Fernando Alonso: "Ik voel me nog een Formule 1-coureur"

Fernando Alonso blijft zinspelen op een terugkeer naar de Formule 1. De Spanjaard, die eind 2018 zijn laatste Formule 1-race reed, weet alleen niet bij welk team hij terecht zou kunnen.

Fernando Alonso: "Ik voel me nog een Formule 1-coureur"
© McLaren F1

Fernando Alonso heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij een terugkeer naar de Formule 1 niet uitsluit. De negenendertigjarige autocoureur, die in 314 F1-races startte en daarmee 1899 punten scoorde, zinspeelt op een terugkeer in 2021, het jaar dat hij in juli de leeftijd van 40 jaar zal bereiken. De tweevoudig wereldkampioen neemt dit jaar deel aan de Indy 500 en zal daarna een beslissing nemen over zijn toekomst in de autosport. Eerder heeft hij al laten weten dat hij naar terug wil naar de Formule 1, mits het een competitief team betreft, of naar WEC-hypercars.

Alonso neigt meer naar Formule 1, maar daaraan kleven nadelen. In gesprek met het Spaanse El Partidazo vertelt hij: "Het is de top van de autosport, maar het heeft ook nadelen. Formule 1 vereist totale inzet en toewijding."

Maar een terugkeer naar Formule 1 is makkelijker gezegd dan gedaan. Alonso heeft door de jaren geen beste reputatie opgebouwd en heeft nogal wat noten op zijn zang. Zo wilde hij in het verleden continu dat het team zo'n beetje naar zijn pijpen danste. Voeg daaraan toe dat hij bij een eventuele terugkeer niet in het middenveld wil vertoeven, maar voor een competitief team voor overwinningen en het kampioenschap wil strijden. "Ik moet kijken of er beschikbare en geïnteresseerde teams zijn", zegt Alonso. "Ik zal alles op tafel moeten leggen."

Een terugkeer bij Ferrari lijkt uitgesloten, nadat de formatie uit Maranello vlak voor de kerst hun toekomstvisie voor de komende vijf jaar heeft uitgestippeld, met het contracteren van Charles Leclerc. "Ik heb niet met ze [Ferrari] gesproken. Mijn tijd bij Ferrari was leuk, maar ik denk niet dat het nu tijd is om over een terugkeer [bij Ferrari] te praten", aldus Alonso. "Ik denk ook dat zij - met het aantrekken van Leclerc - een duidelijk toekomstbeeld hebben."

Voorlopig gaat Fernando Alonso - na zijn zege in Monaco en zijn overwinning in de 24 uur van Le Mans - zijn jacht vervolgen op de Triple Crown, door een overwinning in de Indy 500 aan dat rijtje toe te voegen. Voor welk team hij deelneemt aan de Indy 500 is nog niet duidelijk. Er liggen kansen bij Arrow McLaren SP, maar de Spanjaard heeft ook contact met Michael Andretti over een mogelijk plekje. Laatstgenoemde zal echter goedkeuring moeten krijgen van motorleverancier Honda, dat geen al te beste herinneringen bewaart aan de samenwerking met de Spanjaard in de Formule 1.

Formule 1 kalender 2020: Download nu alvast de F1-kalender van 2020 in je mobiel, tablet en/of online-agenda. Helemaal GRATIS!

Formule 1 podcast

GP Abu Dhabi 2019 - Nabeschouwing: Hamilton en Verstappen sluiten jaar in stijl af.
Klik en beluister

0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Welkom bij MotorsportZ. Wij brengen je dagelijks het laatste Formule 1- en Max Verstappen nieuws. Daarnaast houden we je ook op de hoogte over:

Copyright© 2016-2020 - Niets van deze website mag zonder nadrukkelijke schriftelijke toestemming kopieerd worden of elders dan op het domein motorsportz.nl gebruikt worden.