De Tijdmachine, episode XVIII: ‘tennisblessure’ levert bewonderenswaardige optredens op

De Tijdmachine, episode XVIII: ‘tennisblessure’ levert bewonderenswaardige optredens op

Het zal niemand zijn ontgaan: de Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het COVID-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode XVIII: de zogenaamde tennisblessure die Juan Pablo Montoya begin-2005 twee Grands Prix aan de kant hield.

Hate him or love him – Juan Pablo Montoya is in de beginjaren ’00 hét enfant terrible van de Formule 1. De onbevreesde Colombiaan komt rechtstreeks vanuit de CART-serie in de koningsklasse van de autosport aangezet en laat meteen merken voor niemand bang te zijn. Zelfs de grote, onaantastbare Michael Schumacher krijgt, in wat pas Montoya’s derde optreden in de F1 is, te maken met de Zuid-Amerikaanse lefgozer. Montoya drukt Schumacher zonder pardon het gras op als hij in de Braziliaanse Grand Prix de leiding wil veroveren.

In 2003 komt Montoya dichtbij het wereldkampioenschap – had hij twaalf WK-punten meer gescoord, dan had er een Colombiaanse titelhouder in de F1-annalen gestaan. Voor het einde van dat seizoen weet JPM echter al dat hij vanaf 2005 voor een ander team uit zal komen. Montoya kan er namelijk, op zijn zachtst gezegd, niet goed tegen als dingen niet gaan zoals hij wil.

We schrijven de Franse Grand Prix van 2003. Williams-teammaat Ralf Schumacher leidt de race, Montoya rijdt op plaats twee. Montoya is iets rapper dan Schumi II en maakt zijn laatste pitstop een paar ronden voor zijn teammaat die gepland heeft. Achterliggende gedachte: via de undercut voorbij razen aan Ralf en zelf met de overwinning aan de haal gaan. ‘Broertje’ Schumacher heeft de tactiek door en komt een ronde later binnen, waardoor Montoya niets aan zijn strategie heeft. De Colombiaan is furieus en scheldt het complete team verrot via de boardradio – ‘jullie trekken Ralf voor!’’

Het tafereel is voor Montoya aanleiding om in te gaan op het aanbod van McLaren-teambaas Ron Dennis om voor zijn renstal te komen rijden. Probleem is echter dat Montoya’s Williams-contract pas eind 2004 afloopt. Zodoende besluiten de partijen de overeenkomst per 2005 in te laten gaan. Het seizoen 2004 is voor iedereen een overbruggingsjaar – McLaren komt er niet aan te pas, Williams evenmin: Ferrari boekt liefst vijftien zeges uit achttien Grands Prix.

De tekst gaat onder de foto verder

[Juan Pablo Montoya | McLaren MP4-20 2005]

Als Montoya bij McLaren aansluit, zijn de rollen omgedraaid – wat betreft Ferrari en McLaren, dan. Williams rent achter de feiten aan, maar McLaren heeft een dijk van een wagen gebouwd. Aan Montoya en zijn nieuwe teammaat Kimi Räikkönen de eer om de bolide naar sterke eindresultaten te rijden. Het seizoen begint ietwat stroef voor de temperamentvolste van het tweetal: Montoya wordt zesde in Australië en racet naar de vierde plek in Maleisië. Niet briljant, maar ook niet slecht.

Wat daarop volgt, is publiekelijk vijftien jaar later nog altijd een geheim. Montoya blesseert kort na de Maleisische Grand Prix zijn linker schouderblad – hij loopt er een haarscheurtje in op. Potje tennis, zegt-ie zelf. Gevallen van de crossmotor, beweren boze tongen. Wat de waarheid ook is: Montoya ligt eruit. Hij kan niet rijden, in ieder geval niet in Bahrein, en waarschijnlijk ook niet in San Marino.

McLaren heeft gelukkig twee zeer capabele testrijders klaarstaan, die fit als een hoentje zijn en direct in kunnen stappen mocht de nood hoog zijn. Pedro de la Rosa en Alexander Wurz hebben beiden tientallen Grands Prix ervaring en bieden hun diensten aan bij teambaas Dennis, die een bijzonder besluit maakt. Spanjaard De la Rosa mag de Bahreinse GP voor zijn rekening nemen, als Montoya voor het treffen op Imola nog niet hersteld is krijgt Wurz een kans om zijn kunsten vertonen. En aldus geschiedt.

De tekst gaat onder de foto verder

[Pedro de la Rosa | McLaren MP4-20 2005]

De ‘tennisblessure’ van Montoya levert, voor de objectieve Formule 1-liefhebber, twee geweldige optredens op. Allereerst steelt De la Rosa de show in Sakhir. De Spanjaard, die sinds Japan 2002 geen Grand Prix meer heeft gereden, parkeert zijn McLaren in de kwalificatie op een aardige achtste plaats – dat is nog vóór Räikkönen. Hoewel de Fin zijn wedstrijd veel beter indeelt en derde wordt, is het De la Rosa die krantenkoppen scoort met zijn invalbeurt.

De lachebek uit Barcelona vecht mooie duels uit met Jenson Button en Mark Webber en mag aan het einde van de rit bovendien een keurige vijfde plaats bijschrijven. Daarnaast noteert hij ook nog eens de snelste ronde van de race. De hele McLaren-crew krijgt een oppepper mede dankzij de aanwezigheid van de Spaanse positivo.

De tekst gaat onder de foto verder

[Alexander Wurz | McLaren MP4-20 2005]

Drie weken later is het de beurt aan die andere testrijder – Wurz. De Oostenrijker doet het op zaterdag ietsje beter dan De la Rosa in Bahrein, hij plaatst de tweede McLaren in Imola op de zevende stek. Let wel: teammaat Räikkönen grijpt poleposition. In de Grand Prix van San Marino zet Wurz geen wiel verkeerd, hij profiteert van het vroege uitvallen van Räikkönen en kan Jarno Trulli en Webber via een uitgekiende tactiek achterhalen. Als Button na afloop van de wedstrijd dan ook nog wordt gediskwalificeerd, erft Wurz zelfs de tweede podiumplaats uit zijn Formule 1-carrière. Bedankt, Juan Pablo!

Montoya keert terug achter het stuur van de tweede McLaren voor de Grand Prix van Spanje, om later in het seizoen liefst driemaal te zegevieren. Op Silverstone, Monza en Interlagos blijkt hij de snelste van het setje. Lang duurt JPM’s verblijf in de Formule 1 echter niet: medio 2006 krijgt hij de bons, als hij wereldkundig maakt per 2007 NASCAR te gaan rijden. Wurz is in dat eerste NASCAR-jaar van Montoya nog een seizoen te bewonderen in de F1 als teammaat van Nico Rosberg bij Williams, De la Rosa zou nog tot en met eind 2012 af en aan actief zijn tijdens Grands Prix. In de Hongaarse GP van 2006 scoort hij een populaire tweede plek, diens enige F1-podiumplaats.




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Wilt u hier adverteren? Laat u informeren over de mogelijkheden. U krijgt vandaag nog antwoord.
Vraag informatie aan
Volgende F1 Grand Prix
Oostenrijk
vrijdag 03 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 04 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 05 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Oostenrijk
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.