De Tijdmachine, episode XVII: Monza 2000, misschien wel de beste van ‘Jos The Boss’

De Tijdmachine, episode XVII: Monza 2000, misschien wel de beste van ‘Jos The Boss’

Het zal niemand zijn ontgaan: de Formule 1-wereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het COVID-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1. Met vandaag in episode XVII: Jos Verstappen en zijn heldenrit tijdens de Italiaanse Grand Prix van 2000.

Met twee podiumplaatsen, een vijfde stek, een pitbrand en een paar schoonheidsfoutjes debuteert Jos Verstappen in de Formule 1. Laat het seizoen 1994 nou net niet de makkelijkste zijn om als nieuweling aan te beginnen – het jaar komt door schade en schande in veel archieven terecht. Via omwegen – Simtek, Arrows, Tyrrell en Stewart – komt Verstappens loopbaan in de koningsklasse tot stilstand.

De man uit Montfort kan voor het jaar 1999 terecht bij Honda, het Japanse automerk is druk bezig een Formule 1-team te formeren dat in het nieuwe millennium moet debuteren. De wagen lijkt ontzettend snel, maar een potentiële wereldkampioen wordt in de kiem gesmoord. Intern gerommel doet vermoeden dat Honda mogelijk niet als fabrieksteam wil deelnemen, door het overlijden van techneut Harvey Postlethwaite wordt de stekker definitief uit het project getrokken.

De tekst gaat onder de foto verder

[Jos Verstappen en Pedro de la Rosa | Arrows 2000]

Voor 2000 tovert Verstappens manager Huub Rothengatter een konijn uit de hoge hoed. Zijn protégé kan terecht bij Arrows, het team waar hij eind ’96 nog onheus de deur was gewezen. Vroegere ruzies lijken pardoes vergeten en met een grote glimlach kondigt Verstappen begin 2000 aan een contract bij Arrows te hebben getekend. De Spanjaard Pedro de la Rosa, rijder met één volledig seizoen ervaring, wordt diens teamgenoot.

Van de oranjezwarte Arrows mogen geen wonderen worden verwacht: immers, in 1999 weet de stal precies één schamel WK-puntje te scoren. Het Engelse team blijkt echter keurig haar huiswerk te hebben gedaan in de winter van de millenniumwisseling: De la Rosa en Verstappen kunnen in de openingsraces van 2000 een aardig woordje met de middenmoot meespreken. Meestal start het tweetal buiten de top tien, om zich daarna met ellenbogenwerk in de subtop te nestelen.

Verstappen en De la Rosa ontpoppen zich tot smaakmakers van het Formule 1-veld. De niet te missen oranjezwarte bolides worden door menig fan naar voren geschreeuwd – klein duimpje van het F1-veld kan dankzij twee vechtersbazen eindelijk weer een beetje meespelen. Verstappen zorgt voor een morele boost door de A19 tijdens de kwalificatie voor de Britse GP op een prachtige achtste plaats te zetten, een paar weken later scoort De la Rosa het eerste WK-puntje van de stal dankzij een zesde plek op de Nürburgring.

De tekst gaat onder de foto verder

[Jos Verstappen | Arrows 2000]

In Canada is Verstappen ster van de show: op een drijfnatte baan stuurt hij zijn Arrows van een dertiende startplaats naar een fenomenale vijfde stek aan de eindstreep. De Nederlander scoort daarmee zijn eerste WK-punt(en) in ruim vier jaar tijd, toevallig wederom in een wagen van Arrows. Kort later, op de Hockenheimring, blinkt De la Rosa weer uit. De Spanjaard kwalificeert zich op P5 en sleept in listige omstandigheden een puntje uit het vuur.

Ondanks dat het moraal hoog is, blijft Arrows op een achtste plaats in het wereldkampioenschap voor constructeurs hangen – niet echt een goede representatie van de mogelijkheden. Er moeten nog even wat puntjes worden gescoord, al zij het alleen al om bijvoorbeeld Sauber te achterhalen. In Hongarije en België loopt het voor geen meter, maar op een hogesnelheidsbaan als Monza lijken er mogelijkheden te zijn.

De la Rosa en Verstappen kwalificeren zich op prima plekken: ze starten de wedstrijd in Italië als tiende en elfde. Wat na de start van de race volgt, is een megacrash: de Jordans van Heinz-Harald Frentzen en Jarno Trulli raken betrokken in een kettingbotsing met de McLaren van David Coulthard en de Ferrari van Rubens Barrichello. Brokstukken vliegen in het rond – een wiel van een van de Jordans treft een baancommissaris op de borst, de marshal overleeft de klap niet. In de rookwolken trappen enkele coureurs op de rem, anderen proberen juist plaatsen goed te maken. Johnny Herbert is één van de rijders die het voorzichtig aanpakt, waarop De la Rosa met een rotvaart tegen de achterkant van de groene Jaguar aanknalt en na een salto mortale bovenop een van de andere wrakken landt. Klein wonder: de Spanjaard kan zonder kleerscheuren uitstappen.

De tekst gaat onder de foto verder

[© YouTube screenshot | F1 GP Italië 2000 - Crash na de start.]

Verstappen is om de brokstukken heen gereden en vindt zichzelf na het eerste rondje terug op de achtste plaats. Vanaf dan begint een ware vechtrace, zoals alleen een Verstappen die af kan leveren. Dankzij verschillende strategieën en inhaalacties werkt Verstappen zich op naar een derde plaats, enkel achter Michael Schumacher en Mika Häkkinen. De Nederlander vecht een onvergetelijk duel uit met de BAR van Ricardo Zonta – waar de Braziliaan iets rapper door de bochten komt, kan de Arrows op het rechte eind terrein goedmaken.

Rondenlang rijdt Verstappen op de derde plaats, tot alternatieve tactieken hem terug doen vallen naar de zesde plek. Ralf Schumacher komt op de positie die recht geeft op de laatste podiumplaats te rijden, de Benettons van Giancarlo Fisichella en Alexander Wurz hebben de Nederlander tevens te grazen genomen. Althans: zo lijkt het. Verstappen rijdt een stel fenomenale ronden over het circuit van Monza, die hem dichtbij de achtervleugel van Wurz brengen.

Als Fisichella tegen een mechanisch probleem aanloopt in de pitstraat en Verstappen de Benetton van Wurz op het circuit verschalkt, wordt een zesde plaats (één puntje) pardoes een vierde (drie punten). Wurz houdt zijn vizier scherp op de oranjezwarte wagen van Verstappen, maar weet er niet meer langs te komen. Zodoende eindigt de Nederlander met de bolide die normaliter goed is voor een plekje net buiten de top tien, op een fantastische vierde plaats. Monza is rood dankzij een zege van Schumacher, maar een klein beetje oranje vanwege de geweldige rit van Verstappen.

De tekst gaat onder de foto verder

[Jos Verstappen | Arrows 2000]

Anno 2020 is Jos Verstappen veel nationale records met betrekking tot de Formule 1 kwijt, in het lijstje ‘resultaten op Monza’ staat hij echter nog boven zijn succesvolle zoon Max. De jongeling kwam op het Italiaanse asfaltlint in vijf deelnames namelijk nog niet verder dan een vijfde stek, waar vaderlief die ene vierde plek achter zijn naam heeft staan.




0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Wilt u hier adverteren? Laat u informeren over de mogelijkheden. U krijgt vandaag nog antwoord.
Vraag informatie aan
Volgende F1 Grand Prix
Oostenrijk
vrijdag 03 juli 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 04 juli 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 05 juli 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Oostenrijk
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.