in zee met Cosworth. In 1968 werd Graham Hill wereldkampioen met de Lotus 49. In 1965 won Clark in de Lotus 29 de grootste prijs in de Amerikaanse racerij: de Indy 500. In 1964 was dit ook al bijna gelukt, maar toen viel Clark uit. De Lotus 25 was de eerste bolide met een monocoque chassis in de Formule 1.

[Artikel gaat onder de foto verder]

Foto: Emerson Fittipaldi (Lotus) in 1971 in actie op Nürburgring in een Lotus-Ford 72 - Bron: Spurzem[Foto: Emerson Fittipaldi (Lotus) in 1971 in actie op Nürburgring in een Lotus-Ford 72 - Bron: Spurzem]

In 1970 was Jochen Rindt de man die de wereldtitel veroverde in de Lotus 72, maar helaas wel toen hij overleden was. Rindt verongelukte tijdens de training in het weekend van de Italiaanse Grand Prix in Monza. Rindt had echter, een grote voorsprong in het kampioenschap en werd de eerste en tot op heden de enige postume wereldkampioen. De Braziliaanse Emerson Fittipaldi bracht het team diens volgende titel in 1972 in de auto die afstamt van de bolide van Rindt.

Gedurende de jaren 70 waren de knappe koppen van Lotus bezig om aerodynamisch grondeffect mogelijk te maken. Dit zorgde voor veel succes in 1978 met de Lotus 79 waarin Mario Andretti wereldkampioen werd. De innovaties van Colin Chapman waren nog lang niet klaar. Het volgende doel was om een actieve ophanging te creëren, maar op 16 december 1982 overleed Colin Chapman aan een hartaanval. De Brit werd slechts vierenvijftig jaar.

[Foto: Colin Chapman (L) en Mario Andretti (R) - Bron: WikiWand]

Formule 1 kalender 2020: Download nu alvast de F1-kalender van 2020 in je mobiel, tablet en/of online-agenda. Helemaal GRATIS!


Formule 1 podcast

GP Abu Dhabi 2019 - Nabeschouwing: Hamilton en Verstappen sluiten jaar in stijl af.
Klik en beluister

0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Welkom bij MotorsportZ. Wij brengen je dagelijks het laatste Formule 1- en Max Verstappen nieuws. Daarnaast houden we je ook op de hoogte over:

Copyright© 2016-2020 - Niets van deze website mag zonder nadrukkelijke schriftelijke toestemming kopieerd worden of elders dan op het domein motorsportz.nl gebruikt worden.