F1-teams hebben eerste samples duurzame brandstof ontvangen

Teams hebben hun eerste officiële sample ontvangen van een duurzame brandstof die de FIA ​​heeft ontwikkeld voor gebruik in de Formule 1 in de komende seizoenen.

F1-teams hebben eerste samples duurzame brandstof ontvangen
© Mercedes F1

Vanaf 2022 wil het bestuursorgaan van de Formule 1 dat de brandstof die door de teams en fabrikanten wordt gebruikt, 10 procent bio-ethanol bevat, waarbij dat percentage jaar na jaar geleidelijk toeneemt tot de brandstof tegen 2025 volledig synthetisch is.

"We hebben dit prototype ontwikkeld omdat we zelf wilden ontdekken welke verschillende technologieën er op de markt zijn en hoe ze beschikbaar zijn", aldus Gilles Simon, de motorbaas van de FIA. "Concepten zijn één ding, maar als je dan vraagt ​​of je er 1000 liter van wil hebben, zeggen ze ineens dat we over twee jaar over de brandstof kunnen beschikken."

"Dus hoewel het prototype dat we hebben ontwikkeld niet perfect is, voldoet het wel aan de fysieke vereisten voor een Formule 1-motor. De motoren draaien er op", vertelde hij aan Auto Motor und Sport.

De huidige e-brandstoffen zijn niet hoogwaardig genoeg voor F1, aldus Gilles Simon

"95 octaan is al een behoorlijke uitdaging, laat staan ​​het 102 of 104 octaan dat we nodig hebben," voegde hij eraan toe, onthullend dat de F1-brandstoffen naast ethanol ook uit landbouwafval zullen worden geproduceerd.

Elk F1-team heeft volgens Simon 200 liter van de prototype-brandstof ontvangen. "Nu kunnen ze hun standaardinstellingen op hun testbanken gebruiken en leren we over de verschillen tussen onze brandstof en de brandstof die ze gewoonlijk gebruiken", zei hij.

"Het zal nog een maand duren voordat we de eerste resultaten krijgen. We willen wachten op de resultaten van alle vier de fabrikanten, inclusief Honda. [...] Elke Formule 1-motor kan nu op deze brandstof draaien zonder dat de motor uit elkaar springt, wat een hele prestatie is. Ik verwacht wel wat uitval, maar we hebben nog tijd tot 2025."

De eerste schattingen zijn dat de e-fuels, die uiteindelijk door de fabrikanten zelf zullen worden ontwikkeld om te racen, de huidige motoren ongeveer 20 of 30 pk kunnen kosten.

"Ik denk niet dat dat erg zou zijn", zei Simon. "Formule 1-auto's zouden nog steeds snel zijn. Een belangrijker onderwerp is betrouwbaarheid. Het zal dus nog een paar jaar duren om deze brandstof in de Formule 1 te gebruiken. - Dan is er het probleem van de hoeveelheid. 1000 liter kan snel worden geproduceerd, maar een miljoen is moeilijker."

Gerelateerde onderwerpen Formule 1bio-ethanolE-fuelF1 nieuws 2021FIAFormule 1 2021Gilles Simon
Net binnen
Lees meer racenieuws
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Emilia-Romagna
vrijdag 16 april
Eerste vrije training
11:00 - 12:00
Tweede vrije training
14:30 - 15:30
zaterdag 17 april
Derde vrije training
11:00 - 12:00
Kwalificatie
14:00 - 15:00
zondag 18 april
Race
15:00 - 17:00
Meer Emilia-Romagna GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen


Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.