Kan het nog erger?

Ferrari-coureurs crashen en maken voor Ferrari het drama compleet

Sebastian Vettel en Charles Leclerc zijn tijdens het tweede Formule 1-weekend op de Red Bull Ring met elkaar in botsing gekomen. Beide coureurs wisten de eindstreep door dit incident niet te halen.

Ferrari-coureurs crashen en maken voor Ferrari het drama compleet
© Ferrari F1

Kan het nog erger? Is de vraag die Ferrari zichzelf kan stellen. En het antwoord is: JA! De kwalificatie was al een drama toen Sebastian Vettel zich ternauwernood als tiende kon kwalificeren, terwijl zijn teamgenoot bleef steken in Q2. Het werd nog erger toen Leclerc vanwege het in de wegrijden van Daniil Kvyat tijdens Q2 van de kwalificatie een gridstraf van drie plekken kreeg.

Zo begon Sebastian Vettel vanaf P10 aan de race en Leclerc moest beginnen vanaf de de veertiende plek. In de eerste ronde komt het duo elkaar tegen in bocht 9. Vettel ging er al met drie auto's naast elkaar aan de binnenkant doorheen. Dat was althans het plan, maar Leclerc dacht ik kan er nog wel bij en knalde tegen de bolide van de Duitser aan. De achtervleugel van Vettel was afgebroken en er was nog meer schade. Hij moest de pitstraat opzoeken om vervolgens uit te vallen, want de schade was te groot.

Er lagen nog brokstukken van de clash tussen Vettel en Leclerc op de baan, dus daar was meteen een taak weggelegd voor Bernd Mayländer, die de safety car de baan opstuurde. Intussen was ook Leclerc de pitstraat ingereden om een nieuwe voorvleugel op te halen. Maar enkele ronden later moest ook hij opgeven en de handdoek in de ring gooien.

Na de race werd Vettel als eerste gevraagd naar het incident tussen hem en zijn teamgenoot. "Ik weet niet wat er gebeurde. We reden al met drie dik richting die bocht, en ik werd verrast door Charles [Leclerc]. Ik dacht dat er geen ruimte was, en die was er ook niet. Zo wilden we deze race niet eindigen", aldus Vettel beduusd en teleurgesteld.

Ook Charles Leclerc werd naderhand gevraag naar zijn verhaal over de botsing in bocht 9. "Het was helemaal mijn fout. Ik vind het zo erg voor ons, maar ook voor het team", aldus Leclerc schuldbewust. "Ik bied mijn excuses aan bij Sebastian en het team."

Ferrari staat na tweede races in het verkorte Formule 1-seizoen met 19 punten op een beschamende vijfde plek in het kampioenschap voor constructeurs. Laten we voor het Italiaanse team en hun coureurs hopen dat er volgende week in Hongarije meer uit de updates komt, zodat ook zij zich kunnen mengen in de strijd om de hoofdprijzen.

Gerelateerde onderwerpen Formule 1Charles LeclercF1 GP OostenrijkF1 GP Oostenrijk (2) 2020Ferrari F1Formule 1 2020Sebastian Vettel
Net binnen
Lees meer racenieuws
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Bahrein
vrijdag 26 maart
Eerste vrije training
12:30 - 13:30
Tweede vrije training
16:00 - 17:00
zaterdag 27 maart
Derde vrije training
13:00 - 14:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
zondag 28 maart
Race
17:00 - 19:00
Meer Bahrein GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen

Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.