De Tijdmachine, episode XXXIII: opa kan nog steeds racen, hoor!

De Tijdmachine, episode XXXIII: opa kan nog steeds racen, hoor!

De Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege COVID-19. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode XXXIII: Jack Brabham, die de media te kakken zette door een fopbaard op te plakken.

De titelstrijd van 1966 ligt helemaal open: BRM, Ferrari en Brabham hebben allen al een Grand Prix gewonnen en de vermaarde titelhouder Lotus wacht met smart op het nieuwe model – eentje die volgens insiders de concurrentie op een hoop zal vegen. Journalisten kunnen niet wachten op hoe het kampioenschap ontvouwt – wordt het Lorenzo Bandini, Jochen Rindt, John Surtees of slaan Graham Hill en Jim Clark nog terug?

Niemand heeft het over Jack Brabham. De oude Australiër (40) heeft inmiddels twee van de vier Grands Prix gewonnen en beschikt bovendien over een gezonde voorsprong in de strijd om het kampioenschap. Waar Brabham al 21 WK-punten heeft gescoord, daar staat de teller van naaste rivaal Rindt op ‘slechts’ elf. Toch rept geen enkele journalist over Brabham – hij kan zichzelf sinds april geen dertiger meer noemen en zodoende vindt men hem te oud.

Brabham zal ze mores leren. Tijdens de kwalificatie voor de Nederlandse Grand Prix rijdt hij zijn tegenstanders op een hoop – teammaat Denny Hulme moet, net als tweevoudig wereldkampioen Clark, liefst zes tienden van een seconde toegeven. En laat dat dan de coureurs zijn die enigszins dichtbij kunnen komen. Dan Gurney en Mike Parkes blijven met hangen en wurgen binnen een seconde van de Australiër, Rindt, Hill, Stewart en Bandini krijgen met grotere verschillen om de oren. Surtees wordt zelfs op tweeënhalve tel gereden!

De tekst gaat onder de foto verder

[Jack Brabham | Dutch GP 1966]

Voorafgaand aan de start voor de Grote Prijs op het circuit van Zandvoort steekt Brabham de draak met zijn criticasters. Black Jack heeft een fopbaard opgeplakt en beweegt zich, steunend op een wandelstok, met een oudemansloopje door de pitstraat. Als een ware opa hijst de dan tweevoudig wereldkampioen zich in wagen van eigen makelij, om pas vlak voor de start de lange nepbaard af te doen.

In de wedstrijd zelf laat Brabham er geen gras over groeien. De coureur cq teambaas rijdt het complete veld – geholpen door een wederom mechanisch falende Lotus van Clark, de enige rijder die hem enigszins bij kan houden – op een rondje. Na vijf Grands Prix heeft Brabham er zodoende al drie gewonnen, in een kampioenschap waar enkel de beste vijf resultaten meetellen. De criticasters die meenden dat Brabham vanwege zijn leeftijd geen kampioen kan worden, krabben achter hun oren.

De tekst gaat onder de foto verder

[Jack Brabham | Dutch GP 1967]

‘Opa’ Brabham, die in werkelijkheid drie zoons heeft (waarvan de jongste twee, de vijfjarige Gary en baby David, later in de Formule 1 terecht komen) trekt de goede lijn door op de Nordschleife, waar hij zijn vierde achtereenvolgende Grand Prix wint. In de Duitse Eifel rijdt de Australiër directe concurrent Surtees op driekwart minuut. Gezien het reglement van de vijf beste klasseringen is zijn derde wereldtitel dan eigenlijk al zo goed als binnen – vier weken later, op Monza, mag Brabham het officieel vieren.

Bovendien wordt naast Brabham ook diens eigen team wereldkampioen, tot dusver de eerste en enige keer dat een Formule 1-rijder zoiets is gelukt. Het Brabham-team zou in 1967 wederom de dubbel pakken, ditmaal met Hulme als rijderskampioen. Later, in 1981 en ’83, mag de stal met dank aan Nelson Piquet nog twee titels op haar conto schrijven.

Brabham zou na zijn titelwinst van 1966 nog een tijdje doorgaan: Black Jack hangt zijn helm pas aan de wilgen na het seizoen 1970, hij is dan 44 jaar oud. Hij verkast naar Australië, waar hij op zijn boerderij uit het zicht van de Europese journalisten blijft. Met drie wereldtitels op zak. Take that.




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.