De Tijdmachine, episode XXIII: van toekomstig Red Bull-coureur naar onbekende DJ

De Tijdmachine, episode XXIII: van toekomstig Red Bull-coureur naar onbekende DJ
© Agustin Munoz/Red Bull Content Pool

Het zal niemand zijn ontgaan: de Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het COVID-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode XXIII: de op één na jongste debutant uit de geschiedenis van de koningsklasse, die op het punt stond om naar het grote Red Bull Racing te promoveren.

In het eerste decennium van deze eeuw reiken de Red Bull-bomen tot in de hemel. Werkelijk niets is te gek als het om autosport gaat. Dietrich Mateschitz, de eigenaar van het energiedrankjesmerk, koopt eind-2004 de renstal van Jaguar om deze om te dopen in Red Bull Racing – een jaar later verdwijnt Minardi van het toneel ten faveure van Scuderia Toro Rosso. De Oostenrijkse ondernemer heeft zodoende twee teams op de Formule 1-grid staan en mag dus vier stoeltjes verdelen.

De tekst gaat onder de foto verder

 

Het doel dat Mateschitz en kompaan Helmut Marko voor ogen hebben is duidelijk: men wil coureurs opleiden, om ze via Toro Rosso in de Formule 1 te laten debuteren en vervolgens bij Red Bull Racing met de grote jongens mee te laten strijden. Op de achtergrond wordt hard gewerkt om het plan te laten slagen. De ervaren David Coulthard wordt aangetrokken om Red Bull Racing in haar eerste jaren bij de hand te nemen, techneut Adrian Newey maakt de overstap vanuit het team van McLaren.

Over de hele wereld wordt vervolgens gescout door het management van Red Bull. Marko komt met talenten uit Amerika (waaronder de later verguisde Scott Speed), Europa, Azië en zelfs Afrika (Adrian Zaugg, wie kent hem nog?) op de proppen. Op een gegeven moment bestaat het juniorteam, wat eind-jaren ’90 nog als kleinschalige onderneming is begonnen, uit meerdere tientallen jonge coureurs. Onder hen Sebastian Vettel, Vitantonio Liuzzi en Sebastien Buemi – drie rijders die met verschillende successen de Formule 1 zullen bereiken.

Als Marko dan ook nog coureurs van buitenaf binnen laat komen – Robert Doornbos wordt in 2006 als testrijder toegevoegd aan het team, in 2007 wordt Mark Webber tweede coureur naast Coulthard en bij Toro Rosso mag Champcar-held Sebastien Bourdais een poging in de F1 wagen – wordt het ineens krap om al die tientallen talenten een eerlijke kans te gunnen. Michael Ammermüller is een van de slachtoffers: de Duitser lijkt voorbestemd om het tot de F1 te schoppen en werkt zelfs al vrijdagtrainingen af, als hij pardoes een aantal plaatsen terug wordt geschoven in de pikorde.

De tekst gaat onder de foto verder

 

Op dat moment is de jonge Spanjaard – met de prachtige, onuitspreekbare naam – Jaime Alguersuari al toegevoegd aan het juniorteam. De Catalaan wordt een beetje onder de radar gehouden – goed, zijn wagen is net zoals die van andere Red Bull-talenten onder de RB-kleuren gespoten en volgeplakt met logo’s van het energiedrankje, maar Alguersuari lijkt tijd te krijgen. De jongeling is op dat moment slechts zestien jaar oud en vertoont zijn kunsten in de Formule Renaults.

Alguersuari baart opzien in de Britse Formule 3-klasse, waar hij in 2008 het kampioenschap na een strijd met Brendon Hartley en Oliver Turvey op zijn naam schrijft. De Red Bull-filosofie is op dat moment niets anders dan het heden ten dage is: alles wat goed is, komt razendsnel. Zodoende wordt Alguersuari direct gepromoveerd naar de inmiddels ter ziele gegane World Series by Renault, waarin met dikke 3,5 liter-wagens wordt gereden.

Als Bourdais vervolgens tegenvalt zoekt Marko teamintern naar een vervanger. Hij is de bebrilde Fransman met zijn excuusjes en praatjes wel een beetje zat en wil hem al na anderhalf jaar de bons geven. Probleem is echter, dat hij in testrijder en eerste reserve Hartley eigenlijk ook helemaal niets ziet. De Nieuw-Zeelandse smeerkees wordt en passant gedegradeerd en nog geen vier weken nadat Alguersuari heeft gehoord de nieuwe Toro Rosso-reserve te zijn, mag hij al opdraven voor zijn Grand Prix-debuut.

Negentien jaar en vier maanden – de Formule 1-gemeenschap weet niet wat ze ziet als het Spaanse broekie op de Hungaroring een beetje onwennig over de paddock struint. Het oude record van Mike Thackwell wordt met twee maanden verschil uit de boeken gereden – Alguersuari is de jongste Formule 1-coureur aller tijden (al raakt hij die titel zes jaren later kwijt aan ene Max Verstappen). Wat er allemaal mogelijk is met het Catalaanse jonkie moet nog blijken.

