Marko vertrouwt het niet

F1-steward zegt dat Verstappen in Bahrein had kunnen winnen

De Formule 1 heeft er lang op moeten wachten, maar de strijd om de wereldtitel lijkt na de GP van Bahrein weer terug te zijn. Maar wat ook weer terug is zijn de discussies over de tracklimits en in Bahrein kostte dit Max Verstappen de mogelijk zege.

F1-steward zegt dat Verstappen in Bahrein had kunnen winnen
© Honda Racing F1 | Hamilton wint in Bahrein 2021, Verstappen tweede.

F1-steward en voormalig F1-coureur Emanuele Pirro, die afgelopen dienst had als race-steward, zegt dat Max Verstappen de race in Bahrein misschien had gewonnen, als hij geweigerd had de positie terug te geven aan Lewis Hamilton. De regels rondom de tracklimits zijn er de laatste jaren niet duidelijker op geworden en daarvan was de seizoensopener in Bahrein het bewijs van.

"Hamilton ging te iets te vaak over de tracklimits [in bocht 4, red.] heen, daar heeft hij voordeel uitgehaald", stelt Emanuele Pirro tegenover het Italiaanse Corriere dello Sport. "Daarom kwam [racedirecteur] Michael Masi in actie op de radio en waarschuwde Mercedes daarvoor." - Masi is de enige die dit soort waarschuwingen kan geven aan de teams.

Het vreemde is dat tijdens onder andere de kwalificatie rondetijden subiet werd geschrapt, zodra een coureur in bocht 4 de tracklimits overschreed. En tijdens de race werd er pas na 29 overschrijdingen een waarschuwing uitgevaardigd door de Australische racedirecteur. Dat schepte verwarring in de Red Bull-garage. "Ik weet niet hoe het zo ver is gekomen dat coureurs het deden zonder waarschuwingen te krijgen", zei Verstappen.

Christian Horner sluit zich daar als Red Bull-teambaas bij aan: "Het was frustrerend. We vroegen ons af of we het ook kunnen doen, als dat het geval is? In een nek-aan-nek-gevecht is er een twee-tiende voordeel bij het gebruik van dat deel van het circuit. - Je kunt niet zeggen dat het oké is om in de race buiten de tracklimits te rijden, maar je kunt daar niet inhalen. Het moet zwart of wit zijn - het mag niet grijs zijn", voegde de Britse teambaas toe.

Verstappen zei, terwijl hij nog in de uitloopronde zat, over de boardradio dat hij de positie liever niet had teruggegeven. "Ik had makkelijk een voorsprong kunnen hebben van vijf seconden", aldus de Nederlander. Er staat een tijdstraf van vijf seconden op het overtreden van de tracklimit-regels, iets wat Emanuele Pirro ook bevestigd. "Als Verstappen de positie niet had teruggegeven, had hij altijd maximaal vijf seconden straf gekregen", aldus Pirro.

Maar die stelling vertrouwt Helmut Marko, Red Bulls sportadviseur, helemaal niet. Dat maakte de Oostenrijker duidelijk in gesprek met de krant Österreich. "Max zei dat hij de straf van vijf seconden had kunnen goedmaken door weg te rijden [bij Hamilton, red.] - Maar dan zouden ze hem gewoon 10 seconden hebben gegeven", aldus Marko, die daarmee aangeeft dat hij de stelling van Pirro niet ondersteund.

Gerelateerde onderwerpen Formule 1Emanuele PirroF1 GP Bahrein 2021F1 nieuws 2021FIAFormule 1 2021Helmut MarkoMax VerstappenMichael Masi
Net binnen
Lees meer racenieuws
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Emilia-Romagna
vrijdag 16 april
Eerste vrije training
11:00 - 12:00
Tweede vrije training
14:30 - 15:30
zaterdag 17 april
Derde vrije training
11:00 - 12:00
Kwalificatie
14:00 - 15:00
zondag 18 april
Race
15:00 - 17:00
Meer Emilia-Romagna GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen


Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.