Helmut Marko: "P3 en P4 was mogelijk op Monza"

Ondanks het teleurstellende verloop van de race van Max Verstappen kijkt de teamleiding van Red Bull Racing toch erg positief terug op het raceweekend in Italië. Tijdens de kletsnatte kwalificatie wisten Max Verstappen en Daniel Ricciardo respectievelijk P2 en P3 te scoren. Ferrari en Mercedes-coureur Valtteri Bottas hadden tijdens de kwalificatie geen antwoord op de mannen van Red Bull.

Helmut Marko: "P3 en P4 was mogelijk op Monza"
Foto: Dr. Helmut Marko (Red Bull) - Bron: Red Bull Racing

Ook de prestaties van de Red Bull-coureurs tijdens de race spraken boekdelen. De nieuwe updates op het gebied van de aerodynamica en de mechanische updates hebben hun vruchten afgeworpen. Tijdens de race behaalde Daniel Ricciardo een topsnelheid van 355,5 km/u en Max Verstappen ging met 353,0 km/u over de start/finish. Alleen de Mercedes-klanten stoven sneller over het rechte stuk, terwijl Ferrari achter bleef.

Dr. Helmut Marko weet wel hoe het komt dat zijn wagens op Monza goed presteerden. "We hadden - na Mercedes - de beste wagen op de baan", aldus Marko tegenover Auto Motor und Sport. "We brachten een aantal updates - aerodynamisch en mechanisch - mee naar Monza en die hebben zich uitbetaald Ook hebben we de wagens perfect kunnen uitbalanceren. We hebben een flink stap voorwaarts gezet", aldus de Red Bull Sport-adviseur.

"De wagens waren echt perfect uitgebalanceerd", aldus Red Bull-teambaas Christian Horner. "Ze waren makkelijk te besturen en er kon erg laat geremd worden. We moesten in sector 2 wat tijd laten liggen, maar tussen Roggio en Ascari was Daniel [Ricciardo], met 28,240 seconden, de snelste van het hele veld", aldus Horner.

Zelfs met de gridstraffen had er volgens Helmut Mark nog meer in gezeten. "Als alles tijdens de race volgens plan was verlopen, had er absoluut een P3 en P4 ingezeten voor Red Bull", aldus Marko. "Zelfs met de gridstraffen meegerekend. Daniel had een slechte start en Max [Verstappen] liep een lekke band op."

Nu ligt Singapore City te wachten op het Formule 1-circus. De layout van het circuit in Singapore ligt de Red Bull nog veel beter dan de 'Temple of Speed' in Monza. Dat is ook meteen de reden dat Red Bull er voor gekozen heeft om op Monza de gridstraffen te incasseren, zodat ze met een redelijk frisse componenten van de krachtbron aan de slag kunnen op de bochtige baan in Singapore.

De Grand Prix van Singapore wordt verreden op zondag 17 september. De race zal beginnen om 14:00 uur Nederlandse tijd.



Formule 1 podcast GP Hongarije - Max start vanaf pole, een mooi gevecht met Lewis

Iedereen moet op het puntje van zijn stoel hebben gezeten tijdens de GP van Hongarije. Wat een race!
Klik, beluister en GENIET