De Tijdmachine, episode XX: Multi-21, erecode aan de laars gelapt

De Tijdmachine, episode XX: Multi-21, erecode aan de laars gelapt
© Getty Images/Red Bull Contentpool

Vanwege het COVID-19-virus is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode XX: de dag waarop Sebastian Vettel teamorders flink aan zijn laars lapte.

Anno 2020 misschien amper voor te stellen, maar zeker niet minder waar: de eerste jaren van het vorige decennium waren, Formule 1-technisch, de Sebastian Vettel-show. In 2010 en 2012 knokt hij zich na waanzinnige duels naar de wereldtitel, eentje die hij in 2011 vrij eenvoudig op zijn naam schrijft. Zodoende is de jonge Duitser begin 2013 al drievoudig wereldkampioen – dat, terwijl hij nog maar 25 jaar oud is!

Teammaat Mark Webber moet lijdzaam toezien hoe zijn elf jaar jongere collega continu met de titels aan de haal gaat. De Australiër komt in 2010 bijzonder dichtbij, maar een tactische misser tijdens de slotrace in Abu Dhabi doet zijn kansen als sneeuw voor de zon verdwijnen. In 2011 komt hij tekort – waar Vettel elf Grands Prix wint, mag Webber een keertje als eerste onder het zwartwit-geblokt doorrijden.

Dat het niet echt geweldig botert tussen Webber en Vettel is dan al een tijdje bekend. Het tweetal komt tijdens de Turkse Grand Prix van 2010 voor de eerste keer negatief in het nieuws, als Vettel zijn Australische collega verrast met een ietwat enthousiaste inhaalpoging – dat, terwijl de mannen van Red Bull de plaatsen één en twee bezetten en de vijanden van McLaren in het kielzog hebben – wat resulteert in een botsing, een uitvalbeurt voor Vettel en schade bij Webber. De McLarens van Lewis Hamilton en Jenson Button profiteren: Red Bull-teambaas Christian Horner weet niet wat hij ziet.

Interne onrust. Webber vindt het maar niets dat Vettel het wonderkind is – Helmut Marko en Dieter Mateschitz, de twee belangrijkste figuren van Red Bull Racing, lopen met de jonge Duitser weg. Dat Webber ook weleens races wint is leuk, maar voelt een beetje als bijzaak. Vettel is het project – Vettel komt uit de Red Bull-opleiding en kan de droom van Mateschitz en Marko al na zes jaren uit doen komen. Webber voelt zich benadeeld. En als een rijder met het karakter van Webber zich benadeeld voelt, berg je dan maar.

De tekst gaat onder de foto verder

[Tijdelijk, maar toch. Mark Webber leidt de Grand Prix van Maleisië, voor teamgenoot Sebastian Vettel]

Tijdens de kwalificatie voor de Britse Grand Prix van 2010, kort na het samenkomen in Turkije, moet Webber pardoes zijn nieuwe voorvleugel inleveren. Waarom? Omdat Vettel de zijne kapot heeft gereden tijdens de training. Webber snapt er helemaal niets van, wordt kwaad, voelt zich benadeeld en kwalificeert zich tot overmaat van ramp op de tweede plek achter Vettel. Tijdens de persconferentie nadien laat hij er geen gras over groeien. Webber is boos.

De tekst gaat onder de foto verder

[Mark Webber zwaar teleurgesteld. De Australiër werd door zijn teamgenoot Sebastian Vettel geen overwinning in Maleisië gegund.]

Een dag later draait vrouwe Fortuna het lot. Bij de start van de race laat Webber er geen gras over groeien, om brutaal de leiding te grijpen. Vettel geraakt naast de baan en snijdt een van zijn banden open – de Duitser moet naar de pitstraat om een nieuw setje rubber te halen. Webber leidt elke van de 52 raceronden en houdt bij het vallen van de vlag publiekslieveling Hamilton nipt achter zich. Vettel moet na een inhaaltocht genoegen nemen met P7. “Niet gek voor een tweede rijder”, laat Webber zich, nog altijd woest, na het passeren van de finishlijn ontvallen.

