De Tijdmachine, episode XXXIV: onvergetelijke inhaalactie in de Ardennen

De Tijdmachine, episode XXXIV: onvergetelijke inhaalactie in de Ardennen
© YouTube screenshot

We kunnen er niet omheen: de Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het COVID-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode XXXIV: de dag waarop Ricardo Zonta zich het leplazarus schrok.

Na twee wereldtitels in dienst van Benetton te hebben gescoord wil Michael Schumacher het team van Ferrari terug naar de top van de Formule 1 helpen. De Duitser sterrijder tekent een overeenkomst met de Italiaanse renstal, die vanaf het seizoen 1996 ingaat. Die jaargang wordt gezien als een leerjaar – vanaf 1997 moet er worden geoogst. Schumacher heeft inderdaad eventjes tijd nodig om het team naar zijn hand te zetten, maar kan zoals verwacht vanaf ’97 om titels strijden.

Die titels wint hij echter niet. In ’97 moet Schumacher zijn meerdere erkennen in Jacques Villeneuve, ondanks lange tijd betere kaarten te hebben. Tijdens de slotrace op het Spaanse Jerez laat de Duitser zich verleiden tot het uitvoeren van een onsportieve actie, die hem later op een diskwalificatie komt te staan. Als Villeneuve Schumacher dreigt te passeren voor de leiding in de wedstrijd – iets wat beslissend is voor de stand in het wereldkampioenschap – doet de Ferrari-coureur zijn best om de Canadese titelrivaal van de baan te rossen. Het plannetje mislukt – Schumacher vliegt er zélf af, Villeneuve grijpt de kroon.

Een jaar later is Schumacher in de slotrace wederom één van de twee kanshebbers op de wereldtitel. Ditmaal heet diens tegenstander Mika Häkkinen. Het jaar 1998 is eigenlijk van de Finse McLaren-coureur, die de titel enkel nog niet heeft gegrepen omdat Schumacher het onderste uit de kan perst in zijn minder sterke Ferrari. Tijdens de seizoensfinale zit het Schumacher niet mee: voor de opwarmronde slaat zijn motor af, tijdens de race, die hij reglementair vanuit het achterveld moet aanvangen, klapt een achterband. Einde wedstrijd en einde titelkans – Häkkinen is wereldkampioen.

De tekst gaat onder de foto verder

[Mika Häkkinen | McLaren 2000]

Na twee near misses moet het in 1999 dan wél gebeuren. Met twee zeges uit vier deelnames begint Schumacher sterk aan het seizoen, maar als hij zijn benen breekt na een crash op Silverstone is duidelijk dat de Duitser wederom geen derde titel aan zijn cv gaat toevoegen. De titel gaat wederom naar Häkkinen. De Fin komt daarmee op gelijke hoogte met zijn Duitse tegenstander – beide coureurs hebben immers twee wereldtitels op hun naam staan.

Als beide coureurs fit en gezond zijn kan de onderlinge strijd, zoals deze in 1998 ook werd uitgevoerd, worden hervat. Schumacher voert in 2000 de boventoon, wanneer Ferrari een snellere, maar vooral betrouwbaardere wagen dan McLaren heeft afgeleverd. In de zomermaanden begint het echter een beetje te wankelen voor Der Meister. In Oostenrijk raakt hij betrokken bij een startcrash, voor het eigen publiek op de Hockenheimring ook. Als Häkkinen vervolgens de GP van Hongarije wint, is Schumacher zijn voorsprong in het WK kwijt. De volgende krachtmeting staat gepland op het legendarische circuit van Spa-Francorchamps, in de Belgische Ardennen.

Met zijn 62 WK-punten heeft Schumacher er twee minder dan Häkkinen – wel heeft de Duitser meer races gewonnen dan zijn rivaal, vijf om drie. Poleposition voor de Belgische Grand Prix zou een ideaal uitgangspunt zijn. Probleem is echter dat Häkkinen en McLaren precies de sweet spot hebben gevonden – de Fin rijdt de concurrentie naar huis tijdens de kwalificatie. Dat Jarno Trulli (Jordan) en Jenson Button (Williams) verrassend rappe rondetijden neerzetten werkt niet bepaald mee voor Schumacher, die genoegen moet nemen met P4.

