De Tijdmachine, episode XXII: ABBA-muzikant drumt puntje tevoorschijn

De Tijdmachine, episode XXII: ABBA-muzikant drumt puntje tevoorschijn

De Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het COVID-19-virus. Hierdoor is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode XXII: Slim Borgudd, de man die bijdroeg aan ABBA-hits en een blauwe maandag actief was in de koningsklasse.

Wat te doen als je een carrière wilt maken in de muziekwereld, maar tegelijkertijd houdt van autoracen? Je probeert gewoonweg in beide werelden voet aan de grond te krijgen! Slim Borgudd, vandaag de dag 73 jaar oud, droeg bij aan hits van de Zweedse popgroep ABBA en staat eveneens op de lange lijst van Formule 1-namen die ooit een WK-punt scoorden.

Jarenlang is Borgudd muzikant. Hij treedt op in verschillende bandjes en houdt het autoracen ernaast als tweede hobby. Op nationaal niveau kan de Zweed een aardig potje breken, maar internationale ambities heeft hij niet. Tot Borgudd in 1978, op 31-jarige leeftijd, besluit om zowel in de Europese als de Zweedse serie van de Formule 3 een eigen team in te zetten. Borgudd is dusdanig snel, dat hij zelfs het Zweedse kampioenschap van 1979 op zijn naam schrijft.

De tekst gaat onder de foto verder

[Björn Ulvaes en Slim Borgudd ingesprek | 1981]

Voor de die-hard ABBA-fans onder ons: de populaire band bestond inderdaad uit Anni-Frid, Björn, Benny en Agnetha (vandaar ook de naam), maar Slim, niet opgenomen in de bandnaam, drumde wel degelijk een roffel mee. Borgudd is goed bevriend met Björn (Ulvaes) en wordt daardoor geregeld gevraagd om bij studio-opnamen acte de presance te geven.

Na een sterk optreden tijdens de prestigieuze F3-race in Monaco (1980) maakt Borgudd zowaar de stap richting de Formule 1. De Zweed koopt zich in bij de achterhoedestal van ATS. Vanaf de Grand Prix van San Marino mag hij zijn opwachting maken. Getooid met grote ABBA-stickers op de zijkant van zijn gele bolide scheurt Borgudd over de mondiale circuits. Daar zit overigens geen financieel voordeel aan – vriend Ulvaes laat Borgudd de logo’s van diens band gebruiken, om aandacht te trekken. Het idee is dat Borgudd op die manier mogelijk andere sponsoren weet te vinden die hem wél betalen.

De tekst gaat onder de foto verder

[Slim Borgudd ATS 1981]

Aanvankelijk lijkt het geen succesverhaal te worden. Borgudd doet mee aan de Grand Prix van San Marino, maar dat komt omdat de helft van de teams niet deelnemen aan die race vanwege de FISA-FOCA-oorlog. Zodra alle wagens weer aanwezig zijn, heeft Borgudd er grote moeite mee om zijn hoofd boven water te houden. Ongeacht welk ritme hij aanhoudt – op geen enkele manier komt de Zweed door de kwalificaties. In België, Monaco, Spanje en Frankrijk staat Borgudd al voor de race begint langs de zijlijn toe te kijken.

Op Silverstone vlot het eindelijk een keertje. De drummer tovert een keurige 21ste tijd uit de hoge hoed, waarmee hij zich ruim weet te kwalificeren voor de Britse Grand Prix. Aangezien in die tijd enkel de top zes punten verdient hoeft Borgudd zich geen illusie te maken: als de Zweed zijn inferieure ATS überhaupt naar de finishlijn weet te loodsen, zou dat al een prestatie van formaat zijn.

Gewoon doorrijden is het devies tijdens een chaotische Britse ronde van het wereldkampioenschap, waar de Arrows van Siegfried Stohr er al in de openingsronde uit vliegt en een spinnende Gilles Villeneuve in zijn glijpartij Alan Jones en Andrea de Cesaris meeneemt. Het drietal kan uitstappen. Nelson Piquet vliegt eraf, Didier Pironi’s Ferrari geeft de geest, Alain Prost krijgt met mechanische panne te maken en Elio de Angelis wordt uit de wedstrijd gehaald vanwege het negeren van gele vlaggen. Borgudd werkt zich intussen gestaag op naar voren: vanaf de 21ste startplaats is de drummer halverwege de wedstrijd al naar de tiende plaats gereden.

De tekst gaat onder de foto verder

[Slim Borgudd ATS 1981]

Lange tijd lijkt dat Borgudds finishplaats te worden: René Arnoux leidt de race in zijn Renault, de Fransman wordt gevolgd door de McLaren van John Watson, Carlos Reutemann (Williams), Riccardo Patrese (Arrows) en de Ligier van Jacques Laffite. Tegen het sluiten van de markt breekt echter pardoes de pleuris uit: Arnoux’ distributieriem geeft de geest en dus glipt hem een zekere zege door de vingers. Patrese’s motor kapt ermee en Mario Andretti, die ook in de top tien rondrijdt, ziet zijn gaspedaal niet meer werken.

De Theodore van Marc Surer is op dat moment zonder brandstof komen te staan en zodoende komt Borgudd, ongelooflijk maar waar, op de zesde plaats te rijden. Alle aandacht gaat – terecht – uit naar Watson, die McLaren haar eerste zege in bijna vier jaar tijd schenkt en dat bovendien voor eigen publiek doet. De prestatie van Borgudd is echter eentje waar het team van ATS bijzonder trots op is.

Het goede gevoel van Silverstone zet door in het restant van de wedstrijden: Borgudd kwalificeert zich ineens voor bijna iedere wedstrijd, enkel op het rariteitencircuit van Las Vegas moet hij nog verstek laten gaan. Een nieuwe score zit er niet in: tweemaal krijgt Borgudd met mechanische panne te maken, tweemaal raakt hij betrokken bij een ongeluk. Enkel op het circuit van Zandvoort stuurt de Zweedse drummer zijn ATS nog over de eindstreep – hij eindigt de Grand Prix van Nederland als nummer tien.

De tekst gaat onder de foto verder

[Slim Borgudd ATS 1981]

Voor 1982 wil Borgudd het wagen bij Tyrrell, een team wat iets hoger op de grid staat dan ATS. Ken Tyrrell wil echter wel dat de Zweed sponsorcenten meeneemt en als betalingen uitblijven, wordt Borgudd na drie weinig inspirerende optredens gesommeerd om plaats te maken voor een andere rijder. Hij keert niet meer terug op het hoogste niveau, maar heeft in ieder geval dat ene puntje van de wedstrijd op Silverstone om altijd op te bogen.




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Wilt u hier adverteren? Laat u informeren over de mogelijkheden. U krijgt vandaag nog antwoord.
Vraag informatie aan
Volgende F1 Grand Prix
Oostenrijk
vrijdag 03 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 04 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 05 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Oostenrijk
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.