F1-rapportcijfers 2020: Haas-coureurs Romain Grosjean, Kevin Magnussen en Pietro Fittipaldi

Het team van Haas heeft een turbulent seizoen achter de rug. Waar er in 2019 nog 28 WK-punten werden gescoord moest de Amerikaanse formatie het in 2020 met slechts 3 punten doen. Daar bovenop maakte Romain Grosjean een zeer ernstige crash in Bahrein mee, waardoor hij in de laatste Grands Prix niet meer in actie kon komen.

F1-rapportcijfers 2020: Haas-coureurs Romain Grosjean, Kevin Magnussen en Pietro Fittipaldi
© Pirelli

Romain Grosjean

Rapport Romain Grosjean (#8)
# Onderdeel Num/Cijfer
1. Races gestart
15
2. Zeges
0
3. Punten
2
4. Pole positions
0
5. Snelste raceronde
0
6. Podiums

0
7. DNF's
3
8. Gem. startpositie
17
9. Gem. racepositie
15
10. Eindcijfer
6

Als het voor een coureur een turbulent seizoen is geweest, dan moet dat wel Grosjean zijn geweest. De Fransman die voor Haas rijdt heeft een lastig seizoen achter de rug met de Amerikaanse renstal. De resultaten waren vaak teleurstellend voor Grosjean. Soms kwam dat door de auto en soms door de coureur zelf.

Het beste resultaat wat hij heeft behaald is de 9de plek bij de GP van de Eifel op de Nürburgring. Hiermee pakte hij de enige punten die die dat seizoen zou behalen. Maar er waren ook veel dieptepunten, zoals weekenden als die van Spanje, waar de Haas kansloos achteraan reed en niet eens dicht bij de punten was.

Maar het ergste moest nog komen, toen de Fransman vol de muur in klapte bij de GP van Bahrein. Zijn auto schoot dwars onder de vangrail door en brak in tweeën. Een zee van vlammen brak uit, maar gelukkig kwam Grosjean uit het wrak en kwam die er met maar een paar brandwonden vanaf. Door die crash heeft Grosjean de laatste twee races van het seizoen moeten missen en zo is de carrière van Grosjean in de Formule 1 afgelopen met een wending die niemand had verwacht.

Kevin Magnussen

Rapport Kevin Magnussen (#20)
# Onderdeel Num/Cijfer
1. Races gestart
17
2. Zeges
0
3. Punten
1
4. Pole positions
0
5. Snelste raceronde
1
6. Podiums

0
7. DNF's
6
8. Gem. startpositie
17
9. Gem. racepositie
15
10. Eindcijfer
5,5

Kevin Magnussen zijn laatste seizoen in de Formule 1 was niet één om over naar huis te schrijven. De 28-jarige Deen had net zoals zijn teamgenoot moeite met de auto van dit jaar. De Haas was op vele circuits niet vooruit te branden en reed ook vaak buiten de punten. Na dit jaar zal Magnussen niet meer in de Formule 1 rijden, maar in 2021 zal hij te bewonderen zijn in de IMSA. Hij wordt de teamgenoot van Renger van der Zande.

De Deen zijn beste resultaat dit jaar was een 10de plek in Hongarije. De race in Boedapest was een strategische gok van Haas door beide coureurs te laten pitten voordat de race begon. Hierdoor zaten de coureurs wel op de betere banden, maar moesten ze wel vanuit de pit starten. Beide coureurs kregen een 10 seconde straf, omdat je niet voor de openingsronde een pit stop mag maken.

Hij is qua punten dan misschien wel verslagen door zijn teamgenoot, maar als je kijkt naar alle wedstrijden was het altijd wel heel erg close tussen beide Haas coureurs. De carrière van Magnussen in de Formule 1 is op zijn einde gekomen. De potentie die men zag bij McLaren in zijn eerste seizoen in 2014, is er nooit echt uitgekomen. Alsnog mag die terugkijken op een prima carrière.

Pietro Fittipaldi

Rapport Pietro Fittipaldi (#51)
# Onderdeel Num/Cijfer
1. Races gestart
2
2. Zeges
0
3. Punten
0
4. Pole positions
0
5. Snelste raceronde
0
6. Podiums

0
7. DNF's
0
8. Gem. startpositie
19
9. Gem. racepositie
18
10. Eindcijfer
6

48 jaar nadat zijn opa zijn eerste wereldtitel in de Formule 1 opeiste, maakte Pietro Fittipaldi zijn debuut in de Formule 1. De Braziliaan die Romain Grosjean verving na zijn enorme crash bij de GP van Bahrein, mocht de laatste twee races meedoen. Fittipaldi was al de officiële test- en reservecoureur van Haas en mocht nu dus instappen in de auto.

Bij zijn eerste race bij de GP van Sakhir kwalificeerde hij zich in P20 en finishte hij zijn race op de zeventiende plek. Een prima resultaat voor een rookie die mid-season in moet stappen in een auto die normaliter achteraan rond hangt. In Abu Dhabi finishte die 19de, als laatste van alle coureurs die nog reden.

Voor 2021 zal Pietro Fittipaldi nog geen zitje hebben, want Grosjean en Magnussen worden vervangen door Schumacher en Mazepin, maar hij zal zich wel weer mogen focussen op zijn simulator werk bij het team van Haas en zal waarschijnlijk de meeste races vanuit de pitbox meekijken.

[In samenwerking met Julian Verheul]

Gerelateerde onderwerpen Formule 1Crash Romain GrosjeanF1 nieuws 2020Formule 1 2020Haas F1Kevin MagnussenOpiniePietro FittipaldiRomain Grosjean
Net binnen
Lees meer racenieuws
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Emilia-Romagna
vrijdag 16 april
Eerste vrije training
11:30 - 12:30
Tweede vrije training
15:00 - 16:00
zaterdag 17 april
Derde vrije training
12:00 - 13:00
Kwalificatie
15:00 - 16:00
zondag 18 april
Race
15:00 - 17:00
Meer Emilia-Romagna GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen


Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.