De Tijdmachine, episode XXVI: wanneer iedereen je carrière is vergeten

De Tijdmachine, episode XXVI: wanneer iedereen je carrière is vergeten
© MotorsportZ/Ries Boogert

Het zal niemand zijn ontgaan: de Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het COVID-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode XXVI: Jolyon Palmer, die tweeënhalf jaar geleden nog Formule 1-coureur was.

In het Formule 1-seizoen 2016 staan er liefst vier ‘zonen van’ op de startgrid. De vaders van die vier coureurs hebben ook in de koningsklasse gereden. Eentje laat zich raden: Max Verstappen, natuurlijk. De tweede is ook niet al te lastig: de kampioen van dat jaar, Nico Rosberg. Kenners weten dat Kevin Magnussen ook een tweede generatie F1-coureur is, maar wie is die vierde dan?

Jolyon Palmer, de zoon van Jonathan Palmer, maakt in 2016 zijn Formule 1-debuut. De dan 25-jarige Brit heeft geen verpletterende indruk gemaakt in de opleidingsklassen, toch prijkt er een GP2-titel op diens erelijst. Goed, daar heeft Palmer drie jaar moeite voor moeten doen, maar het kampioenschap is gewonnen – en zelfs met tegenstanders van naam, zoals Stoffel Vandoorne en Felipe Nasr.

De familie Palmer heeft een aardig fortuin vergaard met MotorSportVision, het bedrijf van vader Jonathan, dat meerdere Britse circuits en raceklassen runt. Palmer kan via-via een testzitje bij het team van Lotus (dat in het Britse Enstone is gevestigd) versieren. Voor die renstal tekent hij een racecontract voor 2016, eentje die na overname door Renault gehonoreerd blijft. Waar Palmers debuutrace bijzonder sterk is – hij wordt elfde en blijft zijn meer ervaren teammaat Magnussen daarmee voor – daar zakt de Brit gedurende het rookiejaar door het ijs.

De tekst gaat onder de foto verder

Foto: Jolyon Palmer (Renault) - Bron: Renault Sport Media[Foto: Jolyon Palmer #30 (Renault) - Bron: Renault Sport Media]

In Bahrein mist hij de start, in China wordt hij – zeer pijnlijk – allerlaatste, terwijl iedereen finisht. Twee dertiende plaatsen en twee uitvalbeurten (waaronder een stevige, oliedomme klapper in Monaco) worden opgevolgd door een vijftiende en een twaalfde plek. Punten zitten er niet in – de Renault is niet goed, maar Palmer kan er ook niet mee overweg. Magnussen verbijt zich en doet wat binnen zijn mogelijkheden ligt. De Deen consolideert met een sterke zevende plaats in Sochi en schraapt een puntje op het stratencircuit van Singapore.

Palmer lijkt op de Hungaroring op weg om eindelijk de ban te breken. Hij rijdt op P10, goed voor wat zijn allereerste WK-punt zou zijn, maar spint kort voor het vallen van de finishvlag. De Brit verliest twee plaatsen en moet zodoende nog even wachten. Het puntje komt later alsnog. Op het circuit van Sepang, tijdens de door Daniel Ricciardo gewonnen GP van Maleisië (waarin Lewis Hamilton zo treurlijk uitvalt met een geplofte motor), bereikt Palmer als tiende de eindstreep. Hij besluit het WK van 2016 op een achttiende plek, met precies één punt.

Magnussen vertrekt naar Haas, Nico Hülkenberg komt over van Force India om zijn carrière een nieuwe impuls te geven. Menigeen verwacht dat Renault voor een compleet nieuw rijdersduo gaat, maar tot verbazing van velen wordt Palmer kort voor het einde van het jaar 2016 contractverlenging aangeboden. De Brit mag zich opmaken voor een tweede seizoen in de koningsklasse van de autosport.

De tekst gaat onder de foto verder

Foto: Jolyon Palmer #30 (Renault) - Bron: Renault Sport Media[Foto: Jolyon Palmer #30 (Renault) - Bron: Renault Sport Media]

Al in het allereerste GP-weekend van 2017 laat Palmer blijken dat de teamleiding van Renault een fout heeft begaan door aan te laten houden. Tijdens een vrije training smijt hij zijn geelzwarte bolide in de muur, in de kwalificatie wordt hij op lichtjaren achterstand gereden en eindigt de GP2-kampioen van 2014 als 22ste en laatste. Tot overmaat van ramp is de Renault van 2017 een stuk beter dan het gevaarte dat in 2016 werd ingezet en kan teammaat Hülkenberg er dus behoorlijk punten mee binnenslepen. In de eerste zeven Grands Prix scoort de Duitser viermaal, waaronder acht punten voor een sterke zesde plaats in de Spaanse GP. Palmer grijpt telkens naast, al is het ook wel een beetje slapstick. In Monaco wordt hij elfde, in Canada wordt hij elfde, in Oostenrijk wordt hij elfde – het zit jandorie ook niet mee.

Als Palmer zich dan eens een keer goed kwalificeert, slaat de pechduivel direct toe. P11 op de startgrid op Silverstone wordt omgezet in een kapotte wagen in de opwarmronde…

Terwijl Hülkenberg vrolijk door scoort – zesde in Groot-Brittannië, zesde in België – daar ligt Palmers hoofd op het hakblok. In anderhalf jaar tijd heeft de Brit precies één schamel puntje gescoord en bovendien is hij in de kwalificatie niet vooruit te branden. In veertien optredens heeft Hülkenberg hem veertien maal verslagen. Toch komt er eindelijk een lichtpuntje.

De Grand Prix van Singapore begint op een natte baan en zowel Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen als Max Verstappen heeft bij het doven van de startlichten zijn zinnen op de koppositie gezet. Het drietal crasht en sleept de sterk gestarte Fernando Alonso mee in hun ‘val’. De als elfde gestarte Palmer stuurt om de brokstukken heen en vindt zichzelf zodoende pardoes terug op een zesde plek. Na de eerste serie pitstops valt hij terug naar P7, als Hülkenbergs motor het na driekwart van de race voor gezien houdt stijgt Palmer weer naar de zesde plaats. Acht hele punten liggen bij de eindstreep op hem te wachten.

Die acht hele WK-punten worden gescoord en zodoende komt de teller van Palmers carrière op negen te staan. Daarbij blijft het, want enkele weken later heeft Renault ein-de-lijk een stok achter de deur om Palmer de bons te geven. In de motorroulette van herfst-2017 gaat Carlos Sainz als handelswaar over de toonbank, om McLaren, Honda, Toro Rosso en Renault uit een impasse te trekken. Kind van de rekening is Palmer, die plaats moet maken voor de Spaanse Toro Rosso-coureur.

Palmer keert niet terug achter het stuur, maar wel achter de microfoon. Tegenwoordig doet hij voor de Britse staatsomroep verslag van de Formule 1-races. Dat hij tweeënhalf jaar geleden zelf nog in een Formule 1-wagen racete, lijkt menigeen al te zijn vergeten.




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Wilt u hier adverteren? Laat u informeren over de mogelijkheden. U krijgt vandaag nog antwoord.
Vraag informatie aan
Volgende F1 Grand Prix
Oostenrijk
vrijdag 03 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 04 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 05 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Oostenrijk
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.