De Tijdmachine, episode XXXVIII: wie stuitert het coolst van de baan af?

De Tijdmachine, episode XXXVIII: wie stuitert het coolst van de baan af?

De Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege COVID-19. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode XXXVIII: de bizarre weddenschap van BAR-teamgenoten Jacques Villeneuve en Ricardo Zonta.

Het kan eigenlijk niet anders, als zoon van de legendarische Gilles Villeneuve – met een gigantische knal komt Jacques Villeneuve de Formule 1 binnen. De op dat moment regerend Indy 500-winnaar en CART-kampioen maakt in 1996 zijn entree in de koningsklasse en doet dat dusdanig overtuigend, dat werkgever Williams besluit haar later dat jaar kampioen geworden kopman Damon Hill te offeren voor JV’s kansen in het daaropvolgende jaar. Het betaalt zich uit: Villeneuve verovert in wat slechts zijn tweede seizoen op het hoogste niveau is de wereldtitel.

Tot zover het succesverhaal – Renault kapt ermee als motorleverancier en Williams bouwt voor 1998 geen al te beste auto. De honger van Villeneuve is gestild en meer dan twee schamele podiumfinishes zitten er niet voor de regerend wereldkampioen. Manager Craig Pollock is druk bezig om zijn pupil onderdak te bieden bij een zelf te vormen team – hij neemt achterhoedeklant Tyrrell over, contracteert ontwerper Adrian Reynard en versiert een sponsordeal met sigarettenconcern British American Tobacco – bekend van onder meer het merk Lucky Strike.

Met een hoop tamtam wordt de eerste wagen van het nieuwe team dat rondom Villeneuve is gevormd gepresenteerd. De BAR (British American Racing) 01 moet meestrijden om podiumplaatsen, polepositions en overwinningen – zelfs het woord wereldtitel komt ter sprake.

Hoogmoed komt altijd voor de val – ook in 1999. De BAR 01 is hopeloos onbetrouwbaar, de Supertec-krachtbron besluit het geregeld voor een race is afgevlagd, ermee te kappen. In de eerste elf (!) achtereenvolgende Grands Prix komt Villeneuve niet aan de finish. Goed, in Spanje kwalificeert de Canadees zich als zesde en rijdt hij tijdelijk zelfs op P3, maar veel hoop valt er uit de resultaten niet te putten. Teammaat Ricardo Zonta ziet een aantal keren de finishvlag, doch moet de Braziliaan vaker voortijdig uitstappen dan hij de BAR in het parc fermé parkeert.

Wat ga je als rijdersduo doen om de wagen beter te maken? Nou, je probeert ‘m in eerste instantie sowieso heel te houden. Toch? Villeneuve en Zonta zijn uit een ander soort hout gesneden. Voorafgaand aan het Belgische Grand Prix-weekend wil de Canadees, wiens vader ooit is gestorven na een zwaar ongeval met een Formule 1-wagen, weten hoeveel lef zijn Braziliaanse collega heeft. “Bluf dat je de Eau Rouge-bocht volgas neemt”, zegt Villeneuve voor de kwalificatie tegen Zonta.

De tekst gaat onder de foto verder

[Jacques Villeneuve verwoest zijn BAR in Eau-Rouge.]

Tegenwoordig is dat appeltje-eitje: dankzij de aerodynamische mogelijkheden van heden ten dage is het eerder uitzondering dan regel dat een rijder voet van het gas haalt in de razendsnelle, legendarische links-rechts-links van Eau Rouge en Raidillon. In 1999, het jaar waarin het Formule 1-veld nog over gillende V10-motoren en vooroorlogse aerodynamica beschikt, is dat schier onmogelijk. Maar ja: als je kwalificatieresultaat tóch zal tegenvallen, kan je maar beter een beetje lol hebben, toch?

De bizarre weddenschap levert, zoals verwacht, twee hopen schroot op. Villeneuve gaat als eerste de baan op en vouwt zijn BAR helemaal dubbel – inclusief salto eindigt de Canadees aan de overkant van de grindbak. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, zou je zeggen – nou, niet als je Ricardo Zonta heet. De Braziliaan doet de stunt van zijn bluffende teammaat enkele minuten later dunnetjes over en vliegt op hoge snelheid de bandenstapels in nadat hij per se volgas door de Eau Rouge probeert te sjezen.

Het allerergste is nog: de rijders lijken totaal niet schuldbewust. Villeneuve spreekt naderhand zelfs met een bepaalde trots over zijn crash: “Mijn klapper was beter (dan die van Zonta), aangezien ik nog over de kop vloog.” Nul WK-punten in elf Grands Prix en twee volledig vernielde wagens een dag voor de start van race nummer twaalf. Er zijn betere momenten in het leven van toenmalig BAR-teambaas Pollock geweest.

  • Klik hier om de spectaculaire filmpjes van VILLENEUVE en ZONTA te bekijken. (links openen in nieuw venster of in de YouTube-App)

Wonder boven wonder verschijnen beide rijders aan de start van de wedstrijd op Spa-Francorchamps, punten blijken voor het restant van het seizoen 1999 een utopie. In 2000 maken Villeneuve en Zonta het meer dan goed door dankzij twintig WK-punten BAR aan een vijfde plek in het WK te helpen, mede omdat zij geen weddenschappen meer houden over wie het hardste door een bocht kan rijden…




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Wilt u hier adverteren? Laat u informeren over de mogelijkheden. U krijgt vandaag nog antwoord.
Vraag informatie aan
Volgende F1 Grand Prix
Oostenrijk
vrijdag 03 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 04 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 05 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Oostenrijk
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.