De Tijdmachine, episode XXX: ban gebroken op een kenmerkende manier

De Tijdmachine, episode XXX: ban gebroken op een kenmerkende manier

Het zal niemand zijn ontgaan: de Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het COVID-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode XXX: terug naar de Grand Prix van Hongarije 2006, waarin Jenson Button eindelijk de ban wist te breken.

Talentvol is-ie, maar nét 20 – kan dit wel, Frank Williams? De legendarische teameigenaar en naamgever van de Williams-stal, die voor het seizoen 2000 fabriekssteun van BMW krijgt, maakt een verrassende keuze omtrent het tweede zitje naast Ralf Schumacher. Menigeen verwacht dat Williams-testrijder Bruno Junqueira enkele maanden later zijn Formule 1-debuut zal mogen maken, maar niets is minder waar: Jenson Button, die pas twee seizoenen in de autosport heeft afgewerkt, krijgt de voorkeur.

Het debuutseizoen van Button is veelbewogen, maar door de meet genomen eigenlijk best prima. Een knappe derde startplaats op Spa-Francorchamps en meerdere puntenfinishes, waaronder een vijfde plek voor het eigen publiek op Silverstone, vormen de hoogtepunten. Button wil wel bij Williams blijven en Williams wil Button ook wel houden, echter: BMW staat erop dat Ralf Schumacher de eerste rijder van het team is en Williams heeft in de loop van het jaar 2000 een overeenkomst met de felbegeerde Juan Pablo Montoya getekend. Zodoende is er geen plaats meer voor Button, die uit nood wordt ‘uitgeleend’ aan Benetton.

De tekst gaat onder de foto verder

[Jenson Button | Williams F1 2000]

Bij die renstal loopt Button tegen problemen aan. Teambaas Flavio Briatore laakt zijn instelling – het is maar een jonge, overbetaalde playboy, zo laat de Italiaanse teambaas zich ontvallen. Button lijkt ongeïnteresseerd en ongemotiveerd, rijdt geregeld tegen de mindere goden van de Formule 1-paddock (Prost, Minardi en Arrows). Een vijfde plaats op de Hockenheimring is het enige lichtpuntje van wat voor de rest een zeer teleurstellende jaargang is.

Briatore zet Button voor de keuze: of hij pakt z’n spullen en verlaat het team, of hij steekt al zijn vrije tijd in het begrijpen en verbeteren van de Benetton – die vanaf 2002 als Renault door het leven zal gaan. De teamleiding had het seizoen 2001 stiekem al ingecalculeerd als verloren jaar, dus dat Button precies op dat moment een dipje heeft, redt min of meer zijn F1-carrière. De Brit komt als herboren uit de winterstop en raast al tijdens de tweede Grand Prix van het jaar op een podiumfinish af. Een krakkemikkige wielophanging boort hem echter die podiumplek door de neus – Michael Schumacher kan zich in de laatste ronde langs de Renault van Button wurmen.

Button maakt naam voor zichzelf in het seizoen 2002 dankzij meerdere puntenfinishes, hij eindigt het kampioenschap op een keurige zevende plaats. Renault wil wel met de jongeling verder, echter, Briatore moet en zal protégé Fernando Alonso een plek gunnen voor 2003. Jarno Trulli mag omwille van zijn ervaring en kwalificatietempo aanblijven en dus kan Button álweer op zoek naar een nieuwe werkgever.

Deze vindt hij in persoon van David Richards, teambaas van British American Racing. Aan de zijde van Jacques Villeneuve mag Button bewijzen of hij ook een oud-wereldkampioen zijn wil kan opleggen. Villeneuve dropt direct in de eerste Grand Prix van het jaar 2003 een bom onder de samenwerking, door expres een rondje te laat binnen te komen voor zijn pitstop, waardoor Button – gepland om exact die ronde te stoppen – in de knel komt. Het is een eerste speldenprik van JV, die gedurende het seizoen eigenlijk voornamelijk tegen de achtervleugel van zijn jongere collega aanloert.

Psychologische spelletjes leveren de enkelvoudig wereldkampioen dusdanig weinig op dat hij nog voor het einde van het seizoen zijn biezen mag pakken. Takuma Sato vervangt de Canadees en samen met Button beleeft hij een topseizoen in 2004. De BAR van dat jaar is een kanon – enkel de Ferrari is nog sneller. Button kent eindelijk zijn doorbraak, de eerste podiumplaatsen en een poleposition volgen in rap tempo. Aan het einde van het jaar staat Button op een derde plek in het rijderswereldkampioenschap – briljant!

