De Tijdmachine, episode XXXV: Duitslands beoogde eerste Formule 1-wereldkampioen

De Tijdmachine, episode XXXV: Duitslands beoogde eerste Formule 1-wereldkampioen

Het zal niemand zijn ontgaan: de Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het COVID-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode XXXV: de man die Duitsland haar eerste Formule 1-titel had moeten geven.

Met elf wereldtitels – zeven voor Michael Schumacher en vier voor Sebastian Vettel – staat Duitsland tegenwoordig in de boeken genoteerd als een van de meest succesvolle landen in de geschiedenis van de Formule 1. Duitsers boeken 179 Grand Prix-zeges, maar daarvan worden er slechts drie (!) voor het jaar 1992 gescoord. Wolfgang von Trips (tweemaal in 1961) en Jochen Mass (eentje in 1975) staan lange tijd te boek als de enige Duitse Grand Prix-winnaars.

Stefan Bellof moet de derde Duitser worden die een Formule 1-race wint. Hij kent een ongebruikelijke weg richting de koningsklasse: goed, Bellof vertoont zijn kunsten in de opleidingscategorieën, maar haalt krantenkoppen dankzij optredens in het World Endurance Championship. In zes deelnames zegeviert Bellof, samen met teammaat en sportscarheld Derek Bell, driemaal. Op de Nordschleife rijdt de Duitser bovendien een recordronde die zó bizar snel is, dat deze ruim dertig jaar blijft staan.

De tekst gaat onder de foto verder

[Stefan Bellof | Tyrrell 1985]

Een Formule 1-debuut kan niet lang uitblijven en dat doet het ook niet – in 1984 verschijnt Bellof aan de start van zijn eerste Grand Prix, als het seizoen wordt geopend op het circuit van Jacarepagua in Brazilië. Bellof rijdt in een Tyrrell, als collega van mede-debutant Martin Brundle. Tijdens race drie en vier, op Zolder en Imola, scoort hij WK-punten. Kort daarna rijdt Bellof een vergeten heldenrit tijdens de Grand Prix van Monaco.

Die betreffende GP is de boeken ingegaan als dé wedstrijd waarin Ayrton Senna zijn rijkunsten in de regen voor de allereerste keer in een Formule 1-wagen uit de doeken doet. Echter: Senna is niet de enige en sterker nog, Bellof doet het misschien nog wel beter in het Monegaskische waterballet. Waar Senna van P13 naar P2 rijdt en leider Alain Prost in zijn vizier krijgt, daar stormt Bellof vanaf de twintigste startplaats naar de derde stek.

Was de race doorgegaan, dan had waarschijnlijk niet Senna, maar Bellof de wedstrijd op zijn naam geschreven, om zodoende de derde Duitse Grand Prix-overwinnaar te worden. Ter illustratie: Bellof zit in een dusdanige flow, dat hij zijn snelste raceronde in rondje 29 van de 31 rijdt. Het regent op dat moment harder dan het de hele wedstrijd gedaan heeft en toch is die ene snelle ronde van Bellof slechts zes tienden van een seconde langzamer dan de snelste ronde van Senna. De Braziliaan heeft zijn rappe rondje eerder in de wedstrijd gereden, nog voordat de omstandigheden slechter werden.

De tekst gaat onder de foto verder

[Stefan Bellof | Tyrrell 1985]

De Monegaskische Grand Prix van 1984 is eigenlijk, triest genoeg, een van de weinige wapenfeiten uit Bellofs Formule 1-loopbaan. De derde plek staat overigens niet eens meer achter diens naam: werkgever Tyrrell wordt uit alle uitslagen van het seizoen ’84 geschrapt omdat het gesjoemeld heeft met het minimumgewicht, door in de laatste pitstop loden balletjes in de brandstoftank te pompen. Zo kunnen Brundle en Bellof gedurende wedstrijd onder het toegestane gewicht rijden.

Tegelijkertijd werkt Bellof een raceprogramma in de World Endurance Championship af, waarin hij uitkomt voor het fabrieksteam van Porsche. De Duitser wint op Monza, de Nordschleife, Spa-Francorchamps, Imola, de Fuji Speedway en Sandown Park – de zes zeges, uit elf deelnames, zijn voldoende voor de wereldtitel. De Formule 1-wereld volgt met een schuin oog de verrichtingen van Bellof in het WEC. Enzo Ferrari weet voldoende: Il Commendatore wil Bellof per 1986 in één van zijn Formule 1-wagens hebben.

Aangezien alle resultaten van ’84 uit de geschiedenisboeken zijn geschrapt blijven de zesde plek op Estoril en de vierde plaats in Detroit, beiden gescoord tijdens Grands Prix in 1985, staan als Bellofs enige puntenfinishes. De Grand Prix van Nederland in 1985 is Bellofs laatste optreden in de Formule 1. Een week later verongelukt de Duitser namelijk tijdens de 1000 kilometerrace op het circuit van Spa-Francorchamps, nadat zijn Porsche op afschuwelijke wijze kapotslaat tegen de vangrails bij Eau Rouge.

De man die Duitslands eerste wereldkampioen had moeten worden, overlijdt op slechts 27-jarige leeftijd. Eén van Bellofs grootste fans – ene Michael Schumacher – zou de Duitse belofte later inlossen.




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Wilt u hier adverteren? Laat u informeren over de mogelijkheden. U krijgt vandaag nog antwoord.
Vraag informatie aan
Volgende F1 Grand Prix
Oostenrijk
vrijdag 03 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 04 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 05 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Oostenrijk
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.