De tekst gaat onder de foto verder

 

Dat teammaat Buemi, die aan het begin van het seizoen zijn entree maakt in de Formule 1, rapper zal zijn, is ingecalculeerd. Dat Alguersuari er in zijn eerste kwalificatie bovendien niet aan te pas komt is ook geen ramp. De Spaanse tiener leert snel – bij zijn vierde optreden, op Spa-Francorchamps, is hij slechts een tiende langzamer dan zijn Zwitserse collega. In Japan bereikt hij Q2 – wel schrijft-ie z’n wagen daarin af, maar goed – iets wat dunnetjes over wordt gedaan in Brazilië en Abu Dhabi. Punten scoort hij niet, maar Alguersuari heeft genoeg laten zien om contractverlenging te verdienen.

In 2010 wordt de ban gebroken en rijdt Alguersuari voor de eerste keer naar een belonende positie, in Maleisië wordt hij negende. Het loopt geen storm dat jaar – de Toro Rosso STR5 is geen wonderwapen, Alguersuari scoort in slechts twee andere races punten. Daarbij moet gezegd worden dat de Spanjaard zichzelf met enige regelmaat terugvindt op de meest vervelende plaatsen aan de eindstreep, namelijk de elfde, twaalfde en dertiende.

Heeft Red Bull geduld met dit talent, of valt ook Alguersuari ten prooi aan de handelsdrift van Marko en de zijnen? In 2011 moet het gaan gebeuren. Buemi, nog altijd zijn teammaat, weet dat ook dondersgoed. Drie jaar is de max bij Toro Rosso, daarna is het Red Bull Racing of vergetelheid. Tot overmaat van ramp strijden zowel Vettel als Webber bij Red Bull Racing in 2010 voor de titels, dus de kans dat een van beiden het veld moet ruimen voor 2012 lijkt klein. Toch: het Toro Rosso-tweetal gokt op een pensioen voor Webber en gaat er zelf extra goed voor zitten.

Het betaalt zich uit. Buemi start sterk – hij wordt achtste in Australië, negende in Turkije en scoort twee achtereenvolgende tiende plekken in Monaco en Canada. In die laatstgenoemde race begint het ook te draaien bij Alguersuari, wiens teller op dat moment nog op de hatelijke nul staat. Op het stratencircuit in Montréal rijdt de Spanjaard vanuit schier onmogelijke positie (P18 op de grid) naar een ijzersterke achtste plaats, een prestatie die hij twee weken later op het stratencircuit van Valencia exact kopieert. Voeg daaraan puntjes behaald in Silverstone en op de Hungaroring toe en Alguersuari’s kaarten lijken ineens een stuk beter dan ze in het vorige seizoen waren.

De tekst gaat onder de foto verder

 

Op Spa-Francorchamps laat Alguersuari ‘s zaterdags even zien wat hij in huis heeft – de nog altijd piepjonge coureur stuurt zijn Toro Rosso, door de meet genomen de achtste wagen van het veld, naar een bizarre zesde startplaats. De vreugde blijkt van korte duur als Lotus-invaller Bruno Senna de jonge Spanjaard al in de eerste bocht uit de race kegelt. Dat Alguersuari goed in de wedstrijd zit blijkt twee weken later op Monza. Wederom is de kwalificatie niet al te best – achttiende – maar is de race een om door een ringetje te halen. Alguersuari wordt zevende, zijn beste GP-prestatie tot op dat moment.

Daar houdt het niet op – op het listige baantje in het Koreaanse Yeongam rijdt de 21-jarige naar een keurige elfde startplaats, die hij al racend omzet tot wederom een zevende positie. De punten stromen binnen. De eerste Indiase GP wordt door Alguersuari met een start in de top tien begonnen en met een achtste plaats aan de meet besloten. Waar de teller van Buemi stokt op vijftien WK-puntjes, daar heeft Alguersuari er inmiddels 26.

Even mag Alguersuari hopen op verlenging – hij heeft immers een ijzersterke tweede seizoenshelft afgeleverd en rijdt bovendien officieel nog geen drie volledige seizoenen bij Toro Rosso, iets wat collega Buemi wel doet. Het Red Bull-management is echter onverbiddelijk: zowel Buemi als Alguersuari vliegt eruit, het tweetal moet plaats maken voor Daniel Ricciardo en Jean-Eric Vergne.

Zo komt er een einde aan de Formule 1-carrière van Alguersuari, die later nog een beetje aankloot in de Formule E en het medio-2015 besluit welletjes te vinden. Officiële lezing: Alguersuari heeft gezondheidsproblemen. Achter de schermen lijkt het echter duidelijk dat de Spanjaard geen lol meer haalt uit zijn autosportactiviteit, sinds hij een nieuwe hobby heeft – Alguersuari is tegenwoordig in te huren als DJ Squire.




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Wilt u hier adverteren? Laat u informeren over de mogelijkheden. U krijgt vandaag nog antwoord.
Vraag informatie aan
Volgende F1 Grand Prix
Oostenrijk
vrijdag 03 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 04 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 05 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Oostenrijk
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.