De Tijdmachine, episode XXIV: een journalist op het erepodium

De Tijdmachine, episode XXIV: een journalist op het erepodium

De Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het COVID-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode XXIV: Paul Frère, autosportjournalist die tussen de ‘grote mannen’ reed en zich pardoes knap staande hield.

Droomt niet elke journalist er stiekem van om eens aan een Grand Prix deel te nemen, om de degens te kruisen met de topcoureurs van deze wereld? Anno 2020 een utopie – rijders worden soms jarenlang klaargestoomd om de stap richting de Formule 1 te zetten. In de jaren ’50 van de vorige eeuw lag dat ietsje anders.

Paul Frère timmert na de Tweede Wereldoorlog aan de weg als auto- en motorsportjournalist, maar kan daarnaast ook een aardig potje sturen. De in Frankrijk geboren, maar in België getogen verslaggever springt zo af en toe op een gemotoriseerde tweewieler en komt in races prima voor de dag. De absolute doorbraak vindt echter plaats op vier wielen, in plaats van twee.

Beginjaren ’50 kan eigenlijk vrijwel iedereen met raceaspiraties een wagen inschrijven voor plaatselijke wedstrijden en zo verschijnt Frère aan de start van de Grand Prix des Frontières in Chimay, die overigens niet meetelt voor het wereldkampioenschap Formule 1. Frère wint de wedstrijd zowaar en komt zodoende in de spotlights te staan.

Geloof het of niet, maar na enkele inschrijvingen voor Formule 1-races in de buurt (zoals de Nederlandse GP op Zandvoort en de Belgische op Spa-Francorchamps) klopt het machtige Ferrari op de deur van huize Frère. Of de journalist – hij pent nog altijd stukjes over autosport – voor Enzo Ferrari wil komen rijden. Dat hoeft men de Belg uiteraard niet tweemaal te vragen. Frère mag deelnemen aan een aantal F1-races en werkt daarnaast een uitgebreid sportscarprogramma af.

Hoe bizar zou het zijn als een autosportjournalist gedurende het seizoen pardoes in zou kunnen stappen naast Lewis Hamilton bij Mercedes om vervolgens de wedstrijd achter de wereldkampioen op P2 te finishen? Frère doet niets minder in 1956, wanneer hij tijdens zijn thuisrace op Spa-Francorchamps naar een even bizarre als briljante tweede plek rijdt. Enkel Peter Collins, hét Britse supertalent van die tijd en de kopman van Ferrari, blijft de racende verslaggever voor.

Later in diens racecarrière zou Frère de 24 uur van Le Mans op zijn naam schrijven, uiteraard in een Ferrari en in samenwerking met landgenoot Olivier Gendebien. Direct daarna hangt Frère zijn helm aan de wilgen. De Belgische coureur cq autosportverslaggever wordt liefst 91 jaar oud, hij overlijdt in 2008.




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Wilt u hier adverteren? Laat u informeren over de mogelijkheden. U krijgt vandaag nog antwoord.
Vraag informatie aan
Volgende F1 Grand Prix
Oostenrijk
vrijdag 03 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 04 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 05 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Oostenrijk
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.