
Red Bull en Honda hebben een akkoord bereikt over het gebruik van de motoren na 2021. Om de Japanse krachtbron te onderhouden maakt Red Bull gebruik van een eigen fabriek in Groot-Brittannië. Maar voordat Red Bull kan juichen moet er eerst een beslissing genomen worden over de bevriezing van de motorontwikkeling vanaf 2022.
Honda maakte vorig jaar bekend dat ze eind dit jaar uit de Formule 1 stappen. Terwijl de reglementen voorzien in een vangnet, zodat geen enkel team zonder motor komt te zitten, heeft Red Bull er voor gekozen om met Honda een overeenkomst te sluiten. De overeenkomst is na maanden van overleg bereikt. Nu moet Red Bull nog een hindernis nemen.
Omdat Red Bull geen faciliteiten heeft om de motor zelf te ontwikkelen, maar alleen te onderhouden, is er een voorstel gedaan om de motorontwikkeling te bevriezen. Dat geldt voor alle motorleveranciers. Een principeakkoord tussen de betrokken teams is al bereikt, maar nu moeten ook de Formule 1 en de FIA akkoord gaan en met een voorstel komen.
Wat als er een motor veel vermogen te kort komt op de rest. Dan zouden de teams die van die motor gebruik maken tot en met 2024 kansloos zijn voor eventuele podiums, zeges en zelfs punten. Achteraf de motoren doorontwikkelen - binnen de gegeven reglementen - is niet mogelijk, want Red Bull heeft daar de mogelijkheid niet voor.
Voorgesteld: Balance of Performance
Red Bull heeft om te voorkomen dat een motor achterop raakt een Balance of Performance voorgesteld. Eenvoudig uitgelegd wil Red Bull een regel waarbij de sterkere teams bijvoorbeeld minder brandstof mogen gebruiken, om zo het vermogen te beteugelen. Een van de grootste tegenstanders van dat idee is Mercedes. Toto Wolff noemt het zelfs een "grote belediging".
Stemming door middel van e-voting
Aanstaande maandag wordt volgens het Duitse Motorsport-Magazin gestemd over het bevriezen van de motorontwikkeling, oftewel de ontwikkelingsstop. In totaal zijn er 34 stemmen: 10 van de FIA, 10 van de houder van de commerciële rechten (Liberty Media), 10 van alle teams en 4 van de motorfabrikanten. De motorfabrikanten worden bij de stemming betrokken omdat de stemming de motorreglementen verandert.
Als de FIA en Liberty Media instemmen met de nieuwe motorreglementen zijn dat al 20 van de 34 stemmen. Dan zijn er minimaal nog 7 stemmen nodig van de teams en de motorfabrikanten. Red Bull Racing, AlphaTauri en Honda hebben samen 3 stemmen. Ferrari staat niet negatief tegenover de plannen en hetzelfde geldt voor Mercedes. Alleen is de Duitse autofabrikant niet te porren voor een zogenaamde Balance of Performance.
Als de stemming positief uitpakt en de ontwikkelingsstop voor de motoren er door is, dan moet de FIA op de proppen komen met een voorstel. Een voorstel om eventuele grote verschillen tussen de motorfabrikanten te compenseren.