
De F1-wintertest was altijd een spannende gebeurtenis, maar in 2021 is het iets minder spannend. Omdat de teams hun bolides van 2020 slechts beperkt mogen aanpassen, zijn er op het gebied van innovatieve onthullingen geen verrassingen. De kleurstelling, of livery, van de bolides zal bij sommige teams anders zijn, maar daar blijft het dan ook bij.
Wat wel interessant wordt om te volgen is hoe de teams zijn omgegaan met de nieuwe aerodynamische regels. De nieuwe regels zijn vooral van toepassing op de vloer van de F1-bolides. Niet alleen het totale oppervlak werd verminderd, ook mogen er geen gleufjes en sleufjes meer aan de bovenkant van de vloer aan weerszijden aanwezig zijn. Vooral die beperking moet er voor zorgen dat de auto's in 2021 tot wel 10% minder downforce hebben.
Maar nu is het de vraag, en dat moet tijdens de wintertest duidelijk worden, hoe goed de ontwerpers en engineers van de teams hun huiswerk hebben gedaan. De teams zullen alles in het werk stellen om die 'kwijtgeraakte' downforce weer proberen terug te winnen in andere gebieden van de auto, zoals bijvoorbeeld de achterzijde van de auto's. Ook de achterzijde van de F1-auto's valt ten prooi aan de nieuwe reglementen. Zo zijn winglets op de brake ducts (rembehuizingen) aan de achterzijde nog maar beperkt toegestaan. Ook de schotjes (fences) aan de onderzijde van diffuser (aan de achterkant van de auto's) moeten maar liefst 50 mm inleveren.
Al deze beperkingen zorgen ervoor dat de ook wintertest in 2021 absoluut iets is om naar uit te kijken. De beperkende maatregelen kunnen het ontwerp van de auto's uit 2020 compleet uit balans brengen, waardoor er een mogelijk andere slagorde in het Formule 1-veld ontstaat. Ondanks dat er veelvuldig is getest in de windtunnels en de nodige berekeningen zijn uitgevoerd, zal pas in Bahrein blijken hoe de zaken er werkelijk voor staan.
En de kans is groot dat er weinig gesandbagged en rustig aan gedaan wordt, want er zijn maar drie dagen in deze wintertest beschikbaar. Daar bovenop komt nog dat het seizoen al twee weken na de laatste testdag in Bahrein begint.
Wat kunnen we verwachten van de komende F1-wintertest
De teams zullen sneller dan ooit veel kilometers willen maken, om er zo snel achter te komen of er nog kleine - want alle teams hebben hun twee tokens (op Haas na) gebruikt - wijzigingen aan het aerodynamische ontwerp moeten worden plaatsvinden en of alle onderdelen naar behoren functioneren. Of er verrassende verschillen tussen de teams zullen zijn is nog afwachten. Alles valt het staat bij hoe goed de techneuten hun werk hebben gedaan en hoe efficiënt ze zijn omgegaan met de beperkingen. Veel kunnen de teams niet even snel fiksen, want Bahrein ligt een stuk verder weg dan Barcelona van de F1-fabrieken in Groot-Brittannië, Frankrijk en Italië.
Wanneer en hoe laat begint de wintertest in 2021
Dit jaar wordt er in tegenstelling tot andere jaren slechts drie dagen getest. De wintertest begint op vrijdag 12 maart en wordt zondag 14 maart afgerond. Terwijl de testdagen in Barcelona om 09:00 uur begonnen en om 18:00 uur eindigden, met daar tussenin nog wel een lunchpauze van 13:00 tot 14:00 uur, zal dat in Bahrein misschien anders zijn.
Hoe laat begint de F1-wintertest in Bahrein 2021
Alle testdagen in Bahrein beginnen om 08:00 uur Nederlandse tijd. De testdag wordt om 17:00 uur beëindigd. Van 12:00 tot 13:00 uur zal de lunchpauze ingepast worden. Het tijdverschil tussen Bahrein en Nederland is nu nog twee uur, na het ingaan van de Westerse zomertijd is het verschil nog maar één uur. In Bahrein doen ze niet aan zomer- en wintertijd.
De starttijden van de driedaagse wintertest houden in dat er aan het eind van de dag ruim een uur beschikbaar is om onder kunstverlichting te rijden. Want de zon gaat onder rond de klok van 17:45 uur (lokale tijd). Dat houdt dus in dat er vijf kwartier onder koudere omstandigheden getest kan worden.
Het is in Bahrein rond deze tijd heerlijk weer met zomerse temperaturen. De temperatuur loopt op het heetst van de dag op tot wel 26 graden Celsius. In het weekend van 12 tot en met 14 maart worden wel wat wolkjes verwachten, maar de zon heeft de overhand.
Drie dagen drukte voor de rookies
De wintertest in 2021 wordt vooral een uitdaging voor de nieuwe coureurs. Terwijl Yuki Tsunoda en Mick Schumacher de tijd kregen en konden wennen aan hun nieuwe werkplek in de Formule 1, komt Nikita Mazepin vrijwel onbeslagen te ijs. De Rus heeft nog geen meter gereden in de bolide van Haas F1.