De Tijdmachine, episode XXXVI: de allermooiste van een onvolprezen kampioen

De Tijdmachine, episode XXXVI: de allermooiste van een onvolprezen kampioen
© YouTube screenshot

De Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege COVID-19. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode XXXVI: de mooiste van Fernando Alonso.

Met 32 Grand Prix-zeges is Fernando Alonso met recht een van de beste Formule 1-coureurs ooit te noemen. De Spanjaard wordt tweemaal wereldkampioen, maar als de sterren een beetje anders hadden gestaan, waren het wellicht wel vijf titels geweest. Uit 32 overwinningen is natuurlijk lastig een beste, mooiste of belangrijkste te kiezen, echter: één victorie was dusdanig belangrijk voor Alonso, dat hij deze altijd zal noemen als zijn mooiste.

In 2012 heeft Alonso zijn beide wereldtitels al gewonnen, ook heeft hij al twee keer net misgegrepen. In 2007 komt de man uit Oviedo achter het stuur van een McLaren één schamel puntje tekort, in 2010 moet hij vier stuks toegeven op kampioen Sebastian Vettel. Voor Alonso’s derde jaar in dienstverband bij Ferrari heeft de Scuderia geen allerbeste wagen gebouwd. Red Bull is titelhouder en -favoriet, McLaren de sterke nummer twee, Mercedes rammelt aan de deur van het succes en zelfs Lotus – het voormalige Renault – komt goed voor de dag. Ferrari is, zodoende, het vijfde team.

De tekst gaat onder de foto verder

[Fernando Alonso Monaco 2012 | Ferrari]

Toch krijgt Alonso het voor elkaar om met dat inferieure materiaal een race te winnen, al heeft de Spanjaard mazzel met de weersomstandigheden. In Maleisië, waar de tweede GP van het jaar plaatsvindt, haalt een stortbui de rijders uit hun à propos. Na negen rondjes zwoegen in de regen wordt de wedstrijd voor een klein uur stilgelegd. In de regen heeft Sauber-coureur Sergio Pérez zich knap opgewerkt naar de vierde plaats, Alonso rijdt op P5.

Dat tweetal steelt na hervatting van de race, de show. Pérez leidt kortstondig alvorens Alonso hem passeert en een voorsprong opbouwt. Zodra men de regenbanden inruilt voor droogweerrubber blijkt hoe slecht de Ferrari eigenlijk is – de Sauber van Pérez gaat gewoonweg sneller in de rondte. Het is Pérez’ onervarenheid die hem een verrassende Grand Prix-zege kost. De Mexicaan vergaloppeert zich als hij eenmaal écht dichtbij komt, waardoor Alonso degene is die als eerste over de eindstreep sjeest.

De tekst gaat onder de foto verder

[Fernando Alonso | Ferrari 2012]

De pijnlijke waarheid is duidelijk als races zonder wisselende weersomstandigheden worden afgewerkt. Negende in China, zevende in Bahrein – het is Ferrari-onwaardig. Dat heeft het Italiaanse team zelf ook maar al te goed in de gaten, waardoor er een pakket aan updates wordt geïntroduceerd voor de Spaanse GP. Aldaar moet Alonso – ook al zo pijnlijk – zijn meerdere erkennen in brokkenpiloot Pastor Maldonado. Goed, hij wordt tweede en scoort waardevolle WK-punten, maar de zege verliezen aan Maldonado, dat kan toch niet?!

Met de geüpdatete versie van Ferrari’s 2012-bolide is meer mogelijk. Alonso finisht ook in Monaco op het erepodium (derde) en harkt punten in Canada (vijfde). Voor zijn tweede thuisrace, die officieel te boek staat als de Grand Prix van Europa maar in de straten van het Spaanse Valencia wordt afgewerkt, wil het echter niet echt vlotten. Dat ligt niet aan de snelheid, maar aan de strategie. Ferrari houdt maar één setje nieuwe banden beschikbaar voor Alonso en diens teammaat Felipe Massa, waarop het tweetal vervolgens zijn biezen kan pakken na Q2. Alonso moet het doen met startplaats elf, Massa met P13.

Ware kampioenen komen naar voren als de omstandigheden daarom vragen. De straten van Valencia lijken haast voorbestemd om een heus volksfeest los te maken. Alonso wurmt zich in de eerste ronde van P11 naar P8, voor een rondje of tien zit de Ferrari vast achter de Force India van Nico Hülkenberg. Een – zowaar – slimme tactiek van Ferrari zorgt ervoor dat Alonso achtereenvolgens Pastor Maldonado, Kamui Kobayashi en Kimi Räikkönen te grazen neemt.

In het heerlijke Valenciaanse voorzomerzonnetje trapt Alonso de klepel nog wat dieper in, als hij eenmaal op P4 rondrijdt. Vettel is gevlogen – de Red Bull-rijder heeft vanaf poleposition een gigantische voorsprong opgebouwd ten opzichte van de sterke Romain Grosjean (Lotus) en de McLaren van Lewis Hamilton. Alonso jaagt met het mes tussen de tanden op het Frans/Britse duo af en weet Hamilton vlak voor de Safety Car wordt uitgebracht vanwege een crash in het achterveld, bij zijn nekvel te grijpen.

Een stukje koningsdrama zorgt voor de spreekwoordelijke kers op de taart. Alonso legt Grosjean in de luren op het moment dat de Red Bull van Vettel begint te sputteren. Binnen een rondje stijgt de Spaanse Ferrari-rijder van P3 naar P1, een positie die hij niet meer uit handen geeft. De laatste twintig ronden zijn een even groot feest als de podiumceremonie en de festiviteiten nadien – het Spaanse publiek staat op de banken te joelen, elke keer dat hun thuisheld voorbij rijdt.

De tekst gaat onder de foto verder

[Fernando Alonso wint in Valencia 2012 | Ferrari]

Aangezien nummer twee Hamilton teveel van zijn banden heeft gevraagd, hoeft Alonso niet meer in de achteruitkijkspiegel te kijken op weg naar wat zijn 29ste Grand Prix-zege wordt. Räikkönen erft uiteindelijk nog de tweede plaats, Michael Schumacher wordt verrassend derde nadat Hamilton in de laatste ronde van de baan wordt gerost door Maldonado. Alonso – die een flinke longinhoud heeft – perst er een joel en een schreeuw als nooit tevoren uit, als hij voor een tribune in plaats van bij het podium uit zijn wagen springt. Met de Spaanse vlag in de hand wordt hij naar de opfrisruimte geëscorteerd – heel veel mooier dan deze worden ze niet.

Alonso wint later dat seizoen nog een race, de GP van Duitsland. Op het einde komt de Asturiër echter wederom tekort – drie puntjes, ditmaal. Winnen doet hij na 2012 nog twee keer, in 2018 besluit Alonso dat het welletjes is.




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Wilt u hier adverteren? Laat u informeren over de mogelijkheden. U krijgt vandaag nog antwoord.
Vraag informatie aan
Volgende F1 Grand Prix
Oostenrijk
vrijdag 03 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 04 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 05 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Oostenrijk
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.