Force India bezet vijfde startrij in Rusland

Een nieuwe mijlpaal voor Esteban Ocon, voor het eerst in zijn prille carrière wist de Fransman het derde deel van de kwalificatie (Q3) te bereiken. Ocon staat daarmee als tiende op de grid, een plek achter zijn teamgenoot Sergio Pérez. Pérez is daarmee niet helemaal tevreden, maar het Force India-team had voor beide coureurs een top tien notering voor ogen en dat is dus gelukt.

Force India bezet vijfde startrij in Rusland
©Racing Point Force India F1

"De kwalificatie is voor mij niet ideaal verlopen", aldus Sergio Pérez. "Maar op zich mogen we blij zijn met het resultaat en het bereiken van Q3. Ik kon alleen geen perfecte ronde voor elkaar krijgen, ik heb voor mijn gevoel iets laten liggen, en aangezien de marges heel erg klein zijn had ik zomaar vanaf een beter plek kunnen starten. Ik ben optimistisch voor de race en ik denk dat we wat posities bij de start goed kunnen maken", aldus Pérez.

Esteban Ocon kon zijn geluk niet op en dat liet de plaatsvervanger van Nico Hülkenberg dan ook weten, "Het is mijn eerste optreden in Q3 en daarmee ben ik heel erg blij. Het team heeft geweldig werk geleverd door de auto iedere sessie weer te verbeteren", aldus Ocon. "Ik voelde me bij de aanvang van de kwalificatie erg comfortabel. Ik maakte een paar kleine foutjes tijdens mijn snelle ronde in Q3, dus ik had nog wat beter uit kunnen komen. Als ik een goede start kan maken is er van alles mogelijk."

De Force India-rijders staan beiden een rij achter Max Verstappen die voor Red Bull zijn RB13 vanaf de zevende plek de sporen gaat geven. Esteban Ocon, voormalig aartsrivaal van Verstappen, zal er alles aan doen om zijn tegenstander uit 2014 voorbij te steken in de eerste ronde.

Formule 1 podcast

GP van Japan - Het weekend van Verstappen in Hondaland: was het een drama, een ramp, een afgang of een verschrikking? Plus, Verstappen en Red Bull: is er nog wel een toekomst samen? Detail: Max Verstappen na zomerstop 31 punten, Alexander Albon 48 punten.
Klik en beluister

Volgende F1 Grand Prix
Mexico
vrijdag 25 oktober 2019
17:00 - 18:30Eerste vrije training
21:00 - 22:30Tweede vrije training
zaterdag 26 oktober 2019
17:00 - 18:00Derde vrije training
20:00 - 21:00Kwalificatie
zondag 27 oktober 2019
20:10 - 22:10Race