
In veel gevallen deinzen de circuits die op de oorspronkelijke F1-kalender terug voor een 'spookrace'. Het verdienmodel van de grands prix is gebaseerd op verkochte F1-tickets. En als er geen publiek bij de races aanwezig kan zijn, vormt die verkoop dus geen bron van inkomsten. De Formule 1 biedt e circuits in alle gevallen een tegemoetkoming in de vorm van een kostendekking. Men huurt het circuit dus eigenlijk af.
Woordvoerders van Circuit Zandvoort lieten in de afgelopen periode duidelijk naar voren komen dat ook zij niet gecharmeerd zijn van een 'spookrace'. Dat gezegd hebbende, wordt Zandvoort voorlopig genegeerd bij de samenstelling van de herziene kalender. En zo zijn er nog meer circuits die niets zien in een race zonder publiek.
Daarom is de Formule 1-leiding op zoek naar circuits waar men wel staat te trappelen om een F1-wedstrijd te organiseren, ook al is dat zonder publiek. Een van die circuits is Hockenheimring. Maar op welke circuits in Europa kan de sport nog een lijntje uitgooien? Om een Formule 1-race te mogen organiseren moet een circuit de Grade One-status hebben. Die status wordt door de FIA toegekend en bij een Grade One-status voldoet het circuit aan alle maatstaven die voor de F1 van toepassing zijn.
In Europa hebben de volgende circuits, die niet op de oorspronkelijke F1-kalender staan, de Grade One-status:
- Autodromo Enzo e Dino Ferrari - Italië
- Autódromo Fernanda Pires da Silva - Portugal
- Algarve International Circuit - Portugal
- Circuit de Nevers Magny-Cours - Frankrijk*
- Circuit Ricardo Tormo - Spanje
- Circuito de Jerez - Spanje
- Ciudad del Motor de Aragón - Spanje
- Fiorano Circuit - Italië
- Kymi Ring - Finland
- Moscow Raceway - Rusland
- Mugello Circuit - Italië
- Nürburgring - Duitsland