Doodsbange Gasly ontsnapt aan mogelijk drama

Scuderia Toro Rosso coureur Pierre Gasly is vanmiddag aan een enorm drama ontkomen. De jonge Fransman was bezig aan zijn vliegende ronde gedurende de eerste kwalificatiesessie toen hij zeer onverwachts zijn teamgenoot Brendon Hartley tegenkwam. Door de snelle stuurmanskunsten van Gasly wist hij de Nieuw-Zeelander nog maar net op tijd te ontwijken.

Doodsbange Gasly ontsnapt aan mogelijk drama
Foto: Pierre Gasly (Red Bull-junior) - Bron: Red Bull Racing

Het 2018 seizoen van de 22 jarige Pierre Gasly is alles behalve saai te noemen. Na een uitvalbeurt in Melbourne wist de Red Bull pupil te stralen in Bahrein door als vierde over de eindstreep te komen in de nachtelijke woestijn. In China verliepen de zaken helaas een stuk minder voorspoedig. Na een niet al te beste kwalificatie, ramde hij in de race zijn teamgenoot eraf.

In Baku Azerbeidzjan wil Gasly dit weekend revanche, maar opnieuw verliep de kwalificatie niet naar wens. Sterker nog, het werd bijna een drama aangezien de Toro Rosso’s elkaar maar nipt konden ontwijken. “Ik was ontzettend bang”, vertelt Gasly na afloop van Q1. “Ik weet niet wat Brendon deed aangezien hij ontzettend langzaam was op het rechte stuk waar we dik over de 300 gaan. Ik wilde hem ontwijken, maar voor mijn gevoel werd ik al de lucht in gelanceerd”, aldus de Toro Rosso coureur die nog half in shock zijn verhaal deed bij Jack Plooij van Ziggo Sport.

Brendon Hartley had tijdens zijn run de muur getoucheerd en liep daardoor een lekke band op. Hartley wilde zo voorzichtig mogelijk terugrijden naar het team, maar hield er geen rekening mee dat hij op de racelijn zat. “Ik heb een ongelofelijke fout gemaakt en het spijt me ontzettend. Ik zal mij verontschuldigen bij het team en bij Pierre”, aldus Hartley.

Door de inschattingsfout van Hartley verloor Gasly de mogelijkheid om door te gaan naar het tweede kwalificatiegedeelte. De Fransman start morgen als 17de en de Nieuw-Zeelander als 19de.

Formule 1 podcast

Grand Prix Singapore - Lucas Degen, Jeroen Demmendaal, Jeroen Scholte en Charrel Jalving blikken vooruit op de aanstaande Grand Prix, die van Singapore op het Marina Bay Street stratencircuit. We hebben het over de crashgate, de startcrash Verstappen met Ferrari’s en Verstappen says NO!
Klik, beluister en GENIET