Eindelijk van de hatelijke nul af, Kubica pakt Duits WK-punt

Williams F1 behaalde een WK-punt tijdens de Grand Prix van Duitsland. De held van het team was Kubica die in eerste instantie als twaalfde over de eindstreep ging. Maar door een tijdstraf van beide Alfa Romeo's schoof hij twee plaatsen op, naar plek 10. Russell ging als dertiende over de eindstreep en schoof ook twee plekken op naar een 11e plaats.

Eindelijk van de hatelijke nul af, Kubica pakt Duits WK-punt
© Williams F1

Het was een knotsgekke race met regenbanden, intermediates, slicks en weer intermediates onder het zwart-wit geblokt door. Beide coureurs mogen complimenten in ontvangst nemen door heel te blijven en dus te finishen. Ze kunnen zich weliswaar niet meten met de overig teams, maar ze onderscheidden zich we in één ding: ze maakten weinig fouten en bleven met twee auto's in de race, daar waar anderen kostbare fouten maakten. En beide heren hadden zicht op de punten. En dat heeft zich eindelijk uitbetaald.

Kubica: "Het was een gekke race onder gladde condities. Ik kreeg het voor elkaar om de auto zonder fouten door de race heen te manoeuvreren en dat was het meest belangrijke. Hoewel racen in de regen en steeds veranderende condities niet nieuw voor me is, was het negen jaar geleden dat ik dat heb meegemaakt in een Formule 1 auto en het heeft mijn geheugen opgefrist."

Russell miste op een haar na de boot voor punten. Ondanks dat de rookie zich niet hoefde te schamen, was hij teleurgesteld, want er zou meer in hebben gezeten bij een andere strategie. "Het was extreem uitdagend, de condities waren niet ideaal, voor niemand en het was een lange race. We hadden naar slicks kunnen veranderen tijdens de safety car situatie, maar we namen een meer conservatieve benadering terwijl we de gok hadden moeten nemen. Er waren 13 of 14 andere coureurs op de grid die dat niet deden. Ik zeg niet dat we het helemaal verkeerd deden, maar we hadden de mogelijkheid om het goed te doen. We bleven buiten terwijl het merendeel van de coureurs dat niet deden. Het was wel het beste resultaat van dit seizoen. Dat lijkt goed, maar er had meer in gezeten", aldus de Williams-rookie.

Dave Robson, Senior Race Engineer, keek tevreden terug op de hectische race. "De natte omstandigheden zorgden voor een hectische en onvoorspelbare race. Soms waren de omstandigheden moeilijk te beoordelen, zeker toen het verleidelijk was om de slicks te monteren. Onze coureurs namen verstandige beslissingen en bleven zo in de race. Ons team leverde uitstekende pitstops en we wonnen ook plaatsen in de pitstraat. Ze hebben prima samen gewerkt en hebben een solide prestatie geleverd."

Het team is inmiddels vertrokken voor een paar dagen naar het Verenigd Koninkrijk om het weekend te evalueren en ongetwijfeld te vieren dat ze eindelijk een punt hebben gehaald.

Formule 1 podcast GP Hongarije - Max start vanaf pole, een mooi gevecht met Lewis

Iedereen moet op het puntje van zijn stoel hebben gezeten tijdens de GP van Hongarije. Wat een race!
Klik, beluister en GENIET