Expert 'niet optimistisch' over doorgaan Chinese F1 Grand Prix

Expert 'niet optimistisch' over doorgaan Chinese F1 Grand Prix
© Pirelli

Een dag nadat de FIA een verklaring heeft afgegeven over de situatie rondom het coronavirus en de Formule 1 Grand Prix van China, laat een expert weten dat hij 'niet optimistisch' is over het doorgaan van de F1-race in Shanghai.

De zeventiende editie van de Grand Prix van China staat te wankelen, nadat er in Wuhan een uitbraak is geweest van het coronavirus. Er zijn vele honderden gevallen van besmetting bekend in China, maar ook in bijvoorbeeld Europese landen zoals Italië, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. "Het virus verspreidt zich nog steeds, daarover bestaat geen twijfel", laat dr. Sergio Brusin weten tegenover de Britse krant The Guardian.

Brusin, die als expert werkzaam is voor the European Centre for Disease Prevention and Control in Zweden, vreest dat er een serieuze kans is dat de Grand Prix van China in 2020 niet kan doorgaan. "Er is een enorme uitbraak in China [Wuhan] geweest en in steeds meer landen worden bestemmingen gemeld. Het gaat om besmettingen van mens tot mens buiten het gebied rond Wuhan en dat geeft aan dat het virus zich verder zal verspreiden", aldus Brusin.

Volgens experts bereikt de uitbraak rond april een hoogtepunt, en dat is precies de maand waarin de Grand Prix van China plaatsvindt, van vrijdag 17 tot en met zondag 19 april. "Wat er tussen nu en april gebeurt, is heel moeilijk te voorspellen, maar als de besmetting zich in dit tempo blijft verspreiden, dan zou ik niet al te optimistisch zijn als ik een F1-kaartje voor de GP van China in mijn bezit zou hebben", aldus Brusin.

Door: Ries Boogert

0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.