De turbulente carrière van Sergio Pérez: van Sauber tot Red Bull?

Het is nog niet helemaal officieel, maar dat zal waarschijnlijk niet lang meer duren: Sergio Pérez Mendoza rijdt in 2021 naast Max Verstappen. De ervaren Mexicaan is een meester in bandenbeheer, is een garantie voor punten en heeft super veel ervaring. MotorsportZ blikt terug op zijn (F1) carrière tot nu toe.

De turbulente carrière van Sergio Pérez: van Sauber tot Red Bull?
© Racing Point

Sergio Pérez krijgt voor het eerst een kans voor een topteam. Jaren geleden hoopte Pérez op overwinningen en wereldtitels. Toen zat de Mexicaan bij het belofte team van Ferrari. Maar de Mexicaan, die in 2011 en 2012 voor Sauber reed, kreeg een aanbod van McLaren. Hij kon de aanbieding niet laten schieten en ging in 2013 voor het team uit Woking rijden. Helaas voor Pérez was 2013 een enorme teleurstelling: de elfde plek in het WK. Dat was zelfs lager dan zijn eindpositie het jaar ervoor met Sauber. Als Pérez erop terugkijkt, vindt die dat de overstap te vroeg was: "De overstap naar McLaren kwam te vroeg, ik was nog niet klaar voor een topteam."

Hij had er even op moeten wachten, maar uiteindelijk won Pérez zijn eerste race ooit in 2020 bij de GP van Sakhir. Hier won de Mexicaan door problemen bij Mercedes op de Oval lay-out. Daarna zat hij nog even op t podium in zijn eentje en dacht hij na: "Ik dacht aan alle jaren van ontbering aan het begin van mijn carrière, aan de mensen die me vergezelden, aan momenten van wanhoop toen ik twijfelde of ik ooit wel een race zou winnen. Ik had deze minuten nodig," aldus Pérez.

Als zesjarige begint het avontuur voor Pérez

Sergio “Checo” Pérez Mendoza, zoals hij voluit heet, begon op zesjarige leeftijd en stormde snel door verschillende klassen van de autosport. In 2004 startte hij in de VS als jonge coureur voor de Mexicaanse Escuderia Telmex in het Skip Barber National Championship. In 2005 maakte hij de vlucht naar de andere kant van de Atlantische Oceaan en werd hij veertiende in de Duitse Formule BMW. “Ik kende helemaal niemand in Duitsland en was helemaal alleen, het was geen gemakkelijke tijd”, zegt de Mexicaan. Een jaar later startte Pérez voor het ADAC Berlin-Brandenburg-team in de Duitse Formule BMW en eindigde hij dat seizoen als zesde.

Na twee races met het Mexicaanse team in de A1GP-serie in de winter van 2006/2007, schakelde Pérez in 2007 over naar het Britse Formule 3-kampioenschap en daar won die meteen de titel in de nationale klasse met 14 overwinningen van 21 races. In 2008 werd hij vierde in de internationale klasse. In 2009 ging Pérez naar de GP2-serie met Arden International. Dat jaar won hij geen races. Zijn beste resultaat was een 2e plaats in Valencia. In 2010 bleef hij in de GP2, maar toen maakte hij de overstap naar Barwa Addax, het opvolgersteam van Campos. Hier reed de Mexicaan samen met Giedo van der Garde. Tijdens het tweede raceweekend in Monaco pakte Pérez zijn eerste overwinning in de hoofdrace. Met nog 4 overwinningen op Silverstone, Hockenheim, Spa-Francorchamps en Abu Dhabi eindigde hij aan het einde van het seizoen als tweede achter Pastor Maldonado.

In november reed hij zijn eerste Formule 1-test voor Sauber en daarna werd hij getekend in de Formule 1 door Sauber voor 2011. Hij kreeg ook een contract van Ferrari voor de jeugdopleiding.

Zijn eerste seizoen in de Formule 1 kende een ongelukkige start. Pas na vijf races pakte hij zijn eerste punten in de Formule 1 op het circuit van Barcelona. De volgende race in Monaco moest hij toekijken vanwege een enorme crash in de kwalificatie waarbij hij zijwaarts de muur in ging bij de chicane na de tunnel. Hierdoor had hij een hersenschudding en een kneuzing in zijn dijbeen. Aan het einde van het seizoen stond die 16e in het coureursklassement.

In 2012 bleef de Mexicaan bij Sauber en reed hij voor het eerste aan de leiding van een race in Maleisië. Na veranderende weersomstandigheden leidde hij de race voor Fernando Alonso. Hij stond op het punt om zijn eerste GP te winnen. Maar kort na een zelf gemaakte fout haalde Alonso hem in en werd Pérez tweede op 2.2 seconden. In de loop van het seizoen waren er nog twee podiumplaatsen: derde in Canada en tweede in Italië.