Dat Webber de tweede rijder is bij Red Bull blijkt zeker in 2011. De wagen die Red Bull dat jaar inzet is volledig op Vettel afgestemd en zodoende gaat de Duitser zonder enige tegenstand naar zijn tweede wereldtitel. In 2012 zijn de onderlinge verschillen klein – liefst zes teams winnen minstens één Grand Prix – maar ondanks een sterke seizoensstart moet Webber wederom zijn meerdere erkennen in Vettel. Tegen het einde van het seizoen doet zich alweer een vervelend incident voor: Webber gooit de deur wel heel opzichtig dicht als Vettel hem tijdens de start van de allesbeslissende Braziliaanse GP probeert de passeren.

Publiekelijk is het nog een geheim, maar stiekem weet Webber begin 2013 dat dit zijn laatste Formule 1-seizoen zal worden. Hij wil nog één keer alles geven in de queeste naar het hoogst haalbare, de Formule 1-wereldtitel. Na een ietwat tegenvallende openingsrace voor eigen publiek – zesde – wil Webber in Maleisië orde op zaken stellen. In de kwalificatie komt hij met P5 tekort – driemaal raden wie er op pole staat, inderdaad, Vettel – maar de race is van Webber.

De tekst gaat onder de foto verder

[Sebastian Vettel kort na de start vanaf pole position aan de leiding in Maleisië 2013, maar teamgenoot Mark Webber meldt zich al snel (links in beeld)]

De Australiër knokt zich op fraaie wijze naar de koppositie, gesteund door een slimme strategie van Red Bull. Die strategie zorgt er echter wel voor dat hij kort na zijn laatste pitstop slechts een aantal wagenlengtes voor de bolide van Vettel rijdt. De teamleiding van Red Bull wil taferelen uit het verleden voorkomen en trekt aan de bel – Multi-21, map multi-21, krijgt Vettel in zijn oor.

Wat betekent dat? Multi-21 is een teaminterne code, waarbij de startnummers van de wagens een rol spelen. Webber rijdt met startnummer 2, Vettel met startnummer 1. Multi-21 is een code die inhoudt dat Webber de race voor Vettel mag eindigen. Zo bestaat er bijvoorbeeld ook een code Multi-12, waarbij Vettel de voorste Red Bull-rijder is. Voor Red Bull maakt het geen snars uit wie de race wint – eerste en tweede is 43 WK-punten en dat is wat in het begin van het seizoen telt. Later in het jaar wordt wel duidelijk wie er om de titel kan strijden en wie mogelijkerwijs de ander moet helpen.

Maar niets van dat voor Vettel, die gewoon wil winnen op Sepang, het baantje waarop hij in 2010 en 2011 ook al de beste was. Multi-21 is een code die Vettel stomtoevallig en Oost-Indisch doof als hij is, eventjes vergeet. De Duitser vuurt een salvo aan inhaalpogingen af en schiet raak: elf rondjes voor het einde van de race verschalkt hij Webber, ondanks dat het team hem nadrukkelijk heeft gevraagd dat niet te doen. Vettel maakt zich niet bepaald populair door als een dolleman over de finish te rijden en vervolgens te doen alsof zijn neus bloedt. Hoezo, een teaminterne afspraak?

De tekst gaat onder de foto verder

[Het gezicht van de nummer twee, Mark Webber spreekt boekdelen...]

Een verbouwereerde Webber staart zijn teammaat in de opfrisruimte aan alsof hij water ziet branden. “Multi-21 Seb, multi-21”, stamelt de Australiër, die amper kan geloven wat er zich zojuist op het circuit heeft afgespeeld.

Webber krijgt later in het seizoen nog één kans om een race te winnen, maar moet op Silverstone na een slijtageslag Nico Rosberg de eer laten. Voor de zomerstop wint Vettel vier keer, na de verplichte onderbreking is hij niet meer te stoppen. De Duitser schiet negenmaal in negen races raak – hij wint álle races die vanaf het treffen op Spa-Francorchamps tot aan het seizoensslot in Brazilië worden gehouden. Webber neemt afscheid in stijl – met een tweede plaats, achter Vettel.




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.