De Tijdmachine, episode XXXII: het briljante record van een betreurde Italiaan

De Tijdmachine, episode XXXII: het briljante record van een betreurde Italiaan

Het zal niemand zijn ontgaan: de Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het COVID-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode XXXII: negen Grands Prix op rij winnen, Sebastian Vettel deed het in 2013 – maar het gebeurde decennia eerder al een keer.

De familie Ascari is geobsedeerd door autosport. Papa Antonio is een verdienstelijk coureur die tijdens het interbellum zijn rijvaardigheid toont. De hardrijder vertelt zijn zoontje Alberto altijd ‘niet te gehecht’ te raken, er is namelijk een aanzienlijke kans dat papa op een dag niet thuis zal komen. Antonio refereert aan de gevaren die de autosport, zeker in de jaren ’20 van de vorige eeuw, met zich meebrengt.

Het blijken, tragisch genoeg, profetische woorden. Antonio Ascari overlijdt na een zwaar ongeval op het circuit van Montlhéry, Alberto is dan nog maar zeven jaar oud. Desalniettemin volgt Alberto in de voetsporen van zijn vader – eerst op twee wielen, later in racewagens. In 1949 tekent Ascari voor Enzo Ferrari, een jaar later wordt het allereerste Formule 1-wereldkampioenschap gehouden. Ferrari delft daarin het onderspit: de landgenoten van Alfa Romeo blijken over betere wagens te beschikken en zodoende wint Giuseppe Farina de allereerste F1-titel.

Een jaar later is de Ferrari al een stukje dichterbij gekomen, echter, de snelheid gaat ten koste van de betrouwbaarheid. José Froilan González wint op Silverstone en Ascari zegeviert tweemaal, maar er gaat teveel stuk om Juan Manuel Fangio (Alfa Romeo) van het kampioenschap af te houden.

Als de F1-reglementen worden aangepast voor het seizoen 1952 – er mag enkel nog gebruik worden gemaakt van tweeliters – is Ascari niet meer te stoppen. De jaargang 1952 is een complete Alberto-show: in België en Frankrijk wint hij vanaf poleposition, op Silverstone rijdt de Italiaan vanaf P2 naar de overwinning en in zowel de Duitse, Nederlandse als de Italiaanse Grand Prix wordt er vanaf een eerste startplaats victorie gekraaid. Zés overwinningen op rij, terwijl enkel de beste vier resultaten gelden: Ascari is met vlag en wimpel kampioen.

De tekst gaat onder de foto verder

[Alberto Ascari | 1951]

Begin 1953 dendert de Ascari-trein onverminderd door. In Argentinië en op Zandvoort raast de Italiaan wederom van de beste startplaats naar de overwinning, op het Belgische Spa-Francorchamps moet Ascari genoegen nemen met een tweede plek op de grid – die uiteraard wordt omgezet in een overwinning. Zodoende wint Ascari negen Grands Prix op rij – een record dat 67 jaar later nog steeds staat, al wordt de eer sinds 2013 zoals bovengenoemd met Vettel gedeeld.

Althans – is dat wel zo? Puristen wijzen op de aanwezigheid van de Indianapolis 500 op de officiële Formule 1-kalenders van de jaren ’50. Al deden er amper Formule 1-coureurs mee – Ascari zelf, toevalligerwijs, in ’52 – de legendarische wedstrijd is wél opgenomen in het jaarprogramma van de koningsklasse. De Indianapolis 500 is in 1953 officieel de tweede Grand Prix van het jaar, na de Argentijnse, voor de Nederlandse. De wedstrijd, waaraan Ascari overigens niet deelneemt – belangrijk voor de statistieken – wordt gewonnen door Bill Vukovich. Officieel heeft Ascari er dus geen negen op rij gewonnen.

Officieus wel – in negen achtereenvolgende Grand Prix-deelnames komt Ascari als eerste over de eindstreep. Na die ijzersterke start van ’53 wint de Italiaan logischerwijs ook het kampioenschap, de van een blessure terugkerende Fangio komt te laat voor een slotaanval. Na twee dominante titelzeges wil Ascari meer poen zien, maar Ferrari wil daar niets van weten. Zodoende trekt de regerend wereldkampioen naar een ander Italiaans team – Lancia.

De tekst gaat onder de foto verder

[Alberto Ascari tijdens de Britse GP 1952 | Ferrari 1952]

De nieuwe bolide van Lancia laat echter te lang op zich wachten – Ascari zit zodoende noodgedwongen het halve Grand Prix-seizoen van 1954 uit. Zijn teambaas staat hem op een gegeven moment zelfs toe om invalbeurten bij Maserati en zelfs Ferrari te maken. Voor de laatste Grand Prix van het jaar, die op het circuit van Pedralbes in de straten van het Spaanse Barcelona wordt gehouden, kan Ascari eindelijk in de Lancia klimmen. De tweevoudig wereldkampioen zet zijn nieuwe strijdwapen direct op poleposition, een overwinning blijft uit vanwege mechanische panne.

Voor 1955 verwacht de racewereld een strijd tussen Fangio, die beschikt over een allesverslindende Mercedes, en Ascari, de kampioen van weleer. In Argentinië en Monaco kwalificeert Ascari op P2, maar beide keren valt hij na een ongeluk uit – in Monaco haalt hij zelfs een nat pak na met wagen en al te water te geraken. Tot een directe strijd tussen Fangio en Ascari zal het echter niet komen. Het noodlot beslist anders.

Daags na de Grand Prix van Monaco test Luigi Villoresi de Ferrari waarmee hij en Ascari uit zullen komen tijdens de 1000 kilometer van Monza, een sportscarrace waarvoor het tweetal permissie heeft van Lancia om voor de concurrent uit te komen. De bedoeling is dat alleen Villoresi test, maar Ascari kan het niet laten en kruipt – in zijn dagelijkse kloffie – achter het stuur. Wat volgt is een zwaar ongeval – reden onduidelijk – die Ascari niet kan navertellen. De bocht waarin de tweevoudig kampioen het leven laat is sindsdien ‘Variante Ascari’ genaamd.




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.