De Tijdmachine, episode XXIX: overlever van de niet te overleven crash

De Tijdmachine, episode XXIX: overlever van de niet te overleven crash

De Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het COVID-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode XXIX: de man die wonderbaarlijk bleef leven.

Dodelijke ongelukken besmeuren de geschiedenis van de Formule 1. Namen van gevallenen blijven voor altijd aan de sport verbonden – Ayrton Senna, Jules Bianchi, Roland Ratzenberger, maar in een verder verleden Ronnie Peterson, Roger Williamson en Jochen Rindt – en zo helaas nog veel meer. Ongelukken waarbij de coureur het overleefde, maar nooit meer hetzelfde zou zijn, worden sneller vergeten.

De Noord-Ierse coureur Martin Donnelly is zo’n vergeten slachtoffer. Donnelly, inmiddels 56 jaar oud en dus nog bewoner van deze aarde, had eigenlijk haast niet kunnen overleven – maar deed dat wel.

Donnelly heeft zijn sporen als jonge twintiger zijn sporen verdiend in de Formule 3 en de Formule 3000, is al testrijder van Lotus als Arrows plots aan de deur klopt. Vaste rijder Derek Warwick heeft zijn rug geblesseerd tijdens een kartwedstrijdje en moet de Franse Grand Prix op Paul Ricard zodoende noodgedwongen laten schieten. Donnelly mag instappen en doet eigenlijk niets verkeerd – hij kwalificeert zijn roodwitte wagen als veertiende en finisht op P12.

De tekst gaat onder de foto verder

[Martin Donnelly | Lotus 1990]

Diezelfde Warwick wordt in 1990 Donnelly’s teamgenoot, als de laatstgenoemde wordt gepromoveerd vanuit zijn rol als testrijder van Lotus en de ervaren rot Arrows gedag zegt. De Lotus-Lamborghini waarmee het tweetal op pad wordt gestuurd is helaas niet bijzonder betrouwbaar. Liefst zesmaal gaat iets mis met de mechanica, waardoor Donnelly een aardige rits DNF’s scoort. Eenmaal komt hij dichtbij de puntenposities: op de Hungaroring finisht de Noord-Ier als zevende, waar hij lijdzaam moet toezien hoe teammaat Warwick met P5 wél scoort.

De twee-na-laatste Grand Prix van het jaar wordt gehouden op het Spaanse circuit van Jerez de la Frontera. Tijdens de kwalificatie gaat het gruwelijk mis: in de snelste knik van de baan breekt de voorwielophanging van Donnelly’s Lotus af. De gele wagen met startnummer twaalf slaat stuurloos te pletter tegen de vangrail en het tafereel is werkelijk afschuwelijk. Donnelly ligt, enkel nog aan zijn gordels en zitje gebonden, roerloos op het asfalt. De wagen is in twee stukken gebroken, de rijder is eruit geslingerd.

De tekst gaat onder de foto verder

[Martin Donnelly na zijn verschrikkelijke crash uit de compleet gebroken Lotus gesmeten | Lotus 1990]

Aanwezige medici snellen zich naar Donnelly, wiens kans op overleven nul lijkt. De Noord-Ier loopt kneuzingen en breuken op aan zijn benen en heeft bovendien brein- en rugletsel. Desondanks overleeft hij. Ternauwernood kan amputatie van diens rechterbeen worden voorkomen.

Het duurt tien jaren alvorens Donnelly zich weer eens aan een autorace waagt. In het jaar 2000 beklimt hij een Lotus Elise, in een nationaal kampioenschap in het Verenigd Koninkrijk. Later stapt hij nog eens in een Ginetta G50 en neemt Donnelly deel aan de Volkswagen Scirocco Cup. Af en toe laat de Noord-Ier zich nog eens zien op de Formule 1-paddock: tijdens de Canadese Grands Prix van 2012 en 2013 fungeert hij als rijderssteward.

Klik hier om een korte video van de gebeurtenissen te bekijken. LETOP! De beelden kunnen als schokkend worden ervaren.




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Wilt u hier adverteren? Laat u informeren over de mogelijkheden. U krijgt vandaag nog antwoord.
Vraag informatie aan
Volgende F1 Grand Prix
Oostenrijk
vrijdag 03 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 04 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 05 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Oostenrijk
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.