De Tijdmachine, episode XXI: een All-American winnaar op Spa-Francorchamps

De Tijdmachine, episode XXI: een All-American winnaar op Spa-Francorchamps
© Lothar Spurzem

Het zal niemand zijn ontgaan: de Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het COVID-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode XXI: Dan Gurney, de Californiër die de American Dream in Europa uit liet komen.

Eigenlijk is er niet één begrip wat Dan Gurney kan omschrijven. Manusje van alles is hetgeen wat nog het dichtste in de buurt komt, maar de twee jaar geleden overleden Amerikaanse racelegende nog tekort doet. Gurney kent een fantastische carrière in de autosport – hij wint meerdere Grands Prix in de Formule 1, zegeviert op Le Mans, wordt twee keer tweede bij de Indy 500, wint NASCAR-races – een alleskunner. Bovendien bemoeit hij zich proactief met het veiligheidsbeleid, want nadat de Amerikaan in 1960 op Zandvoort een flinke stuiterpartij beleeft door een kapotte remschijf, rijdt hij altijd met ingebouwde voorzichtigheid rond. Vandaar dat Gurney ook altijd sterk is in langeafstandswedstrijden.

De tekst gaat onder de foto verder

[Dan Gurney | AAR]

Autodesigner Carroll Shelby droomt samen met Gurney van een Amerikaans Formule 1-team. Een naam heeft hij al: All-American Racers. Gurney weet in eerste instantie niet of het zo’n beste naam is, maar soit. De Californiër heeft er wel oren naar. Het plan staat, mede omdat Gurney in de F1 voor Porsche racet, een tijdje in de ijskast, maar in 1965 begint de nieuwe renstal dan daadwerkelijk.

Compleet Amerikaans wordt het echter toch niet helemaal: als motorleverancier wordt het Britse Weslake gestrikt, waardoor de teamnaam verandert in Anglo-American Racers. De wagen krijgt de typisch Amerikaanse naam ‘Eagle’, naar het nationale gevogelte van de Verenigde Staten. Gurney verruilt na ’65 Brabham voor de Anglo-American Racers en de start is nog best veelbelovend: de Amerikaan wordt vijfde tijdens de tweede GP-start van de Eagle. Daarna steken kinderziekten op: de Weslake-motor begeeft het twee keer, een koppeling gaat eens stuk, de elektronica houdt het een keer voor gezien en op Zandvoort knapt de olieleiding van Gurneys Eagle.

De tekst gaat onder de foto verder

[Dan Gurney | AAR]

Ook het seizoen 1967 begint in mineur: er gaat een ophanging stuk, de brandstofpomp gaat kapot, de injectie werkt niet. Drie races, nul punten. Toch is er een sprankje hoop: Gurney stuift tijdens de kwalificatie voor de derde race van het jaar, op Zandvoort, naar de tweede plek. Die prestatie herhaalt de Amerikaan twee weken later op Spa-Francorchamps. In het tussenliggende weekend zegeviert hij trouwens samen met A.J. Foyt in een Ford GT tijdens de 24 uur van Le Mans. Andere tijden…

In de Belgische Ardennen vertrekt Jim Clark – wie anders dan Jim Clark – van poleposition. Gurney heeft zoals gezegd de tweede plek veroverd, maar veel plezier heeft hij daar niet van. In de allereerste ronde van de wedstrijd valt de Amerikaan terug naar de vijfde plaats. De wagens van 1967 zijn echter niet zo betrouwbaar als die van tegenwoordig – Clark loopt tegen problemen aan, Jackie Stewart krijgt het pechduiveltje op bezoek en ook Gurney moet eraan geloven. Diens brandstofpomp vertoont (wederom) kuren.

De monteurs van Anglo-American Racers krijgen het euvel echter verholpen en dus kan Gurney een aanval doen op die felbegeerde zege – die felbegeerde, Amerikaanse zege. Een week nadat hij en Foyt de besten zijn op Le Mans schrijft Gurney nog zo’n prachtige raceklassieker op zijn naam door in Spa-Francorchamps, in zijn Eagle, als eerste over de eindstreep te geraken. De lichtgewicht bolide is razendsnel in de Belgische bossen – Gurney wordt met een recordsnelheid (op dat moment) van 315 kilometer op het achterste rechte stuk geklokt, hij rijdt bovendien het oude gemiddelde racesnelheidsrecord van Tony Brooks uit de boeken.

De tekst gaat onder de foto verder

[Dan Gurney | AAR | De winst in Spa 1967]

Het is een prestatie van formaat, die daarna niet meer wordt herhaald. Gurney rijdt op Mosport in Canada nog naar een derde plaats, maar gedurende de overige wedstrijden gaat er, wederom, van alles kapot. Van aandrijfassen tot Weslake-motoren, van radiators tot koppelingen. Als het ook in 1968 tranen met tuiten is besluit Gurney zich bij het McLaren-team van vriend Bruce McLaren te voegen.

De Amerikaanse droom heeft precies één Grand Prix-overwinning opgeleverd, maar dát-ie onvergetelijk was!




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.