Er is steeds meer kritiek op de Formule 1 banden van Pirelli

Ondanks dat de meeste teams steen en been klagen over de banden van Pirelli, lijkt de Italiaanse fabrikant niet van plan om ook maar iets aan de banden te doen. Vorig jaar was dat wel anders, toen Mercedes problemen had met het product van Pirelli.

Er is steeds meer kritiek op de Formule 1 banden van Pirelli
©Pirelli F1 Media

Er werd voor bepaalde circuits door Pirelli een speciale band ontwikkelt waarmee ook Mercedes uit de voeten kon, een band die minder dik was waardoor het rubber makkelijker afkoelde wanneer nodig. Dit jaar klagen de meeste teams over op bedrijfstemperatuur krijgen van de banden. Maar voorlopig moeten de Formule 1 coureurs het doen met de banden die Mercedes goed liggen.

Afgelopen weekend in Frankrijk hadden de twee McLaren-coureurs, Lando Norris en Carlos Sainz, zich verrassend in de top zes gekwalificeerd. Sommigen dachten dat de Britse formatie een 'geheime' update had doorgevoerd. Maar daarvan was volgens Renault-teambaas Cyril Abiteboul geen sprake.

Volgens de Fransman had de snelheid van McLaren meer te maken met de "loterij" van 2019, die gecreëerd is door de lastig te gebruiken banden van Pirelli. "De teams spenderen miljoenen aan upgrades, maar als de banden niet goed werken, glijd je gewoon over de baan", aldus Abiteboul. "Het is gewoon een loterij."

Red Bull's dr. Helmut Marko is het daar volmondig mee eens. "Ik vroeg aan Giovinazzi wat voor upgrades had meegenomen en hij zei dat hij gewoon snel was omdat hij per ongeluk de banden op het juiste moment op de juiste temperatuur had gekregen", aldus Marko.

Ook Haas-teambaas Guenther Steiner is van mening dat de banden van Pirelli niet goed hun werk doen. Het Amerikaanse Formule 1 team lijkt voorlopig het grootste slachtoffer, zo bleek ook afgelopen weekend in Frankrijk waar Romain Grosjean opgaf om de motor te sparen en Kevin Magnussen roemloos als zeventiende over de eindstreep kwam. Alleen de Williams-rijders wist de Deen achter zich te houden.

"Mercedes weet precies wat ze moeten doen om het maximale uit de banden te halen, en McLaren had puur geluk, dat was gewoon toeval", aldus Steiner tegenover Auto Bild. Ondertussen zit Steiner met z'n handen in het haar, maar opgeven zal hij nooit.



Formule 1 podcast

GP van Japan - Het weekend van Verstappen in Hondaland: was het een drama, een ramp, een afgang of een verschrikking? Plus, Verstappen en Red Bull: is er nog wel een toekomst samen? Detail: Max Verstappen na zomerstop 31 punten, Alexander Albon 48 punten.
Klik en beluister

Volgende F1 Grand Prix
Mexico
vrijdag 25 oktober 2019
17:00 - 18:30Eerste vrije training
21:00 - 22:30Tweede vrije training
zaterdag 26 oktober 2019
17:00 - 18:00Derde vrije training
20:00 - 21:00Kwalificatie
zondag 27 oktober 2019
20:10 - 22:10Race