De tekst gaat onder de foto verder

[Michael Schumacher | Ferrari 2000]

De wedstrijd op Spa wordt gestart achter de Safety Car, omdat het ’s ochtends heeft geregend en er nog plassen op de baan staan. Nadat het veld is vrijgegeven laat Schumacher er geen gras over groeien – hij heeft zijn pijlen op Häkkinen gericht. De Fin leidt tijdens de eerste stint, om kort na zijn eerste pitstop een, voor hem toch enigszins typerend, foutje te maken. Schumacher hapt direct toe. De Ferrari met startnummer drie neemt de koppositie over.

Waar Ferrari gokt op een lange derde stint, daar laat McLaren Häkkinen een paar rondjes doorrijden. De regerend wereldkampioen krijgt te horen door te moeten stampen – op die manier kan hij The Michael, zoals hij zijn eeuwige tegenstander altijd noemt, nog dwars zitten in de slotfase van de wedstrijd. McLaren blijkt slim te handelen: Schumachers banden hebben het zwaar vanwege de langere stint die hij rijdt. Häkkinen rijdt een stel pijlsnelle ronden en komt zienderogen dichterbij, maar veel tijd heeft hij niet.

In de veertigste van de 44 ronden tellende race doet Häkkinen een poging om zijn concurrent in te halen. Schumacher reageert echter Schumacheresque: hij laat zijn Ferrari richting de bolide van zijn tegenstander lopen, waarop Häkkinen eieren voor zijn Finse marken kiest. Op het rechte stuk bij Kemmel, daar waar Häkkinen zijn eerste poging doet, loopt de Mercedes-motor van de McLaren een stukje harder dan de Ferrari. Het is op dát gedeelte dat de Fin zijn slag zal moeten slaan.

De tekst gaat onder de foto verder

[Mika Häkkinen en Michael Schumacher passeren Ricardo Zonta: Häkkinen langs de rechterkant en Schumacher langs de linkerzijde.]

Een rondje later stuift het tweetal op hoog tempo door de legendarische knik van Eau Rouge en Raidillon, als de BAR van achterblijver Ricardo Zonta opdoemt. Schumacher weifelt, wacht lang op een beweging van zijn achteropkomende tegenstander en kiest uiteindelijk voor de veilige racelijn – de buitenkant, de linkerzijde voor het aanremmen van de eerste rechterknik van Les Combes.

Häkkinen daarentegen legt zijn kaarten op tafel – de Fin heeft amper ruimte om zijn McLaren nog naast de Ferrari van Schumacher én de BAR van Zonta te prikken, maar omdat de gelapte Braziliaan netjes op zijn lijn blijft rijden is er een mogelijkheid om rechts in te halen. In één soepele beweging laat Häkkinen zijn zilverpijl naar de binnenlijn lopen, om zowel Schumacher als Zonta te passeren. De McLaren-monteurs houden hun hart vast, maar kunnen opgelucht ademhalen – de Fin heeft zijn eerder door een glijpartij verloren koppositie heroverd!

Dankzij zijn prachtzege heeft Häkkinen de leiding in de stand om het WK verstevigd, maar de titel winnen is iets wat hem niet een derde keer lukt. Schumacher loopt de geleden schade in door elk van de laatste vier Grands Prix, en daarmee het wereldkampioenschap, te winnen. Het vuur van Häkkinen dooft gedurende het volgende seizoen en na 2001 keert de Fin niet terug tijdens de Grands Prix. Zijn inhaalactie op Schumacher gaat echter de boeken in als een van de meest briljante aller tijden.

Klik hier om de videobeelden te bekijken van enkele ronden voor de inhaalactie, tijdens en daar vlak achter na.




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.