VT1uitslag
VT2 3 jul - 15:00
VT3 4 jul - 12:00
QUALI 4 jul - 15:00
RACE 5 jul - 15:10

Ecclestone krijgt bijval van Willy T. Ribbs: "Alleen maar respect voor hem"

Ecclestone krijgt bijval van Willy T. Ribbs: "Alleen maar respect voor hem"

Na de controverse over vermeend racistische opmerkingen heeft Bernie Ecclestone bijval gekregen van een Afro-Amerikaanse voormalig NASCAR- en IndyCar-coureur: de 65-jarige Willy T. Ribbs.

Dagen nadat Bernie Ecclestone vernietigende kritieken over zich heen kreeg, omdat hij zei dat 'in veel gevallen zwarte mensen racistischer zijn dan blanken', stond Willy T. Ribbs op en zei dat hij alleen maar respect heeft voor de 89-jarige voormalige Formule 1-baas.

"Hij wilde me in de auto hebben, hij wilde me in de Formule 1 hebben", vertelde Ribbs, die in 1986 voor het Formule 1-team Brabham (destijds eigendom van Ecclestone) testte, kortgeleden aan CNN.

Helaas kwam het niet zo ver, want Ecclestone had met sponsors te maken die per se een Italiaanse coureur in de Brabham wilden zien rijden. "Zijn sponsors waren toen Italiaans", zei de 65-jarige ex-coureur. "Ze wilden Italiaanse coureurs en ik respecteer hem [Ecclestone, red.] volledig. Daar had ik en heb ik nog altijd geen problemen mee."

"Mijn enige doel was om in de Formule 1 te rijden, en Bernie Ecclestone wilde een statement maken, door mij als eerste gekleurde man, de eerste zwarte man, in een Formule 1-auto te laten rijden."

Willy T. Ribbs reed in zijn tijd in de IndyCar Series, NASCAR en stond te boek om er niet voor terug te deinzen om met andere coureurs op de vuist te gaan, omdat hij hen ervan verdacht hem met opzet uit de race te rijden. Ribbs kon het ook niet schelen of hij de 'eerste dit', of 'eerste dat' was. "Zolang ik maar als eerste over de eindstreep kom", aldus Ribbs tientallen jaren gelden.

Mercedes heeft intussen gereageerd op de nieuwe golf van raciale politiek in de Formule 1, door te besluiten de iconische zilveren kleurstelling te laten vallen ten gunste van een geheel zwarte kleur voor 2020.

De Duitse krant Bild zei dat het idee werd besproken door teambaas Toto Wolff en Lewis Hamilton aan het begin van de recente protesten als gevolg op de dood van George Floyd.

Door: Redactie

0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.