Ferrari-bolide van Charles Leclerc 'under investigation'

Vlak voor de start van de Grand Prix van Abu Dhabi is het nieuws naar buiten gekomen dat de bolide van Charles Leclerc 'under investigation' is bij de wedstrijdleiding op Yas Marina.

Ferrari-bolide van Charles Leclerc 'under investigation'
© Ferrari F1

De hoeveelheid brandstof die in de tank van de Ferrari SF90 van Leclerc - tijdens een steekproef van de FIA - is aangetroffen, komt niet overeen met de hoeveelheid die er volgens de gegevens van de Italiaanse renstal in had moeten zitten.

Dit betekent overigens niet dat er te veel of te weinig in zat, want dat is nog niet bekendgemaakt. Eén ding is wel duidelijk, er zat een te groot verschil in de hoeveelheid die in de tank is aangetroffen en de hoeveelheid die er volgens Ferrari in had moeten zitten. Het gaat dus niet om enkele druppels brandstof verschil.

Het hele voorval wordt na de race verder onderzocht door de FIA. Dat houdt automatisch in dat Charles Leclerc gewoon vanaf de derde plek aan de race, die om 14:10 uur van start gaat, begint. Mocht bij nader onderzoek blijken dat Ferrari zich inderdaad schuldig heeft gemaakt aan het overtreden van de technische reglementen - met artikelnummers 12 tot en met 19 - dan loopt de Monegask het risico na de race bestraft te worden en eventueel bepaalde punten kwijt te raken.

Charles Leclerc is de race in Abu Dhabi als derde op het podium gefinisht. Of de Ferrari-coureur zijn plek mag behouden is nog afwachten. Charles Leclerc zei meteen na de race dat hij geen details kenden: "Ik heb geen details om op te kunnen reageren. Ik weet dus niet wat er mis was, momenteel weet ik niets, ik weet het niet."

Ferrari-teambaas Mattia Binotto wilde ook geen commentaar geven over het incident. Tegenover Sky Sport verklaarde de Italiaanse teambaas: "We hebben nog geen details, we moeten afwachten wat er gaat gebeuren."

"Meestal weet je hoeveel brandstof je in de auto doet en de FIA-inspecteurs voeren vervolgens steekproeven uit: Men weegt de auto met en zonder brandstof." Dat zou het volgens Binotto geweest moeten zijn. "Ik ken de cijfers niet, maar de FIA sprak van een 'behoorlijk verschil'", aldus Binotto.

Red Bull-teambaas Christian Horner liet er zijn licht ook over schijnen. "Het interessante is dat het woord 'behoorlijk' verschil is genoemd", aldus de Brit tegenover Sky Sport. Horner ziet het niet voor zich dat Ferrari niet bestraft wordt. "De technische regels zijn 'zwart of wit', dus het is legaal of dat is het niet", waarmee hij wil aangeven dat er geen middenweg mogelijk is.

Update 19:25 uur: Ferrari krijgt milde boete voor overtreden technische regels 

Update 18:19 uur: Nog steeds geen definitief oordeel. Eén ding staat al vast: Ferrari had meer brandstof in de tank van de Ferrari SF90 met startnummer 16 dan was opgegeven. En dat is volgens de technische reglementen niet toegestaan.

Update 17:55 uur: Nog altijd geen nieuws omtrent de Ferrari SF90 met startnummer 16 en het oordeel van de FIA. De hoorzitting begon om 16:45 uur en is nog steeds niet afgerond. Zodra we wat weten melden we ons direct.

Wordt vervolgd.

Formule 1 kalender 2020: Download nu alvast de F1-kalender van 2020 in je mobiel, tablet en/of online-agenda. Helemaal GRATIS!

Formule 1 podcast

GP Abu Dhabi 2019 - Nabeschouwing: Hamilton en Verstappen sluiten jaar in stijl af.
Klik en beluister

Volgende F1 Grand Prix
GP Australië
vrijdag 13 maart 2020
02:00 - 03:30Eerste vrije training
06:00 - 07:30Tweede vrije training
zaterdag 14 maart 2020
04:00 - 05:00Derde vrije training
07:00 - 08:00Kwalificatie
zondag 15 maart 2020
06:10 - 08:10Race
Welkom bij MotorsportZ. Wij brengen je dagelijks het laatste Formule 1- en Max Verstappen nieuws. Daarnaast houden we je ook op de hoogte over:

Copyright© 2016-2019 - Niets van deze website mag zonder nadrukkelijke schriftelijke toestemming kopieerd worden of elders dan op het domein motorsportz.nl gebruikt worden.