Een eerste Grand Prix-overwinning blijft echter uit. Button is dichtbij – heel dichtbij zelfs – maar moet in de straten van Monaco voormalig teammaat Trulli voorlaten. Op de Hockenheimring jaagt de Brit achter Schumacher aan, als het bandje van zijn helm loslaat en de BAR-rijder zijn focus van hard rijden naar niet onthoofd worden moet verleggen. De altijd gehaaide Britse media hypet haar wonderkind, maar schrijft hem tegelijkertijd de grond in dat die eerste zege toch wat lang op zich laat wachten.

De BAR van 2005 is niet zo sterk als haar voorganger. Waar het Brits-Amerikaanse team in 2004 nog naar een tweede plek in het constructeurskampioenschap snelt, daar moet de renstal het jaar erop met een vijfde stek genoegen nemen. Button staat een aantal keren op het podium, moet een van die bokalen inleveren vanwege gesjoemel met het minimumgewicht (waardoor BAR zelfs twee wedstrijden wordt geschorst) en eindigt het jaar als negende.

De tekst gaat onder de foto verder

[Jenson Button | BAR-Honda 2005]

Heel leuk allemaal, al die podiumplaatsen, maar komt er nou nog eens een overwinning, of hoe zit dat? Button krijgt de vraag te pas en te onpas en wordt er langzamerhand knettergek van. Ja, hij wil ook winnen, dolgraag zelfs, maar in zijn tot Honda omgedoopte wagen – nadat het Japanse bedrijf BAR in zijn totaliteit heeft overgenomen – is de kans op een zege niet bijzonder groot. Renault deelt de lakens uit, Ferrari zit daar kort achter en McLaren vormt samen met Toyota de subtop.

Button start het jaar prima met een vierde plek in Bahrein en een derde plaats in Maleisië, maar gedurende de voorzomer wil het niet vlotten. Wekenlang scoort Button geen punten – dan ploft er een Honda-motor, dan raakt hij betrokken bij een startongeluk. Nee, 2006 lijkt wederom geen overwinning op te leveren. Tot pardoes.

Het Hongaarse Grand Prix-weekend begint in mineur. Buttons Honda-motor ploft (alweer) en dus zal hij een gridstraf van tien plaatsen aan de broek krijgen. Een vierde tijd in de kwalificatie is hoopgevend, maar zoals gezegd – er komen tien plaatsen bij, en dus start Button vanaf P14. De wedstrijd begint met natte weersomstandigheden: zou Button daardoor in het zadel worden geholpen?

Het antwoord: een volmondig ja. Binnen de kortste keren – zes rondjes om precies te zijn – sjeest Button van P14 naar P5. Michael Schumacher moet eraan geloven, Felipe Massa en Giancarlo Fisichella krijgen met de Brit te maken en als Kimi Räikkönen bovenop de achtervleugel van achterblijver Vitantonio Liuzzi knalt ligt Button al op podiumkoers. Pedro de la Rosa moet wijken voor de Brit en als Fernando Alonso achterwaarts de bandenstapel inglijdt, erft Button zowaar de eerste plaats.

Rondenlang is het billenknijpen voor alles en iedereen die Button een warm hart toedraagt. Vanaf rondje 52 van de geplande zeventig gaat de Brit aan de leiding – breekt hij dan ein-de-lijk de ban om zijn eerste Grand Prix-overwinning binnen te slepen? Na een kleine twee uur racen kan de familie Button, de pitmuur van Honda en haar monteurs in de garage opgelucht ademhalen. De Honda met startnummer twaalf komt als eerste onder het zwartwit-geblokt door en zodoende scoort Button een populaire, felbegeerde eerste overwinning in de Formule 1.

De tekst gaat onder de foto verder

[Jenson Button | Brawn GP 2009]

Pas tweeënhalf jaar later volgt zege nummer twee, die overigens in rap tempo wordt opgevolgd door nummers drie, vier, vijf, zes en zeven. Het jaar 2009 is van Button: dat seizoen scheurt hij, geholpen door de met name in de eerste seizoenshelft haast onverslaanbare Brawn BGP 001, naar zijn eerste en enige wereldtitel.




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Wilt u hier adverteren? Laat u informeren over de mogelijkheden. U krijgt vandaag nog antwoord.
Vraag informatie aan
Volgende F1 Grand Prix
Oostenrijk
vrijdag 03 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 04 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 05 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Oostenrijk
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.