Formule 1-rookies 2021: Wie is Nikita Mazepin en hoe kwam hij in de koningsklasse terecht?

Vanaf 2021 zal de Rus Nikita Mazepin op de grid staan bij Haas. De zoon van Russisch zakenman Dmitry Mazepin heeft zijn plekje gekocht, maar wat heeft hij tot nu toe bereikt?

Formule 1-rookies 2021: Wie is Nikita Mazepin en hoe kwam hij in de koningsklasse terecht?
© Haas F1 / LAT Images

Mazepin begon zijn race carrière in 2015 in de Formule Renault 2.0 Euro. Dat jaar reed Mazepin voor Josef Kaufmann Racing. En via velen andere junioren klassen kwam die in 2018 terecht in de GP3 series. Dat jaar reed de Rus voor ART Grand Prix. Mazepin won dat jaar vier races. Twee hoofdraces in Spanje en Hongarije en twee sprintraces in België en Abu Dhabi. Uiteindelijk werd die tweede dat jaar achter Anthoine Hubert. Het jaar daarop mocht Nikita Mazepin Formule 2 rijden ook voor ART. 2019 viel tegen voor Mazepin. Hij pakte maar elf punten waarmee hij als achttiende eindigde, terwijl teamgenoot Nyck de Vries kampioen werd met 266 punten. Een tegenvallend jaar, maar ondanks de slechte resultaten mag Mazepin het nog een keer proberen met HitechGP in 2020.

En 2020 was een controversieel jaar voor de 21-jarige Rus. De race won een paar races, maar was ook betrokken bij een paar incidenten. Bijvoorbeeld in België bij de hoofdrace, toen Mazepin Yuki Tsunoda  wijd duwde. Dit was een gevecht om de leiding en Mazepin bleef eerste. Iedereen dacht dat Mazepin had gewonnen, totdat de stewards Mazepin een straf gaven, waardoor Tsunoda de overwinning reglementair kreeg. Mazepin was hier heel boos om en reed het bord bij het podium omver waarbij die bijna Tsunoda aanreed. Hierdoor kreeg de Rus al veel kritiek. Ook bij de laatste race van het seizoen in Bahrein kreeg die kritiek door hele agressieve verdedigingsacties tegenover Felipe Drugovich en (alweer) Tsunoda. Hierbij duwde die ze off-track en liet die ze bijna crashen.

Tegen het eind van 2020 werd uiteindelijk bekend dat Mazepin voor Haas zou gaan rijden. Samen met Schumacher zou het Amerikaanse team een hele nieuwe line-up krijgen waarmee ze geld en talent konden combineren. We hoeven er natuurlijk niet omheen over het feit dat Mazepin door het geld dit zitje heeft. Haas heeft het geld hard nodig om de auto te kunnen door ontwikkelen dus moesten ze deze keuze maken. De meeste fans hadden hier begrip voor totdat Mazepin zelf in de fout ging. De Rus postte op zijn Instagram een controversieel filmpje waarin die een vrouw betastte. Dit viel niet lekker bij veel fans en daarom begonnen ze de petitie #WeSayNoToMazepin. Hiermee verzamelde ze handtekeningen om Mazepin uit de Formule 1 te sturen. Haas gaf echter de Rus alleen maar een reprimande en de FIA zelf ondernam ook niks. Na het incident van Mazepin heeft sponsor van Haas Jack & Jones zich teruggetrokken van het team.

Nog steeds zijn er mensen bezig om te proberen Mazepin uit de F1 te kicken, maar vooralsnog lijkt Mazepin gewoon te gaan rijden in 2021.

Mazepin zal te herkennen zijn aan zijn startnummer 9 op zijn Haas.

Gerelateerde onderwerpen Formule 1F1 nieuws 2021Formule 1 2021Haas F1Nikita Mazepin
Net binnen
Lees meer racenieuws
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Bahrein
vrijdag 26 maart
Eerste vrije training
12:30 - 13:30
Tweede vrije training
16:00 - 17:00
zaterdag 27 maart
Derde vrije training
13:00 - 14:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
zondag 28 maart
Race
17:00 - 19:00
Meer Bahrein GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen


Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.