De Tijdmachine, episode XXV: geplaagd door de moderne tijd

De Tijdmachine, episode XXV: geplaagd door de moderne tijd

Het zal niemand zijn ontgaan: de Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het COVID-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode XXV: het team van Marussia, dat al in 2014 met een virus te maken had – een computervirus.

Aan het einde van het eerste decennium van deze eeuw wil de FIA meer teams in de Formule 1 toelaten. Zodoende wordt er een tender uitgeschreven, waar tientallen renstallen op reageren – de één is serieuzer dan de ander. In de zomer van 2009 worden drie gelukkigen aangewezen die per 2010 hun opwachting in de koningsklasse mogen maken. Manor, USF1 en Campos zullen de startgrid ingaande het nieuwe decennium bevolken.

Uiteindelijk worden het Virgin, Lotus Racing en HRT – maar goed, het idee was leuk en de uitvoering min of meer geslaagd met drie nieuwe teams. Virgin is in feite Manor, miljardair en zakenman Richard Branson heeft de teamnaam opgekocht. Manor is het team van John Booth, de Britse technicus die de renstal groot heeft gemaakt in de Britse Formule 3 en de Euroseries. Waar Branson voor de financiën zorgt, daar krijgt Booth dagelijkse zeggenschap over het team, samen met uitvoerend directeur Graeme Lowdon.

De tekst gaat onder de foto verder

 

In 2010 hobbelt Virgin achter de feiten aan. De wagen is te zwaar, Timo Glock en Lucas di Grassi kunnen er niets mee uitrichten. Het team van Booth eindigt als twaalfde van twaalf teams – iets wat een jaar later weer gebeurt, ditmaal met Jérôme d’Ambrosio en Glock. Tegen het einde van het derde seizoen op het hoogste niveau lijkt het inmiddels tot Marussia omgedoopte team met de miljoenen prijzengeld die voor P10 in het constructeurskampioenschap staan aan de haal te gaan, maar het mag niet zo zijn: Vitaly Petrov van Caterham zorgt er in de slotronden van het jaar voor dat de centen niet naar Booth en consorten, maar naar Caterham gaan.

Het seizoen 2013 begint met een valse start: Luiz Razia en Max Chilton zijn aangewezen om hun debuut te maken voor Marussia, maar Razia weet voor het seizoen start al dat hij zijn betaalverplichtingen niet na kan komen. Zodoende wordt Razia ingeruild voor Ferrari-junior Jules Bianchi, een zet waardoor de motoren, die van hetzelfde merk worden gebruikt, voor een aanzienlijk lager bedrag worden aangeschaft. De Marussia van 2013 is allerminst een wonderwapen, maar zo nu en dan etaleert Bianchi zijn exceptionele kunnen. Veel verder dan een enkel optreden in Q2 (België) weet echter zelfs de betreurde Fransman niet te reiken.

De tekst gaat onder de foto verder

 

Voor 2014 hoopt Marussia eindelijk een stapje voorwaarts te maken. Nieuwe reglementen worden van kracht en dus is het mogelijk om een geniale zet te doen. Immers, het kan zich uitbetalen – je weet maar nooit, wie weet slaan enkele concurrenten de plank wel volledig mis. Het duo Bianchi-Chilton wordt om financiële redenen (Chilton betaalt, Bianchi drukt motorkosten) aangehouden en het team reist vol goede hoop af naar Bahrein. Aldaar worden de wintertests gehouden.

Eenmaal daar komen de nieuwe wagens van Marussia echter niet op de baan. Waarom niet? Marussia heeft computerproblemen – men krijgt de boel gewoonweg niet opgestart! Naar later blijkt: het team is getroffen door een Trojaans paard, een functie die kwaadschiks aan een programma is toegevoegd om het systeem te ontregelen, zodra de gebruiker het installeert. Marussia is, kort gezegd, te grazen genomen. Van de vierdaagse test op het Bahrain International Circuit in Sakhir verliest het team van Marussia de complete eerste dag vanwege het gehannes met de computer.

De test is sowieso weinig hoopgevend: als de computers het eindelijk weer doen, begeeft het ERS-systeem het en blijkt er een probleem met het brandstofsysteem. Marussia staat al 3-0 achter voor de wedstrijd überhaupt is begonnen.

De tekst gaat onder de foto verder

[Jules Bianchi | † 17 juli 2015 | © Ferrari F1]

Bianchi redt het jaar door in Monaco op een briljante achtste plaats over de meet te komen, wat na een tijdstraf een alsnog prachtige negende plek blijkt. De twee puntjes zorgen ervoor dat Marussia het jaar ternauwernood overleeft en in 2015 weer aan de start kan verschijnen, zij het als Manor. Bianchi maakt dat niet meer mee – hij bezwijkt in de zomer van 2015 na maanden in coma te hebben gelegen, als gevolg van een zwaar ongeluk tijdens de Japanse GP van 2014.




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.