F1-rapportcijfers 2020: Williams-coureurs George Russell, Nicholas Latifi en Jack Aitken

Williams F1 is het seizoen op dezelfde positie als in 2019 geëindigd. De tiende plaats in het kampioenschap voor constructeurs biedt geen soelaas voor de inkomsten van het team uit Grove. Vorig jaar sloot de renstal het seizoen af met 1 WK-punt, maar dit jaar staat er een ergerlijke nul achter de naam Williams.

F1-rapportcijfers 2020:  Williams-coureurs George Russell, Nicholas Latifi en Jack Aitken
© Pirelli

De coureurs van Williams F1, George Russell, Nicholas Latifi en invaller Jack Aitken, hebben matig tot goed gescoord. Hieronder staan de beoordelingen en rapportcijfers.

George Russell

Rapport George Russell (#69)
# Onderdeel Num/Cijfer
1. Races gestart
17
(16x Williams, 1x Mercedes)
2. Zeges
0
3. Punten
3
4. Pole positions
0
5. Snelste raceronde
1
6. Podiums
0
7. DNF's
4
8. Gem. startpositie
15
9. Gem. racepositie
15
10. Eindcijfer
7,5

Mister Saturday is twijfelachtig op zondag. George Russell is een groot talent die als Mercedes-protegé is uitgeleend aan Williams. De 22-jarige Brit heeft zichzelf meerdere keren in de kijker weten te rijden in 2020. Net als tijdens zijn debuutjaar in 2019, was het materiaal niet top te noemen. Williams heeft een stap gezet, maar het gaat veel te ver om te spreken over licht aan het einde van de tunnel.

Tijdens de kwalificatie is Russell bloedsnel. Vaak wist hij Q2 te bereiken dit jaar, maar als er een kans was op punten, maakte hij cruciale fouten. De grootste fout die Russell maakte, was in Imola toen hij crashte achter de Safety Car. Op dat moment reed hij op de 10de plaats en het einde van de race was in zicht. Ondanks dat hij niet heel constant was tijdens de races, wist hij wel een sterk tempo te tonen. Bemoedigend, zo dacht ook Mercedes.

Lewis Hamilton kon vanwege corona niet racen in Sakhir. In plaats van reservecoureur Stoffel Vandoorne in de W11 te zetten, werd Russell voor een weekend in de zwarte bolide gelepeld. Het woord “gelepeld” kan overigens letterlijk worden geïnterpreteerd. Ondanks dat Russell te lang was voor de Mercedes, miste hij de poleposition op een haar na. De overwinning op zondag had hij voor het grijpen, maar een mislukte pitstop en een lekke band gooiden roet in het eten. Als Russell in 2021 in de Williams de stijgende lijn kan doortrekken, dan zit hij mogelijk in 2022 in de Mercedes. De druk is hoog, maar het talent is er zeker.

Nicholas Latifi

Rapport Nicolas Latifi (#6)
# Onderdeel Num/Cijfer
1. Races gestart
17
2. Zeges
0
3. Punten
0
4. Pole positions
0
5. Snelste raceronde
0
6. Podiums
0
7. DNF's
3
8. Gem. startpositie
19
9. Gem. racepositie
12
10. Eindcijfer
5

De 25-jarige Nicholas Latifi maakte in 2020 zijn debuut bij het team van Williams. In 2019 was hij de grote rivaal van Nyck de Vries in de Formule 2, maar zag de Nederlander in de voorlaatste ronde van het kampioenschap zich al kronen tot kampioen. Met rijke ouders kom je echter een heel eind. Waar Nyck de Vries de overstap maakte naar de Formule E, was het Latifi die Formule 1 ging rijden. Hoge verwachtingen waren er niet bij het team van Williams, maar de naam Latifi bezorgde weinig mensen kippenvel.

Kwalificeren was voor Latifi geen gemakkelijke klus in 2020. Zoals gezegd, de Williams was zeker geen snelle bolide, maar teamgenoot Russell kwam regelmatig in Q2 terecht, terwijl Latifi dit alleen in Hongarije voor elkaar kreeg. Net als Russell was hij het hele jaar kansloos als het om punten aankwam, echter er waren een paar uitzonderingen. Zo kwam hij een aantal keren dicht in de buurt door als 11de te finishen.

Het feit dat de Canadees tijdens de laatste kwalificatie van het jaar in Abu Dhabi werd verslagen door Pietro Fittipaldi (vervanger van Grosjean) was zorgelijk te noemen. De Haas is niet veel beter dan de Williams en de Braziliaan was pas bezig aan diens tweede Grand Prix-weekend. De drie uitvalbeurten van Latifi waren niet veroorzaakt door crashes, maar door technische tegenslag. Zo kwam Latifi in Mugello, Turkije en Sakhir niet aan de finish.

Veel beterschap hoeven we waarschijnlijk niet te verwachten van Latifi. De Canadees heeft weinig vooruitgang laten zien in 2020. Tijdens de races is hij redelijk constant, maar zeker niet bijzonder te noemen. De snelheid lijkt hij dan ook niet te hebben om Williams terug te helpen naar de top.

Jack Aitken

Rapport Jack Aitken (#89)
# Onderdeel Num/Cijfer
1. Races gestart
1
2. Zeges
0
3. Punten
0
4. Pole positions
0
5. Snelste raceronde
0
6. Podiums
0
7. DNF's
0
8. Gem. startpositie
18
9. Gem. racepositie
15
10. Eindcijfer
5,5

Toen George Russell werd opgeroepen om bij Mercedes in te vallen, riep Williams op haar beurt reserve-coureur Jack Aitken op. Aitken is een Brits-Koreaans autocoureur en reed afgelopen seizoen voor Campos in de Formule 2. Op het outer-circuit van Bahrein kwalificeerde hij zich in de bolide van Russell als 18de. Tijdens de race kon hij logischerwijs weinig verrichten, maar onbedoeld zorgde hij voor de dramatische pitstop van Russell en Bottas. Aitken verloor de controle over zijn Williams bij het opkomen van het rechte stuk tegen het einde van de race. De daaropvolgende Safety Car gaf Mercedes de gelegenheid om uit luxe een pitstop uit te voeren, maar dat hadden ze beter niet kunnen doen...

[In samenwerking met Fedor Ritmeijer]

Gerelateerde onderwerpen Formule 1F1 nieuws 2020Formule 1 2020George RussellJack AitkenNicholas LatifiOpinieWilliams F1
Net binnen
Lees meer racenieuws
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Emilia-Romagna
vrijdag 16 april
Eerste vrije training
11:30 - 12:30
Tweede vrije training
15:00 - 16:00
zaterdag 17 april
Derde vrije training
12:00 - 13:00
Kwalificatie
15:00 - 16:00
zondag 18 april
Race
15:00 - 17:00
Meer Emilia-Romagna GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen


Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.