F1-rapportcijfers 2020: Ferrari-coureurs Charles Leclerc en Sebastian Vettel

Nog voor dat het F1-seizoen in 2020 van start ging temperde Ferrari de verwachtingen al. In het jaar dat de Scuderia haar 1000ste race zou rijden ging het compleet mis. Er werden weliswaar twee podiums gescoord, maar dat was meer geluk dan wijsheid. Charles Leclerc reed geregeld de sterren van de hemel, ondanks dat de SF1000 niet naar behoren functioneerde. Sebastian Vettel lukte het totaal niet de bolide onder de knie te krijgen.

F1-rapportcijfers 2020: Ferrari-coureurs Charles Leclerc en Sebastian Vettel
© Ferrari F1

Charles Leclerc

Rapport Charles Leclerc (#16)
# Onderdeel Num/Cijfer
1. Races gestart 17
2. Zeges 0
3. Punten 98
4. Pole positions 0
5. Snelste raceronde 0
6. Podiums 2
7. DNF's 3 (3 x crash)
8. Gem. startpositie 8
9. Gem. racepositie 6
10. Eindcijfer 8,0

Charles Leclerc heeft laten zien waarom hij de juiste man kan zijn voor Ferrari. In zijn 2de seizoen bij de Scuderia wist hij te imponeren met een zeer beroerde bolide. Waar veteraan Sebastian Vettel vrijwel geen deuk in een pakje boter wist te rijden, was Leclerc de coureur die de punten naar huis bracht.

Een aantal fouten waren nog wel zichtbaar, maar voor iemand die slechts 3 seizoenen achter de kiezen heeft, is dat niet raar. Wel hadden deze fouten grote consequenties. Tijdens de Grand Prix van Steiermark reed hij in de openingsronde tegen zijn eigen teamgenoot aan. Zowel Leclerc zelf als Vettel moesten de race vervolgens staken.

In Monza verloor hij de controle in de Parabolica, maar deze fout kon eerder het team worden aangerekend. Zoals gezegd, de Ferrari was zeer slecht in 2020 en de coureurs hadden dan ook grote moeite om het “rode beest” in het gareel te houden. In Sakhir was Leclerc zelf veel te gretig in de 4de bocht. Zowel hijzelf als Verstappen waren direct uitgeschakeld door de actie van de 23-jarige Monegask.

3 podiumklasseringen (2 voor Leclerc) in 2020 werd eigenlijk niet voor mogelijk gehouden. De wintertest was deprimerend te noemen en het tempo van de SF1000 was het hele seizoen niet goed genoeg. Toch profiteerde Leclerc van de fouten van anderen en wist hij het McLaren, Racing Point en Renault lastig te maken tijdens bepaalde races. Inderdaad, deze teams eindigden voor Ferrari in het constructeurskampioenschap.

2021 dreigt opnieuw een lastig seizoen te gaan worden. Voornamelijk omdat de teams het komend seizoen moeten gaan doen met grotendeels dezelfde bolide. De constructeurs mogen dit keer maar beperkt zaken aanpassen. Elke stap voorwaarts zal gekoesterd worden bij Ferrari. Leclerc moet proberen zijn gretigheid onder controle te houden.

Sebastian Vettel

Rapport Sebastian Vettel (#5)
# Onderdeel Num/Cijfer
1. Races gestart 17
2. Zeges 0
3. Punten 33
4. Pole positions 0
5. Snelste raceronde 0
6. Podiums 1
7. DNF's 2 (1 x crash)
8. Gem. startpositie 12
9. Gem. racepositie 10
10. Eindcijfer 4,0

Een kansloos seizoen, zo kun je het seizoen van Sebastian Vettel het beste omschrijven. Al snel werd duidelijk dat de SF1000 een draak van een auto was, maar waar Leclerc nog wist te imponeren op zijn tijd, kon Vettel dat bijna nooit. In Turkije reed hij op prachtige manier naar het podium door zijn hoofd koel te houden. Zelfs Lewis Hamilton had grote moeite om de Duitser te passeren op het gladde asfalt in Istanbul.

Op Spanje na, waren er verder weinig sterke races te bekennen van de viervoudig wereldkampioen. Vettel pakte slechts 33 punten, terwijl Leclerc 98 punten wist te scoren. De Monegask werd uiteindelijk 8ste in het klassement en Vettel 13de. De 2020-bolide was een bolide waar de Duitser totaal niet mee overweg kon. Zo maakte hij diverse foutjes zoals in Rusland. Tijdens de kwalificatie crashte hij hard, maar ondanks de teleurstelling hielp hij de marshals mee om de brokstukken op te ruimen. Dat siert de man uit Heppenheim.

De relatie met Ferrari was afgekoeld tot het vriespunt nadat in mei bekend werd dat de Italianen niet verder wilden gaan met “Seb”. Vettel had die mededeling niet verwacht, zo liet hij weten. De vraag die nu speelt is of Vettel zich weet te herpakken bij Aston Martin. De voormalige oogappel van Red Bull Racing is in ieder geval nog niet klaar met de Formule 1.

[Met medewerking van Fedor Ritmeijer]

Gerelateerde onderwerpen Formule 1Charles LeclercF1 nieuws 2020F1 nieuws 2021Ferrari F1Formule 1 2020Formule 1 2021OpinieSebastian VettelSF1000
Net binnen
Lees meer racenieuws
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Emilia-Romagna
vrijdag 16 april
Eerste vrije training
11:30 - 12:30
Tweede vrije training
15:00 - 16:00
zaterdag 17 april
Derde vrije training
12:00 - 13:00
Kwalificatie
15:00 - 16:00
zondag 18 april
Race
15:00 - 17:00
Meer Emilia-Romagna GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen


Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.