VT1 4 dec - 14:30
VT2 4 dec - 18:30
VT3 5 dec - 15:00
QUALI 5 dec - 18:00
RACE 6 dec - 18:10

Dit wil Red Bull bereiken met de F1-techniek van Honda

Dit wil Red Bull bereiken met de F1-techniek van Honda
© Getty Images/Red Bull Contentpool

In een poging om ook na 2021 verzekerd te zijn van een competitieve krachtbron gaat Red Bull proberen om de geplande doorontwikkeling, die voorlopig tot en met 2025 is vastgelegd, met twee jaar in te korten. Maar wat houdt dat exact in? Bekijk hier de tabellen, waarin duidelijk zichtbaar is wat de bedoeling is.

De Formule 1 heeft eerder al de plannen bekendgemaakt wat betreft de doorontwikkeling van de krachtbron. Het komt er grofweg op neer dat de motorfabrikanten na 2023 geen veranderingen meer mogen doorvoeren aan hun krachtbron. Op geen enkel onderdeel mag na 2023 nog iets veranderd worden. Daarnaast zijn de upgrades in de jaren 2021 en 2022 per seizoen verder beperkt.

Voor het 2026 seizoen wil de Formule 1 met een nieuw motorconcept op de proppen. En daarmee wil de sport dat er een eenvoudiger concept wordt ontwikkeld. Er moet meer geluid uit de motor komen, de techniek moet veel eenvoudiger worden en daarnaast moeten het kostenplaatje veel lager liggen als momenteel het geval is.

Maar voordat het zover is heeft de Formule 1 een plan opgesteld, waarmee het de komende jaren wil uitzingen, zonder dat er fabrikanten afhaken. Helaas gooide Honda op 2 oktober roet in het eten en blijven er na 2021 nog maar drie motorfabrikanten over: Mercedes, Ferrari en Renault. De sport mikt er op dat het beoogde motorconcept wat vanaf 2026 moet gaan werken andere fabrikanten triggered om in F1 te stappen.

In de tabel hieronder staat de voorlopige planning van de Formule 1, wat betreft de mogelijkheden de die motorfabrikanten tot en met 2025 hebben. De tweede tabel laat zien waar Red Bull naar toe wil. Maandag wordt er op hoog niveau gepraat tussen de Formule 1, de FIA en de teams. Het belooft een super belangrijke bijeenkomst te worden, want de toekomst van de sport staat - na het dreigen van Red Bull om de sport eventueel de rug toe te keren - op het spel.

Beoogde motorontwikkeling t/m 2025
ONDERDEEL 2020 2021 2022 2023 2024 2025
ICE 0 1 1 1 0 0
Turbo 0 1 1 1 0 0
MGU-H 0 1 1 1 0 0
MGU-K 1 - 1 - 0 0
CE 1 - 1 - 0 0
ES 1 - 1 - 0 0
Fuel/engine oil 0 1 1 1 0 0
ONDERDEEL 2020 2021 2022 2023 2024 2025

ICE = Internal Combustion Engine | TC = Turbo Charger | MGU-K = Motor Generator Unit – Kinetic | MGU-H = Motor Generator Unit – Heat | ES = Energy Store | CE = Control Electronics

Dit is waar Red Bull naar toe wil
ONDERDEEL 2020 2021 2022 2023
ICE 0 1 0 0
Turbo 0 1 0 0
MGU-H 0 1 0 0
MGU-K 1 - 0 0
CE 1 - 0 0
ES 1 - 0 0
Fuel/engine oil 0 1 0 0
ONDERDEEL 2020 2021 2022 2023




0 reacties
Om mee te praten heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Peiling
Albon erin of eruit: Wie zit er in 2021 naast Verstappen in een RB16b of RB17?
Volgende F1 Grand Prix
Sakhir
vrijdag 04 december 2020
14:30 - 16:00Eerste vrije training
18:30 - 20:00Tweede vrije training
zaterdag 05 december 2020
15:00 - 16:00Derde vrije training
18:00 - 19:00Kwalificatie
zondag 06 december 2020
18:10 - 20:10Race
Meer GP Sakhir
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste F1-nieuws en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Dat Max Verstappen in 2020 geen wereldkampioen wordt is inmiddels wel duidelijk. Maar de Nederlander is de enige die het de Mercedes-coureurs moeilijk kan maken. Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.