Ferrari-teambaas: "De anderen zijn sneller dan wij"

Ferrari-teambaas: "De anderen zijn sneller dan wij"
© F1.com/Netflix

Ferrari-teambaas Mattia Binotto zei vrijdag na de eerste testweek dat hij minder optimistisch was over de snelheid van Ferrari, in vergelijking met vorig jaar. De Zwitserse Italiaan denkt dat de auto's van Mercedes en Red Bull Racing sneller zijn de scharlakenrode bolides uit Maranello.

Mercedes stak er vorige week tijdens de eerste drie testdagen met kop en schouders bovenuit, wat betreft de snelheid. Terwijl Ferrari - in vergelijking met vorig jaar - het met veel minder snelheid moest doen, en daarnaast kreeg Ferrari ook nog te maken met een 'onbekend' motorprobleem, waardoor Sebastian Vettel op vrijdag zijn bolide langs de baan moest parkeren.

"De anderen zijn momenteel sneller dan wij, denk ik", zei Binotto vrijdag, na de eerste drie testdagen, tegen de pers. "Hoeveel sneller is denk ik lastig in te schatten. We gaan ons de komende dagen verder verdiepen in de data, maar ik denk dat we niet even snel zijn als onze concurrenten", aldus Binotto, die voorafgaand aan de wintertests ook liet weten dat Ferrari - in vergelijking met 2019 - een ander aanpak hanteert tijdens de voorbereiding naar de eerste Grand Prix in Australië.

Mercedes was vorige week de absoluut snelste auto op de baan en ook al betekent dat tijdens de testweken niet alles, toch is het een teken. Mercedes kon zonder enige technische problemen hun programma uitrollen, net als Racing Point, die ook nog eens snel waren. Red Bull Racing liet een enorme hoeveelheid ronden noteren, en zonder noemenswaardige problemen konden Max Verstappen en Alex Albon - zonder met rondetijden bezig te zijn - redelijk snelle ronden laten noteren.

Op de vraag aan Binotto of hem dat allemaal geen zorgen baart, antwoordde hij: "Ja, natuurlijk wel. We zijn niet zo snel als dat we willen. Maar aan de andere kant is het nog te vroeg om de gebieden - waar we te kort lijken te schieten - aan ze wijzen en aan te pakken. De afgelopen dagen hebben we in ieder geval voldoende data verzameld om te onderzoeken wat de mogelijke redenen zijn."

"Ik denk dat we uiteindelijk wel herstellen, maar ik denk niet dat dat al in Australië het geval zal zijn", aldus Mattia Binotto, die daarmee aangeeft dat Ferrari de eerste Grand Prix niet kan meestrijden om de hoofdprijs. Of de houding van de Italiaanse renstal te maken heeft met de realiteit of dat ze aan het 'sandbaggen' zijn, is niet duidelijk. Maar de concurrentie is gewaarschuwd.

Door: Ries Boogert

0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.