Ferrari's geheim blootgelegd: Verstoring van de 'fuel flow meter'

Sinds de zomerstop had Ferrari iets gevonden waardoor ze veel meer vermogen konden produceren met hun krachtbron. Niemand kon zijn vinger er achter krijgen, maar sinds zaterdag is het geheim van Ferrari blootgelegd.

Ferrari's geheim blootgelegd: Verstoring van de 'fuel flow meter'
© Ferrari F1

Al maanden lang deden de geruchten de ronde dat Ferrari iets gevonden had, waardoor ze meer motorvermogen konden produceren met hun krachtbron. Het verschil met de motoren van de concurrentie was enorm. Er werd gesproken over ongeveer 50 pk meer vermogen. Voordat bij het uitkomen van de langzame bochten, richting de lange rechte stukken, staken de Ferrari's er met kop en schouder boven uit.

Het verschil was zo groot, dat maar weinig mensen in de paddock konden geloven dat de Ferrari-motor legaal was. Maar geen enkel team stak zijn nek uit, om een officieel protest in te dienen. Alleen Mercedes en Red Bull Racing stonden op het punt om een protest in te dienen bij de FIA, maar besloten uiteindelijk dat niet te doen. Er werd gekozen voor een middenweg, zoals Olav Mol dat zaterdag omschreef tijdens de kwalificatie in Austin.

De 'fuel flow meter'

In de reglementen staat dat de huidige Formule 1-motoren niet meer dan 100 kilogram brandstof per uur mogen verbruiken. Om dat te controleren maakt de FIA gebruik van een zogenaamde 'fuel flow meter'. Dit element houdt bij hoeveel brandstof er richting de motor gaat. Een 'fuel flow meter' is een elektrisch onderdeel wat functioneert op elektronische pulsen.

Het verstoren van de 'fuel flow meter'

Het vermoeden bestaat nu dat Ferrari er bij toeval achter is gekomen, dat de 'fuel flow meter' van buitenaf te beïnvloeden is. Door bijvoorbeeld een draadboom van de hybride-systemen langs de 'fuel flow meter' te leggen, kan deze dus worden beïnvloed, zodanig dat niet alle brandstof, die richting de motor gaat, geregistreerd wordt. De bedoelde draadboom geeft, omdat er continue elektriciteit doorheen gaat, statische elektriciteit af - ook wel 'electrical noise' genoemd. Zo kon Ferrari meer brandstof gebruiken en dus over meer vermogen beschikken.

Geen protest, maar wel een vraag aan de FIA

Mercedes en Red Bull Racing waren er intussen achter wat Ferrari had uitgevonden. Ze stonden voor de keuze om gezamenlijk naar de FIA te stappen of het op een andere, wat vriendelijkere, manier aan te pakken. Er is voor het laatste gekozen. Red Bull Racing is naar de FIA gestapt om een vraag voor te leggen. Deze vraag aan de FIA was: "Mogen wij een draadboom vlak langs de 'fuel flow meter' leggen?"

Het antwoord op die vraag was snel gegeven en glashelder: "Nee! Dat is verboden." Er mag geen draadboom vlak langs de 'fuel flow meter' gelegd worden. De FIA heeft de gestelde vraag van Red Bull Racing, inclusief het antwoord, doorgestuurd aan alle teams.

En daarmee lijkt het motorisch voordeel van Ferrari opgeheven. Of dat werkelijk het geval is, moet nog blijken. Maar wanneer de scharlaken bolides van Ferrari tijdens de laatste twee grands prix niet uitblinken in vermogen op de rechte stukken, dan kan gerust gesteld worden dat het geheim van Ferrari is blootgelegd door Mercedes en Red Bull Racing.



Formule 1 podcast

GP Brazilië 2019 - Voorbeschouwing: Pakt Max Verstappen een Braziliaanse zege?
Klik en beluister

Volgende F1 Grand Prix
Brazilië
vrijdag 15 november 2019
Uitslag VT1Eerste vrije training
Uitslag VT2Tweede vrije training
zaterdag 16 november 2019
16:00 - 17:00Derde vrije training
19:00 - 20:00Kwalificatie
zondag 17 november 2019
18:10 - 20:10Race
Welkom bij MotorsportZ. Wij brengen je dagelijks het laatste Formule 1- en Max Verstappen nieuws. Daarnaast houden we je ook op de hoogte over:

Copyright© 2016-2019 - Niets van deze website mag zonder nadrukkelijke schriftelijke toestemming kopieerd worden of elders dan op het domein motorsportz.nl gebruikt worden.