
# | Onderdeel | Num/Cijfer |
---|---|---|
1. | Races gestart | 17 |
2. | Zeges | 0 |
3. | Punten | 119 |
4. | Pole positions | 0 |
5. | Snelste raceronde | 2 |
6. | Podiums | 2 |
7. | DNF's | 1 |
8. | Gem. startpositie | 8 |
9. | Gem. racepositie | 7 |
10. | Eindcijfer | 8,0 |
Daniel Ricciardo kan terugkijken op een mooi afscheidsjaar met Renault. De Australiër had vooraf aan het seizoen een weddenschap met teambaas Cyril Abiteboul dat als ze een podium zouden halen, de Fransman een tatoeage zou moeten nemen. En die tatoeage gaat er komen, want Ricciardo pakte niet één, maar twee podiums dit jaar.
Ricciardo begon het seizoen met een uitvalbeurt in Oostenrijk door oververhitting. Het leek erop dat de motorproblemen van vorig seizoen door gingen zetten, maar niets bleek meer minder waar. Ricciardo reed daarna 3 races op rij in de punten met zelfs een vierde plek bij de GP van Groot-Brittannië.
Bij de GP van de Eifel op de Nürburgring pakte Ricciardo zijn eerste podium met Renault. De Australiër werd derde achter Verstappen en Hamilton. Dit was niet zijn enige podium, want bij de GP van Emilia Romagna pakte Ricciardo opnieuw een derde plek.
Ook pakte Ricciardo opvallend genoeg twee keer de snelste ronde. Op Spa en in Abu Dhabi. Over het algemeen was de R.S.20 dit jaar al aardig rap over één ronde. Zo kwalificeerde Ricciardo zich bijvoorbeeld op P4 in België. En Spa staat toch bekend als een echt circuit wat draait om vermogen. Dus hieraan kon je echt zien dat de Renault stappen heeft gemaakt en dat het met de juiste coureur achter het stuur echt een kandidaat voor het podium kan zijn als er wat geks gebeurt voorin.
Esteban Ocon
# | Onderdeel | Num/Cijfer |
---|---|---|
1. | Races gestart | 17 |
2. | Zeges | 0 |
3. | Punten | 62 |
4. | Pole positions | 0 |
5. | Snelste raceronde | 0 |
6. | Podiums | 1 |
7. | DNF's | 4 |
8. | Gem. startpositie | 10 |
9. | Gem. racepositie | 8 |
10. | Eindcijfer | 6,0 |
Zoals wel meerdere coureurs reed Esteban Ocon een gemiddeld jaar. Hij pakte vaak zijn puntjes wel mee en heeft zelfs een tweede plek gepakt bij die knotsgekke GP van Sakhir. Ondanks de vele punten resultaten is die wel vaak verslagen door zijn teamgenoot Ricciardo. Ocon zal in 2021 echt vaker bij zijn teamgenoot moeten zitten om zijn plekje op de grid te behouden. En die teamgenoot van volgend jaar is ook geen pannenkoek: Fernando Alonso.
Ocon begon het seizoen in Oostenrijk prima met een achtste plek, maar daarna ging het even wat minder. Een uitvalbeurt in Stiermarken en een 14de plek in Hongarije hielpen de Fransman niet mee. En na veel races waarin die rond de 8ste plek finishte werd die tweede in Sakhir. Door de fouten die Mercedes maakte en de crash van Leclerc en Verstappen kon Ocon profiteren en hierdoor pakte hij een hele knappe tweede plek die ook tegelijkertijd de hoogste eindpositie was voor Renault in 2020.
Over het algemeen reed Esteban Ocon dus een prima jaar, maar hij zal harder moeten gaan werken om zijn teamgenoot bij te kunnen houden, want als Ricciardo 5de kan eindigen in het klassement met dezelfde auto, dan moet Ocon dat ook kunnen. We zijn erg benieuwd hoe die het volgend jaar gaat doen samen met Fernando Alonso.
[Met medewerking van Julian Verheul]