VT1 9 okt - 11:00
VT2 9 okt - 15:00
VT310 okt - 12:00
QUALI10 okt - 15:00
RACE11 okt - 15:10

Dit vinden Formule 1-coureurs van het afschaffen van de party-mode

Dit vinden Formule 1-coureurs van het afschaffen van de party-mode
© Getty Images/Red Bull Contentpool

Voor het seizoen 2021 is het haast al zeker, maar de kans dat de party-mode al in Spa verleden tijd is is redelijk aanwezig. Maar wat vinden de Formule 1-coureurs van het verbieden van de speciale motorinstelling?

Volgens Charles Leclerc zal er niet veel veranderen als de kwalificatie-mode komt te vervallen. De Ferrari-coureur zegt dat het niet veel uit zal maken. "Ik denk niet dat het enig significant effect zal hebben. Voor ons kan een dergelijke beslissing positief uitpakken, maar hoeveel we hieruit halen, valt nog te bezien. Ik kan alleen maar zeggen dat onze motorinstellingen niet verschillen in kwalificatie en in race. In ons geval heeft dit verbod geen enkele invloed", aldus Leclerc, die ook laat weten het plan van de FIA volledig te steunen.

Lewis Hamilton laat weten dat hij helemaal niet verrast is door het besluit van de FIA. "De FIA heeft altijd geprobeerd om de snelheid van de auto's te verminderen. Maar ik denk niet dat het verbod ons tempo erg zal beïnvloeden, voor Mercedes wordt dit geen probleem", aldus de wereldkampioen. "Ons team heeft altijd fantastisch werk geleverd aan de krachtbron, het verbod zal ons natuurlijk gedeeltelijk vertragen, maar het is onwaarschijnlijk dat het zal leiden tot de resultaten waar de FIA ​​op rekent."

Haas-coureur Kevin Magnussen denkt dat de teams door het verbod op de party-mode minder in actie zullen komen tijdens de vrije trainingen. "De enige reden waarom we de motor niet altijd op vol vermogen gebruiken, is vanwege mogelijke betrouwbaarheidsproblemen. Hoe hoger het vermogen, hoe competitiever we zijn, uiteraard", aldus de Deen. "Ik denk dat als we uiteindelijk tijdens het weekend met slechts één motorinstelling mogen werken, de activiteit van de teams in de vrije sessies sterk zal afnemen. Dit is slechts mijn idee, maar we zullen zien."

AlphaTauri-coureur Pierre Gasly ziet nadelen als de party-mode verdwijnt. "Het is jammer als het wordt verboden. Een van de aspecten van de Formule 1 is om tot het uiterste aan te vallen en zo efficiënt mogelijk te werken. We streven er altijd naar om zo snel mogelijk te gaan, en het team haalt hiervoor het maximale uit de auto", aldus de Fransman. "Het is geen geheim dat de mogelijkheden van de motor in de kwalificatie en in de race verschillend zijn, maar tot nu toe zijn we erin geslaagd om de optimale balans te vinden. Het is jammer als we na het nemen van deze beslissing op zaterdag stroomuitval hebben."

Een andere Mercedes-gebruiker is het ook niet eens met het verbieden van de speciale motorstand. George Russell zou er van balen als de party-mode wegvalt. "Ik vind het erg jammer als de FIA ​​het kwalificatie-modus zou verbieden. Ik denk dat dit normaal is in het leven en in de sport. Het is als een sprint van honderd meter, wanneer een atleet op korte afstand al zijn best doet, en in een marathon economisch kracht op afstand besteedt. Zo is het ook met de motor. Tijdens de kwalificatie moet je het volle vermogen kunnen gebruiken en vervolgens de race-stand kunnen instellen", aldus de Williams-coureur, die ook gebruik maakt van de Mercedes-motor.

De man die er het meest van profiteren kan is Max Verstappen. De Nederlander komt tijdens de kwalificatie vermogen te kort om ook maar in de buurt van de Mercedessen te komen. Zijn mening is dan ook duidelijk. "Het zou, denk ik goed zijn als we daar vanaf zouden stappen. Want eigenlijk mag je na de kwalificatie ook niets meer wijzigen aan een auto, behalve dat soort dingen als de motorinstellingen. Het zou dus niet onlogisch zijn om dat ook aan banden te leggen", aldus de Red Bull-Honda-coureur.

Vacature - MotorsportZ is op zoek naar F1-schrijftijgers (m/v) die autosport in hun aderen hebben vloeien en alles willen weten. Wat we onder andere nodig hebben zijn mensen van tenminste 16 jaar oud die in goed Nederlands een mooi en boeiend stukje kunnen schrijven. Geïnteresseerd of ken jij zo iemand? Check hier de vacature.

Door: Ries Boogert

0 reacties
Om mee te praten heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.