De Tijdmachine, episode XXXIX: debuteren met een poleposition voor eigen publiek

De Tijdmachine, episode XXXIX: debuteren met een poleposition voor eigen publiek

Het zal niemand zijn ontgaan: de Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege COVID-19. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode XXXIX: het briljante Formule 1-debuut van Mario Andretti.

In de jaren ’60 gaat het er op zijn zachtst gezegd behoorlijk anders aan toe dan vandaag de dag het geval is. De Formule 1 wordt nog niet geregeerd door sponsoren en aandeelhouders en zodoende bestaat er veel meer vrijheid. Bovendien hoeven deelnemende teams niet per se elke race aanwezig te zijn, zoals tegenwoordig wettelijk verplicht. Contacten worden informeel op de verscheidene paddocks van deze wereld gelegd.

Zo komt Colin Chapman, de legendarische teambaas van Lotus, voor de eerste keer in aanraking met het Amerikaanse talent Mario Andretti, als hij met protégé Jim Clark aan de start van de Indianapolis 500 verschijnt. Chapman, iemand met uitzonderlijk oog voor talent, ziet het direct zitten in Andretti. Als de Amerikaan aangeeft ‘geïnteresseerd te zijn’ in een Formule 1-kans, laat Chapman hem weten dat de geboren Italiaan hem mag bellen zodra-ie zelf denkt ‘er klaar voor te zijn’.

Andretti wacht lang – hij laat het aanbod drie jaar weken – maar pakt uiteindelijk toch de telefoon om eens met het Verenigd Koninkrijk te spreken. Chapman blijkt een man van zijn woord en schrijft een extra bolide in voor de Grand Prix van de Verenigde Staten, die plaatsvindt op het circuit van Watkins Glen. Andretti krijgt te horen dat hij in het eerste weekend van oktober acte de présence moet geven in de bossen van de staat New York.

De deelnemerslijst liegt er niet om. Alle grote namen van eind jaren ’60 zijn ingeschreven voor de voorlaatste wedstrijd van het seizoen 1968. De titelstrijd gaat tussen Graham Hill (Lotus) en regerend wereldkampioen Denny Hulme (Brabham), terwijl Jackie Stewart (Matra) en Jacky Ickx (Ferrari) theoretisch ook nog kans maken. Verder zijn ook rijders cq teambazen Bruce McLaren en Jack Brabham aanwezig, evenals Ickx’ teammaat Chris Amon en Honda-coureur John Surtees. Dan Gurney bestuurt de Eagle voor het eigen publiek en naast Hill en Jackie Oliver staat Andretti in de derde Lotus ingeschreven onder het startnummer twaalf.

De tekst gaat onder de foto verder

[Mario Andretti | USA GP 1968]

Om point blank in een wagen die je niet kent te stappen is één, om op een baan te rijden waar je nog nooit bent geweest is twee, om het op te nemen tegen de grootste namen uit de tijd is drie, maar om dan vervolgens ook nog naar de poleposition te snellen – Andretti zet Watkins Glen op stelten door in de kwalificatie zeven honderdsten van een seconde rapper in de rondte te gaan dan Stewart en teammaat Hill op 0,08 seconden achterstand te houden. Een regelrechte sensatie: de debuterende Amerikaan zal voor eigen publiek vanaf de eerste startplaats vertrekken!

Bij de start voor de Amerikaanse Grand Prix is de meer ervaren Stewart zijn Amerikaanse tegenstander te snel af. Andretti consolideert met een tweede plaats, moet Stewart in de openingsronden laten gaan tot hij in een fijne flow terecht komt. Eventjes loopt Andretti in op Stewart en begint het publiek te joelen, maar dan plots breekt een vleugel van Andretti’s Lotus af. Hoe dat kan is vandaag de dag nog steeds een raadsel – Andretti houdt nog altijd vol niemand aan te hebben geraakt.

Rondenlang rijdt Andretti met de vervormde bolide rond, tot hij eieren voor zijn geld kiest en de pitstraat opzoekt. Uiteraard gaat dat gepaard met positieverlies. Andretti weet zich vanuit het achterveld terug te werken naar P9, tot zijn koppeling het begeeft. Tot zover het debuut van een legende.

De tekst gaat onder de foto verder

[Mario Andretti | 2017]

Tien jaren later wint Andretti het wereldkampioenschap in de Formule 1, nadat hij in 1969 – driekwart jaar na zijn F1-debuut – de Indianapolis 500 aan zijn erelijst heeft toegevoegd. In de tussentijd wint de Italiaanse Amerikaan eigenlijk alles wat maar los en vast zit – hij gaat de boeken in als de enige rijder die op het allerhoogste autosportniveau zeges boekt in de jaren ’60, ’70, ’80 én ’90 en doet dat bovendien in allerlei verschillende takken – F1, CART, NASCAR en sportwagens.




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.