Formule 1-wintertest 2020: De teams moeten het direct goed hebben

Formule 1-wintertest 2020: De teams moeten het direct goed hebben
© Racing Point

De Formule 1-teams moeten er tijdens de wintertest in 2020 meteen goed voor staan. Vooral voor de kleinere teams is het meer dan ooit van groot belang dat ze hun nieuwe F1-bolide zo goed en snel mogelijk op orde hebben.

Over minder dan een maand beginnen de wintertests voor de Formule 1 in Barcelona. En vooral de kleinere teams, die over minder financiële middelen kunnen beschikken dan de drie grote teams, is het van belang dat ze hun zaakjes voor en tijdens de wintertests meteen op orde krijgen. Zodra het seizoen gestart is is er minder geld beschikbaar voor de doorontwikkeling van de 2020-bolide. Dat heeft alles te maken met de komst van het GP-seizoen 2021 en de nieuwe reglementen en het budgetplafond.

Er is met de komst van 2021, en de reglementen die volledig op de schop gaan, veel geld nodig om de nieuwe F1-bolide voor 2021 te ontwikkelen. Over dat geld kunnen Mercedes, Red Bull Racing en Ferrari wel beschikken. Maar de kleinere teams, zoals bijvoorbeeld Racing Point, zullen hun budget voor 2020 deels beschikbaar moeten stellen voor de ontwikkeling van hun 2021-bolide en dat gaat dan ten koste van de doorontwikkeling van de auto voor 2020.

'Een derde van het normale budget'

In gesprek met Auto Motor und Sport legt Racing Point-technisch directeur Andy Green uit dat hij in 2020 over minder geld kan beschikken als normaal het geval zou zijn. "We werken met veel minder middelen dan ik zou willen. Het is veel minder dan we normaal in een jaar gebruiken. Ongeveer een derde van het normale budget", aldus Green, die verder uitlegt dat de doorontwikkeling van de nieuwe auto voor 2020 rond april-mei stopt. "Vanaf april-mei zetten we alles in op 2021 en dat is geen comfortabele situatie." Dit alles betekent dat de laatste upgrades van Racing Point uiterlijk in mei van de band rollen. Daarna stort het team zich op de ontwikkeling van de bolide voor 2021.

Het zal bij veel andere teams in het middenveld niet veel anders zijn. Er is in 2020 minder ruimte voor het maken van foutjes bij de ontwikkeling van de bolides van aankomend seizoen. De kans dat een team als Racing Point met een verrassend ontwerp tijdens hun teampresentatie ten tonele verschijnt, is dan ook erg klein. En het zal voor de andere teams - buiten Mercedes, Ferrari en Red Bull Racing - niet veel anders zijn. Het risico is gewoon te groot om met spectaculaire nieuwe ontwerpen aan het laatste seizoen - onder de huidige regels - te beginnen.

De eerste wintertest begint op woensdag 19 februari en wordt op vrijdag 21 februari afgerond. In de week daarna begint de tweede wintertest op woensdag 26 februari en deze wordt afgesloten op vrijdag 28 februari. In totaal zes testdagen, in plaats van de acht dagen die de teams eerder kregen, om zich voor te bereiden op het komende GP-seizoen.

Dat de wintertests in 2020 korter zijn - van acht naar zes testdagen - heeft alles te maken met het beperken van het kostenplaatje voor de teams. Ook de seizoenstests in Bahrein en Spanje zijn dit jaar opgeschort. Wel worden er testdagen aan de na-seizoenstest in Abu Dhabi toegevoegd.

Op zondag 15 maart 2020 start de eerste Formule 1-race van 2020, traditioneel in het Australische Melbourne.

Nieuwe F1-bolides 2020: Klik hier om de agenda te bekijken met onthullingen van de nieuwe F1-bolides.


0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.