De bandenfluisteraar

In Monza versterkte hij zijn reputatie als coureur die heel goed is met de banden. Mensen begonnen hem een ‘bandenfluisteraar’ te noemen. Sergio heeft tot op de dag van vandaag nog steeds deze reputatie.

In 2013 zou Pérez Hamilton gaan vervangen bij McLaren. Dit pakte niet uit als gehoopt. De band tussen het team en hem was niet goed en ook de band tussen hem en teamgenoot Button was niet goed.

Voor McLaren had Pérez zijn Ferrari contract opgegeven en nu stond hij op de ruïnes van zijn carrière. McLaren bevestigde dat aan het einde van 2013 hij weer het team zou gaan verlaten. Force India haalde hem voor 2014. Hier zou hij de teamgenoot worden van Nico Hülkenberg. Hier kon hij zijn carrière weer opbouwen.

In zijn eerste seizoen bij Force India was Pérez niet consequent genoeg. Maar toch redde hij zijn seizoen toen hij derde werd in Bahrein. Dit was het enige podium voor de Indiase renstal in 2014. Pérez werd 10de in het WK, één plaats achter Hülkenberg. In 2015 draaide Pérez de rollen om. Opnieuw was hij de enige die een podium veilig wist te stellen met een derde plaats in Rusland. Hij was negende in het WK, één plaats voor Hülkenberg. In 2016 en 2017 eindigde Pérez op de 7de plek in het WK. Hij werd een van de coureurs die altijd betrouwbaar reed en het beste uit zijn auto wist te halen.

Lees verder onder de foto

Photo credit: © Force India/Racing Point | Sergio Pérez en Esteban Ocon onthullen de Force India-bolide in 2018.

Pérez redt Force India van de ondergang

Een van zijn beste prestaties vond plaats buiten de baan: hij heeft er persoonlijk voor gezorgd dat Force India niet failliet is gegaan.

In een open brief in de zomer van 2018 legt Pérez uit: "Force India bevindt zich al enige tijd in een financieel kritieke situatie. Een schuldeiser stapte afgelopen woensdag naar de rechtbank in Londen om een faillissementsprocedure in te leiden tegen Force India. Als de rechter deze aanvraag had goedgekeurd, dan zou het bedrijf met onmiddellijke ingang zijn gesloten en zouden alle werknemers hun baan zijn verloren."

"Ik hou erg van het team. Dus ik zocht een legale manier en gelukkig kan dat onder Engels recht. Gecontroleerde insolventie stelt een bedrijf in staat haar activiteiten voort te zetten dankzij de bescherming tegen faillissementen terwijl een nieuwe eigenaar wordt gezocht."

"We moesten snel handelen. Gelukkig kregen we die vrijdag nog een terechtzitting. Met de steun van Mercedes en BWT zijn we toen deze weg ingeslagen. Als gevolg hiervan was het team toen onder bescherming van een faillissement. Hierdoor konden 400 fantastische medewerkers doorgaan. Er liggen vermoeiende maanden achter ons, maar het was belangrijk voor mij dat we het juiste deden voor het team, voor een raceteam dat een mooie toekomst voor zich heeft."

De verhuizing loonde: een curator kon op zoek gaan naar nieuwe investeerders; hij vond wat hij zocht in een groep zakenmensen rond de Canadese Lawrence Stroll. Het raceteam ging vanaf dat moment door onder de naam Racing Point en Sergio Pérez bleef.

Lees verder onder de foto

Photo credit: © Racing Point | Sergio Pérez neemt afscheid van zijn race-engineer

Racing Point beëindigt de samenwerking met Checo

Toen duidelijk werd dat Vettel geen nieuw contract ging krijgen bij Ferrari, gooide Racing Point-teambaas Otmar Szafnauer de hengel. Teameigenaar Lawrence Stroll had aandelen in Aston Martin en vanaf 2021 zal het team Aston Martin heten.

Omdat de zoon van Lawrence in de tweede bolide zit, wist Sergio Pérez al vroeg: "Als iemand moet gaan, dan is het duidelijk wie dat is." Begin september werd Vettel toen aangekondigd als nieuwe coureur van Aston Martin.

Hierdoor zat Pérez zonder stoeltje en zal naar alle waarschijnlijkheid vandaag - vrijdag 18 december - bekend worden gemaakt door Red Bull dat de Mexicaan voor hun zal rijden in 2021. Wordt vervolgd.

Gerelateerde onderwerpen Formule 1F1 nieuws 2020Force IndiaForce India onder curateleFormule 1 2020Formule 1 2021Lance StrollLawrence StrollMax VerstappenOtmar SzafnauerRacing PointRacing Point Force IndiaSebastian VettelSergio Pérez
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Bahrein
vrijdag 26 maart
Eerste vrije training
12:00 - 13:30
Tweede vrije training
16:00 - 17:30
zaterdag 27 maart
Derde vrije training
13:00 - 14:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
zondag 28 maart
Race
16:10 - 18:10
Meer Bahrein GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen


Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.